• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vertikaal zoeken met lijst tot gevolg

Status
Niet open voor verdere reacties.

moensk

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2013
in cel A2 wordt een artikelnr ingegeven
cel B2 moet ik een keuze kunnen maken voor de locatie.
artikelnr wordt opgezocht in andere excel bestand (locatie.xlsx) doch daar zijn diverse rijen waarin dit artikelnr voorkomt
elke rij heeft één specifieke locatie in kolom Q
in B2 moet ik dus een keuze kunnen maken uit die kolom Q
kan dit via gegegevensvalidatie / lijst ?

Beste,

Om een vraag te kunnen beantwoorden is het handig om altijd een voorbeeld bestand (in jouw geval 2) te uploaden. Aan de hand hiervan kan vaak tot een kant en klare oplossing gekomen worden of een opzetje.
Het is nu lastig in te beelden hoe jouw situatie eruit ziet in Excel, op de verwijzing van cellen na.

Bestudeer s.v.p. bijgevoegd voorbeeld eens. Ik heb gebruikt gemaakt van een hulpwerkblad (kun je eventueel later verbergen).

Volgens mij doet deze wat je wilt, maar zoals Niek hierboven ook opmerkt: het wordt gewaardeerd als je zelf een voorbeeld in elkaar zet. Dit voorkomt gokwerk.

Bekijk bijlage Variabele keuzelijst.xlsx

Even iets in elkaar gestoken, weliswaar in één werkmap, maar ik hoop dat dit je op weg helpt.

Bijlagen

Na de plaatsing van mijn vorige bericht zag ik jouw voorbeelden.
Mijn suggestie heb ik wat verder uitgewerkt aan de hand van je voorbeelden.
Daarbij enkele aanpassingen gedaan die het gebruik van hulpvelden iets verminderden.
Tevens het bereik voor upies (validatielijst) dynamisch gemaakt.
Wil je er mee kunnen werken, dan moeten beide bestanden geopend zijn.
Alle formules en VBA zit in de map Artikel. De map zoekexcel wordt in deze oplossing enkel geraadpleegd, er zijn daar dus voor het oplossen van je vraag geen aanpassingen en/of aanvullingen gedaan.

Aanvulling:
Heb nog even een stukje VBA opgenomen om de kolommen B en C aan te passen als kolom A wordt aangepast (op Blad1).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan