• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertikaal zoeken waarde is 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevercat

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2008
Hallo,

Een klein probleempje, denk ik, maar ik zie de oplossing niet:
In een tabel staat deze formule:
=ALS(A6<>"";VERT.ZOEKEN(A6;$V$5:$Y$22;2;ONWAAR);"")
Nu wordt de zoekterm niet gevonden en dat klopt maar dan wordt de uitkomst #NB maar ik wil als de zoekterm niet gevonden wordt de waarde 0 ingevuld hebben. Ik dacht het zo op te lossen: =ALS(A6<>"";VERT.ZOEKEN(A6;$V$5:$Y$22;2;ONWAAR);"0") maar dan blijft de uitkomts #NB.:o

Hoe moet ik dit dan wel oplossen?

Hallo Kees,

Deze zou moeten werken :

Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A6;$V$5:$Y$22;2;0));0;VERT.ZOEKEN(A6;$V$5:$Y$22;2;0))

Greetz,

Joske

Ik dacht het zo op te lossen: =ALS(A6<>"";VERT.ZOEKEN(A6;$V$5:$Y$22;2;ONWAAR);"0") maar dan blijft de uitkomts #NB.:o

Uiteraard gaat dit niet werken, aangezien de 0 en in het onwaar-gedeelte staat van de ALS functie die kijkt of A6 leeg is of niet. De 0 doet niets icm de VERT.ZOEKEN.

Hallo Kees,

Deze zou moeten werken :

Code:

Bedankt Joske,

Inderdaad geeft deze de nul als resultaat.
Bedankt voor je hulp, hier kan ik weer een stuk verder mee.

Kees,

bedenk dat je nu wel 2 keer een(zelfde) VERT.ZOEKEN functie laat berekenen. Bij grote aantallen VERT.ZOEKEN zal je dat verschil wel eens kunnen gaan merken. Het is beter om de VERT.ZOEKEN functies in een (verborgen) kolom te berekenen, en dan 2 keer te verwijzen naar die cel in de formule.

Wigi

Kees,

bedenk dat je nu wel 2 keer een(zelfde) VERT.ZOEKEN functie laat berekenen. Bij grote aantallen VERT.ZOEKEN zal je dat verschil wel eens kunnen gaan merken. Het is beter om de VERT.ZOEKEN functies in een (verborgen) kolom te berekenen, en dan 2 keer te verwijzen naar die cel in de formule.Wigi

Gisteravond had ik niet zoveel tijd meer om er verder naar te kijken, ik had wel gezien dat er 2 keer gezocht werd en had dit al niet begrepen. Ik heb nu deze formule geprobeerd:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A6;$V$5:$Y$22;2;0));0;"") en deze geeft ook de gewenste nul. Ik vraag me nu dus af waarom stond het VERT.ZOEKEN 2 maal gebeurd in die andere formule, tevens vraag ik me af wat er fout kan gaan met de kortere formule. Ik denk dat ik de formules waarschijnlijk verkeerd uitlees, misschien dat jij dit weet uit te leggen.

Het is beter om de VERT.ZOEKEN functies in een (verborgen) kolom te berekenen, en dan 2 keer te verwijzen naar die cel in de formule.Wigi
Van deze zie ik de logica ook nog niet en ik wil graag van mijn fouten leren.:o

=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A6;$V$5:$Y$22;2;0));0;"")

Tja, als je deze gebruikt ga je ook niet veel goede resultaten krijgen (de juiste VERT.ZOEKEN die geen fout oplevert zal er nooit komen te staan vanwege "" in de ONWAAR-tak).

Je hebt dus ofwel de versie nodig met 2 keer VERT.ZOEKEN erin, ofwel die VERT.ZOEKEN formules in een andere kolom waarnaar je 2 keer verwijst in de formule. Bv.

=ALS(ISFOUT(D6);0;D6)

en D6 bevat dan een VERT.ZOEKEN functie.

Wigi

Tja, als je deze gebruikt ga je ook niet veel goede resultaten krijgen (de juiste VERT.ZOEKEN die geen fout oplevert zal er nooit komen te staan vanwege "" in de ONWAAR-tak).

Oké, dit heb ik daarstraks zelf ontdekt, ik ben er natuurlijk mee aan het stoeien en hij bleek niet altijd het juiste te laten zien.

Je hebt dus ofwel de versie nodig met 2 keer VERT.ZOEKEN erin, ofwel die VERT.ZOEKEN formules in een andere kolom waarnaar je 2 keer verwijst in de formule. Bv.

=ALS(ISFOUT(D6);0;D6)

en D6 bevat dan een VERT.ZOEKEN functie.

Eigenlijk zeg je dus in D6 staat =VERT.ZOEKEN(A6;$V$5:$Y$22;2;0) waardoor de formule =ALS(ISFOUT(D6);0;D6) gelijk is aan =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A6;$V$5:$Y$22;2;0));0;VERT.ZOEKEN(A6;$V$5:$Y$22;2;0)).
Zou je dan zou vriendelijk willen wezen om uit te leggen waarom je in een eerdere post zegt:
bedenk dat je nu wel 2 keer een(zelfde) VERT.ZOEKEN functie laat berekenen. Bij grote aantallen VERT.ZOEKEN zal je dat verschil wel eens kunnen gaan merken. Het is beter om de VERT.ZOEKEN functies in een (verborgen) kolom te berekenen, en dan 2 keer te verwijzen naar die cel in de formule.

In mijn idee doe je met beide suggesties het zelfde, waarom is jou optie dan beter, wat is het verschil en wat wordt het verschil dan bij grotere aantallen VERT.ZOEKEN. Met het klakkeloos overnemen van wat er gezegd wordt leer ik niets bij, dat is meer een "aap" een kunstje leren, ik wil graag begrijpen wat ik doe want dan kan ik het de volgende keer in een iets andere situatie ook beredeneren hoe het iets anders moet.
Ik vraag misschien nu wel wat veel van je maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel:o

Met in D6:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A6;$V$5:$Y$22;2;0)
en in een andere cel:
Code:
=ALS(ISFOUT(D6);0;D6)
hoeft de VERT.ZOEKEN formule maar 1 keer te worden berekend.

Met in 1 cel de formule
Code:
wordt de VERT.ZOEKEN 2 keer berekend.
Als er veel cellen zo moeten worden berekend zal het trager gaan worden.

Met in 1 cel de formule
Code:
wordt de VERT.ZOEKEN 2 keer berekend.
Als er veel cellen zo moeten worden berekend zal het trager gaan worden.

Oké dan, ik dacht dat er in de formule een conflict kon ontstaan. Eigenlijk wel logisch als je 2 keer het zelfde moet berekenen dat dit meer tijd kost. In dit geval gaat om een kleine draaitabel die ook niet veel groter zal worden. Ik zal de formule wel als voorbeeld inbouwen voor een volgend gebruik.
Bedankt voor de uitleg!:thumb:

Oké dan, ik dacht dat er in de formule een conflict kon ontstaan. Eigenlijk wel logisch als je 2 keer het zelfde moet berekenen dat dit meer tijd kost. In dit geval gaat om een kleine draaitabel die ook niet veel groter zal worden. Ik zal de formule wel als voorbeeld inbouwen voor een volgend gebruik.
Bedankt voor de uitleg!:thumb:

Feit is dat de VERT.ZOEKEN meer "inspanning" vraagt van Excel dan bepaalde andere functies, bvb. een SOM functie. Vandaar, beperken als je kan.

Heren of dames,

Wordt een sheet sneller d.m.v. verborgen kolommen? ik heb 2 zeer grote vlookup draaien echter ik heb het gevoel dat het niet veel sneller gaat dmv verborgen kolommen.

Wat is de onderbouwing eigenlijk dat een verborgen kolom sneller gaat?

iemand nog een andere suggestie suggestie

Wordt een sheet sneller d.m.v. verborgen kolommen? ik heb 2 zeer grote vlookup draaien echter ik heb het gevoel dat het niet veel sneller gaat dmv verborgen kolommen.

Wat is de onderbouwing eigenlijk dat een verborgen kolom sneller gaat?

In dit geval gaat het niet om het feit dat je kolommen verbergt waardoor het snelle zou moeten gaan maar om de vereenvoudiging van een formule die eigenlijk 2 keer het zelfde doet. Deze formule zet je nu éénmaal in een andere kolom (cel) en je verwijst er 2 keer naar toe. Het resultaat is 1 keer berekenen en 2 keer kijken en kijken kost minder tijd dan berekenen. Of je dit nu doet in verborgen kolommen cq cellen of dat je dit nu open laat maakt in het geheel niet uit want die kolommen en cellen zijn er toch wel.
Dus met andere woorden een verborgen kolom gaat niet sneller want die kolom bestaat gewoon in de sheet en wordt door Excel gewoon gelezen alleen jij zelf kan hem niet zien en je leest een sheet dus sneller, maar daar ging het niet over;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan