• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertikaal zoeken: Vreemd verschijnsel

Status
Niet open voor verdere reacties.

PITOR

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2015
Ziehier een vreemd effect bij een formule met vert.zoeken() (zie ook bijlage)
Ik begon met volgende formule: =ALS(LINKS(VERT.ZOEKEN(C2;A5_Adam!H2:L15;5);1)="9";"BB";"")

Dat gaat bij dit kleine lijstje helemaal goed. Leuk, maar als de lijst lang genoeg is (en dat issie al gauw) dan gaat het uiteraard mis omdat de matrix bij het naar beneden kopieren van de formule ook verloopt.
Dus de matrix in de formule gefixeerd: =ALS(LINKS(VERT.ZOEKEN(C2;A5_Adam!H$2:L$15;5);1)="9";"BB";"")

Maar dan gaat het ineens mis!
Zinarsk.Vrljetkrzljanjira krijgt BB hoewel ze dat niet heeft en anderen die wel BB hebben krijgen dat niet. Een aantal mensen krijgen wel BB en hebben die ook.
Zelfs Tarnolie.d'Artagnan krijgt BB terwijl die helemaal niet in de A5 lijst voorkomt....

Wat is er hier nou toch mis?

Groetsels, Pieter

Bijlagen

Hallo Pitor,

gebruik deze formule eens:
=ALS(LINKS(VERT.ZOEKEN(C2;'A5'!H$2:L$15;5;ONWAAR);1)="9";"BB";"")

Doordat je onwaar bent vergeten gaat de formule ook zoeken naar dingen die erop lijken.

Zonder er naar je bestand gekeken te hebben is je Vert.Zoeken formule niet af.
Je laat het argument 'benaderen' leeg en dat staat zowel voor 1 of Waar.
Dan zal je lijst gesorteerd moeten zijn.
Lees de help over 'Vert.Zoeken' functie.

Vertikaal zoeken heeft nog een vierde parameter. Zie ook de help van Excel.

Code:
=ALS(LINKS(VERT.ZOEKEN(C2;'A5'!H$2:L$15;5;[COLOR="#FF0000"]0[/COLOR]);1)="9";"BB";"")

Laatst bewerkt:
Oeps! Ten eerste dank natuurlijk. Ik voel me een beetje van de domme om zoiets over het hoofd te zien :o
Enneh: Ja het werkt natuurlijk.
Nogmaals Dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan