• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vertikaal zoeken met klomnummer als resultaat van horizontaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jgkruger

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 aug 2007
gegevens:
werkblad 1 (bruikbare data):
- bevat in kolom A een uniek ID
- op de eerste rij staan allerlei codes (zoals QAB09200; in formule B6)
- op de vervolg rijen staan per code de gegevens.

werkblad 2
- bevat dezelfde unieke ID.
-wil ik aanvullen met de gegevens uit de vervolg rijen uit werkblad 1 behorend bij hetzelfde unieke ID en de betreffende code.

Met vertikaal zoeken kom ik een heel eind. alleen zoek ik een oplossing om niet iedere keer handmatig het kolomindex getal in te moeten voeren, maar dit dmv een zoekfunctie laten invullen. Excel zou dus de waarde in werkblad 2 moeten zoeken in werkblad 1 en het bijbehorende kolomnummer gebruiken in de vertikaal zoekfunctie.

dit een de formule (werkt niet)

=VERT.ZOEKEN(B6;'[bruikbare data 2007 HEAD.xls]GGZ concern'!$2:$18;=KOLOM(=HORIZ.ZOEKEN(I1;'[bruikbare data 2007 HEAD.xls]GGZ concern'!$1:$2;1;ONWAAR));ONWAAR)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
gegevens:
werkblad 1 (bruikbare data):
- bevat in kolom A een uniek ID
- op de eerste rij staan allerlei codes (zoals QAB09200; in formule B6)
- op de vervolg rijen staan per code de gegevens.

werkblad 2
- bevat dezelfde unieke ID.
-wil ik aanvullen met de gegevens uit de vervolg rijen uit werkblad 1 behorend bij hetzelfde unieke ID en de betreffende code.

Met vertikaal zoeken kom ik een heel eind. alleen zoek ik een oplossing om niet iedere keer handmatig het kolomindex getal in te moeten voeren, maar dit dmv een zoekfunctie laten invullen. Excel zou dus de waarde in werkblad 2 moeten zoeken in werkblad 1 en het bijbehorende kolomnummer gebruiken in de vertikaal zoekfunctie.

dit een de formule (werkt niet)

=VERT.ZOEKEN(B6;'[bruikbare data 2007 HEAD.xls]GGZ concern'!$2:$18;=KOLOM(=HORIZ.ZOEKEN(I1;'[bruikbare data 2007 HEAD.xls]GGZ concern'!$1:$2;1;ONWAAR));ONWAAR)

Is het niet mogelijk een voorbeeldbestandje mee te sturen zonder gevoelige informatie?

Formule voor E4.

Code:
=VERT.ZOEKEN($A4;'[forum werkblad 1.xls]GGZ concern'!$2:$2000;VERGELIJKEN(E$1;'[forum werkblad 1.xls]GGZ concern'!$A$1:$DJ$1;0);ONWAAR)

Deze kan je naar rechts en naar beneden slepen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Formule voor E4.

Code:
=VERT.ZOEKEN($A4;'[forum werkblad 1.xls]GGZ concern'!$2:$2000;VERGELIJKEN(E$1;'[forum werkblad 1.xls]GGZ concern'!$A$1:$DJ$1;0);ONWAAR)

Deze kan je naar rechts en naar beneden slepen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi Roncancio,

Ik heb je formule uit zitten pluizen in cel E5, en het vergelijken snap ik, maar dan krijg je de formule:
=VERT.ZOEKEN(10183;'[forum werkblad 1.xls]GGZ concern'!$2:$2000;79;ONWAAR)
En die snap ik niet om dat de tabelmatrix geen kolombereik heeft.

De formule:
=VERT.ZOEKEN(10183;'[forum werkblad 1.xls]GGZ concern'!$A$2:$DJ$86;79;ONWAAR)
kan ik wel begrijpen.

Kun jij mij verklaren waarom het niet perse nodig is om kolomletters te gebruiken in de tabelmatrix?

Hoi Roncancio,

Ik heb je formule uit zitten pluizen in cel E5, en het vergelijken snap ik, maar dan krijg je de formule: En die snap ik niet om dat de tabelmatrix geen kolombereik heeft.

De formule: kan ik wel begrijpen.

Kun jij mij verklaren waarom het niet perse nodig is om kolomletters te gebruiken in de tabelmatrix?

Nah, kan allebei wel.
Als je geen kolomletters gebruik, kan je de gehele regel selecteren.

- 2:2000
- A2:IV2000

Om er zeker van te zijn dat er geen kolommen worden vergeten, heb ik voor de 1e optie gekozen, maar de (aangepaste) 2e kan net zo goed.

Er zijn (zeker in Excel) vaak meerdere wegen die naar Rome leiden.
Staar je dus niet blind op een methode. Het kan zijn dat iemand een veel betere, handiger, makkelijker manier laat zien.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dan gebruik je de hele rij, kortom alle kolommen dus.

Dus je bedoelt dat het eigenlijk hetzelfde is als (bijvoorbeeld de functie) =aantalarg(A:A)?... Nee, dat kan eigenlijk niet want Excel heeft 256 kolommen vertelde Roncancio
In 2007 komt namelijk Excel 12 uit (als het goed is) met 16384 (!) kolommen. Nu dus 256.
Of kun je ook een bereik maken tot buiten een werkblad om er zeker van te zijn dat je niet te kort komt?

Ik heb trouwens uitgezocht dat het bereik waar we het over hebben in ieder geval in de cellen E5 en E6 loopt van CA2 tot CA2000 . Want als ik in E5 de formule:
=VERT.ZOEKEN($A5;'[forum werkblad 1.xls]GGZ concern'!$2:$21;79;ONWAAR)
neerzet en in E6 de formule:
=VERT.ZOEKEN($A6;'[forum werkblad 1.xls]GGZ concern'!$2:$24;79;ONWAAR)
(in beide formules =vergelijken() voor mijn gemak samengevat tot de waarde 79)

dus eigenlijk snap ik niet eens wat je bedoelt met die kolommen in je bericht.

Nah, kan allebei wel.
Als je geen kolomletters gebruik, kan je de gehele regel selecteren.

- 2:2000
- A2:IV2000

Om er zeker van te zijn dat er geen kolommen worden vergeten, heb ik voor de 1e optie gekozen, maar de (aangepaste) 2e kan net zo goed.

Er zijn (zeker in Excel) vaak meerdere wegen die naar Rome leiden.
Staar je dus niet blind op een methode. Het kan zijn dat iemand een veel betere, handiger, makkelijker manier laat zien.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Sorry maar jou tekst snap ik niet zo goed, misschien kun je aan de hand van mijn quote aan Wigi nog wat uitleg geven. Ik weet eigenlijk niet of ik mij blind staar. Wat ik wel weet is dat jij $2:$2000 gebruikt om een een reden, voor mijn part gemak. En dat ik enorm veel kennis wil vergaren over Excel. En dus wil ik ook gebruik maken van gemak, of wat jou reden ook is. Ik ga maar eens naar bed :p.

Stel dat je een VERT.ZOEKEN functie opstelt, met in kolom A de zoekwaarden, en in bepaalde kolommen daarnaast de terug te geven waarden als resultaat van de functie.

Dan kan je hele rijen als tabelmatrix nemen, ipv. enkel pakweg de kolommen A tot CA (willekeurig voorbeeld).

Dit is soms handig als je bvb. de ene keer waarden ophaalt uit een bepaalde kolom, en de andere keer weer uit een andere kolom. Dan vermijd je dat je te weinig kolommen in de zoekmatrix hebt staan, je neemt ze toch allemaal.

Dus je bedoelt dat het eigenlijk hetzelfde is als (bijvoorbeeld de functie) =aantalarg(A:A)?... Nee, dat kan eigenlijk niet want Excel heeft 256 kolommen vertelde Roncancio

Wat heeft het een met het ander te maken?

Wigi

@Gotty.
Ik kan je beredenatie niet (helemaal) volgen.
Even een uitleg.

Als je het gehele kolommenbereik wilt hebben dan kan je ipv (in Excel 2003) de kolommen A t/m IV volstaan met het kiezen voor de rij(en).

Dus A2:IV2 wordt dan 2:2.
Beiden komen op hetzelfde neer. Zoals ondergetekende en Wigi al aangaven wil je er soms zeker van zijn dat er geen kolommen te weinig in de matrix staan.
Zeker als je van Excel 2003 naar Excel 2007 gaat.

Of kun je ook een bereik maken tot buiten een werkblad om er zeker van te zijn dat je niet te kort komt?
Ik weet niet goed hoe ik dat voor moet stellen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Heren, ik snap het
duimen_omhoog.gif
! Wat ik er nog wel even aan wil toevoegen is dat =aantalarg(A:A) er in zo verre mee te maken heeft dat je bij =aantalarg(A:A) kunt zien hoeveel argumenten de hele kolom heeft en dat je bij =aantalarg(1:1) kunt zien hoeveel argumenten de hele rij heeft. En daar zie ik ik persoonlijk een overeenkomst in. De term: A:A kende ik al maar bijvoorbeeld 1:1 nog niet En dat is natuurlijk wat jullie probeerden uit te leggen. Heel erg bedankt maar weer en tot in het volgende topic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan