• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vertikaal zoeken in 2 kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

swanwil

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2010
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365 NL
Hallo,

Ik heb een datablad waar data in komt te staan zoals in bijgevoegd "voorbeeld data.xlsx"
Dus artikel, taal, omschrijving
Dit wordt (read-only) aangeleverd en kan ik dus niet aanpassen

Nu wil ik in een ander excel-bestand zorgen dat als ik een bestaand artikelnummer ingeef er in de cel erlangs de omschrijving in het Nederlands, Engels en (indien aanwezig) een 3e taal komt te staan.
Deze 3e taal wordt bepaald door cel C1 van het bestand "gebruik data.xlsx"
Kolom B heb ik nu handmatig ingevuld zoals het er uit moet komen zien.Bekijk bijlage voorbeeld data.xlsxBekijk bijlage gebruik data.xlsx

Ik weet dat ik met "&teken(10)&" een 2e regel kan gebruiken in een formule.
Maar waar ik niet uit kom is het zoeken naar 2 voorwaarden (artikel en taal) om de juiste omschrijving te krijgen.
Ik was het aan het proberen met vertikaal zoeken maar kom er niet uit ...

Kan iemand me helpen ?

met vriendelijke groet,
Swanwil

Hallo Wim,

Ik kan het (read-only) bestand "voorbeeld data.xlsx" niet aanpassen.
Deze komt uit een ERP-systeem en wordt regelmatig ververst.

Anders kwam ik er inderdaad op je voorgestelde manier wel uit.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een formule die eerst in kolom A kijkt en vervolgens in Kolom B om daarna kolom C als resultaat te geven.
Of is dit gewoon niet mogelijk ?

mvgr. Swanwil

Het bestand is alleen lezen, dat wil zeggen dat je het wel kunt veranderen dus ook nieuwe kolommen maken e.d.
maar het kan niet opgeslagen worden

Je kunt in je eigen bestand toch een querytable naar dat ERP bestand maken ?

De formules zet je gewoon in je eigen bestand.
Je eigen bestand wordt automatisch 'ververst' met de ERP gegevens.
Je eigen bestand kun je zowel wijzigen als opslaan.

@ W Bloemendaal;
Als het eenmalig is zou dat geen probleem zijn. Echter wordt het data bestand ieder half uur ververst (overschreven)
En ik wil deze formule in meerde bestanden gaan toepassen.

@ snb
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld...
Voorheen haalden we de data op uit ons erp systeem via een ODBC-koppeling.
Daar gaf ik dan de tabel en kolom in waar de data uitgehaald moest worden.
Echter werkt deze koppeling niet meer in office 2010.
Daarom zijn we een alternatief aan het zoeken.

mvgr. Swanwil

Kijk eens bij het lint bij tab 'Data'.
Daar kun je nog steeds allerlei koppelingen leggen (en aanpassen).

Laatst bewerkt:
Hallo,

Tot nu toe gebruikten we een ODBC-koppeling om data uit SAP in Excel te kunnen gebruiken.
Een voorbeeld van zo'n formule staat hier onder. Waar in cel A1 dan een artikelnummer staat.
SQLRequest("DSN=SQLSAP;Database=VEP";"Select MAKTX from vep.MAKT where MATNR='"&A1&"' AND MANDT = "&500&" AND SPRAS='N'")
Blijkbaar wordt ODBC niet meer ondersteund door microsoft.

Is er dan een andere manier om via formule nog data uit SAP te kunnen gebruiken?
Het idee was om de benodigde data vanuit SAP in een Excel-bestand te plaatsen en daarna via vertikaal zoeken die data te gebruiken.

Als hier betere oplossingen voor zijn hoor ik ze graag ...!

mvgr, Swanwil

Hallo,

Heeft niemand een oplossing voor het kunnen zoeken in 2 kolommen ?
Alle hulp is welkom ...

mvgr. Swanwil

ODBC wordt nog steeds ondersteund in 2010 maar de functie SQL.Request niet meer.
Heb je de suggestie van snb in #8 al geprobeerd? Daar ligt toch echt je oplossing. Als je een xlsx als bron hebt probeer dan eerst de verbinding met Access (Jet).
Als je de gegevens hebt ingelezen rechts klik in de tabel en onderzoek de instellingen (zoals verversen bij openen, of verversen om de 15 minuten).
Aan de tabel kun je rekenvelden toevoegen, zie #2.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan