• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vertikaal zoeken op deel van tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

jajajajanneke

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2008
Ik heb een lijst met omschrijvingen (tekst) die ik wil matchen met een andere lijsst omschrijvingen die vervolgens verwijzen naar een nummer. Maar de omschrijvingen komen niet exact overeen.
Dus leek het mij mogelijk om de formule (ISGETAL(VIND.ALLES(cel-met-te-zoeken-tekst;cel-met-te-matchen-tekst) te gebruiken in combinatie met vertikaal zoeken.

Maar ik krijg het niet voor elkaar!!!! grrrrrrrrrrrrrr

Wie kan me helpen?

Hierbij een deel van het bestand. (in totaal is ie 1023 rijen lang)

Bijlagen

Beste jajajajanneke ;)

Als het altijd het eerste deel van de zin moest zijn zou het misschien lukken.

MAAR als je de verkeerde schrijfwijze zet dan gaat het niet lukken.
Kijk maar naar het volgende.

In Blad LIJST staat BUBBLICOUS MINI
In Blad zoekgebied staat BUBBLICIOUS MINI DISPLAY 96ST

BUBBLICOUS zonder i ertussen, dit gaat men nooit vinden :thumb: :p

Groetjes Danny. :thumb:

hoi jajajajanneke

het moet dus een "ongeveer" functie worden
of een" lijkt op" functie

misschien kent iemand zo'n benaderings functie??:confused:

daar moet ik nog een flinke tijd over na denken

groet sylvester

Beste jajajajanneke ;)

Je zou beter antwoorden op mijn vraag want jouw bestandje klopt langs geen kanten.
Als deel van tekst niet hetzelfde is gaat het gewoon weg niet en zal je niet veel reacties meer krijgen.

Beste jajajajanneke ;)

Je zou beter antwoorden op mijn vraag want jouw bestandje klopt langs geen kanten.
Als deel van tekst niet hetzelfde is gaat het gewoon weg niet en zal je niet veel reacties meer krijgen.

Daar heb je gelijk in Danny, maar ik zie het maar zo: als ik hetgeen dat wél overeen komt al op de een of andere kan matchen scheelt dat een hoop handmatig gezoek.... toch?
Bovendien wil ik sowieso wel leren over 'lijkt op' functies :)
Ik ben heel trouw aan de excel-almanak in mijn la maar daar heb ik niks kunnen vinden... en van de google-resulaten wordt ik ook niet wijzer :confused:

Dus iemand die me met mijn probleem kan helpen (even er van uit gaande dat alles juist gespeld is) of iemand die me over 'ongeveer'-functies kan vertellen: ga je gang! :thumb:

Alvast bedankt!

je kan 1 voor 1 met het handje in het werkblad "zoekgebied" met een filter via "bevat" gaan zoeken
bv. cola fruitfestijn
in die filter via aangepast en bevat zoek je alles die "cola" bevat of die "fruit" bevat. Je zal toch niet beide fout geschreven hebben. Nu heb je daar een lijst en kan je gerichter zoeken.
Je kan ook in stapjes werken bv. bevat "co" en daarna bevat "col" en daarna "cola"
Maar dat excel dit werk voor jou doet :(

Ik denk ook dat Danny echt gelijk heeft. Ik vraag me eigenlijk ook af waarom de benamingen niet gewoon overeen komen? Als het iets is wat een gebruiker invoert, dan kun je overwegen dat je de namen uit een lijst moet selecteren, zodat het artikelnr. altijd gevonden kan worden.
Iets zoals 'lijkt op-functies' bestaan niet, je kunt ze hoogstens zelf in elkaar knutselen, maar dan zul je ook ontdekken waarom ze niet bestaan; je moet zelf bepalen wanneer iets ergens op lijkt of wanneer niet. Zo kun je bijvoorbeeld bepalen dat de eerste drie letters hetzelfde moeten zijn en vervolgens de lengte van de tekst met maximaal één teken mag afwijken. Maar ja, dat wordt al meteen arbitrair.

Tot zover :d Succes! :thumb:

tja, da's weer typisch iets voor mij, om iets te willen wat niet gaat lukken...

gevalletje 'jammer maar helaas'

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Janneke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan