• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vertikaal zoeken in meerdere tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

KeveinM

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2016
Bekijk bijlage testdoc.xlsx

In tabblad output cel C1 gebruik ik nu de functie vertikaal zoeken. is er ook een mogelijkheid om deze in 2 verschillende tabel te gebruiken.
Er zou eerst naar een waarde in tabel 1 moeten gezocht worden, waarbij er bij 1 waarde uit die tabel ook een andere tabel moet worden bijgenomen om in te zoeken.

Meer uitleg ook in de excel zelf.

Heb al vanalles geprobeerd maar krijg het niet klaar.

Laatst bewerkt:
Van de vraag begrijp ik niet veel. Ik zie geen tabellen in kolom E staat niets. 'Werknemer3 = Werf 4, dan moet in kolom zie 'Adres' komen,'? Kan je de verwachte uitkomst even invullen.

heb de excel aangepast, had inderdaad iets verkeerd in mijn uitleg :-)

Garfield,

nu geeft hij voor en werf4 en werf5 'zie adres', terwijl er voor werf 4 steeds geen waarde moet worden gegeven en voor werf5 zou er geen waarde moeten staan indien er dus een datum is ingevuld, indien er geen datum is ingevuld, zou er 'zie adres' moeten verschijnen

Zo?

Code:
=ALS(OF(VERT.ZOEKEN(A1;Info!$H$1:$I$5;2;0)<>"";B1="Werf 4");"";ALS(A1="Werknemer4";"Adres";VERT.ZOEKEN(B1;Info!$A$1:$B$5;2;0)))

Nu gaat hij enkel zoeken achter Werknemer4 vermoed ik (in uw formule: A1="Werknemer4") terwijl hij dus zou moeten gaan zoeken naar Werknemer1 in de 2e tabel indien in cel B1 'Werf5' staat.
Dus stel Werknemer 1 = Werf 5 = waarde in cel C1 moet dan leeg zijn indien er in tabel 2 bij Werknemer1 een datum achterstaat, indien er wel een datum achterstaat moet cel C1 leeg zijn

Van de hele vraag kan ik geen tabak maken en ben blijkbaar niet de enige. Als je het zelf begrijpt dan pas je de formule toch aan. De basis heb je nu over hoe je meervoudig kan zoeken met voorwaarden in verschillende bereiken. Tabellen heb ik nog steeds niet kunnen vinden.

Vooruit, mijn duit in het zakje:
Code:
C1: =ALS(VERT.ZOEKEN(A1;$H$17:$I$21;2;0)=0;ALS(VERT.ZOEKEN(B1;$A$17:$B$21;2;0)=0;"Adres?";VERT.ZOEKEN(B1;$A$17:$B$21;2;0));"")

Ik snap alleen niet in het voorbeeld uit post #1 waarom combinatie "werknemer3/Werf 4" moet resulteren in een lege cel, terwijl "werknemer4/Werf 5" moet resulteren in "adres". In beide gevallen staat er geen datum achter de werknemer, en geen code achter de werf...

AlexCEL,

uw formule is idd bijna de correcte (heb nog wel Info! toegevoegd zodat hij gaat zoeken op het juiste tabblad), maar bij de waarde werf4 geeft hij ook nog de waarde 'Adres' terwijl voor Werf4 de waarde steeds leeg moet zijn.

Reden dat deze leeg moet zijn is omdat eigenlijk werf4 'ziek is en er dus geen code hoeft te worden ingegeven, maar had dit voor de makkelijkheid werf4 genoemd, maar blijkbaar maakt het dit net ingewikkelder :) :(

Begrijp je wel iets van de formules die we hier plaatsen? Doe je er wat mee? Probeer je zelf iets aan te passen?
Dit stukje in #7 sluit Werf 4 toch uit?
Code:
ALS(OF(VERT.ZOEKEN(A1;Info!$H$1:$I$5;2;0)<>"";B1="Werf 4");""

Ja ik ben bezig met de formules om te zien wat moet veranderen, maar op deze moment geeft hij voor Werf 4 de waarde Adres?...

Code:
=ALS(B1=Info!$A$4;"";ALS(VERT.ZOEKEN(A1;Info!$H$1:$I$5;2;0)=0;ALS(VERT.ZOEKEN(B1;Info!$A$1:$B$5;2;0)=0;"Adres?";VERT.ZOEKEN(B1;Info!$A$1:$B$5;2;0));""))

met deze lukt het

Dan mag je de vraag nog even op opgelost zetten. (al geloof ik niet dat het werkt)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan