• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vertikaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

huibsel

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2001
hoi allemaal
ik heb weer een vraag mbt het vertikaal zoeken, ik kom er niet meer uit
in een bestand heb ik een map (artikel)en een submapje(conditie)
nu is het de bedoeling dat in het coditie bestand de waardes van kolom d en e komen te staan in het artikelbestand in kolom e en f

ik heb zitten etteren met vert zoeken maar ik kom er niet uit
wie helpt me op weg

Bijlagen

Hoi Huibsel,

Ik heb even gekeken naar je vraag en de verticaal functie voor je aangepast.

Wat er niet goed ging in je originele bestand is dat je de kolomverwijzing niet goed had staan...

Bij het vert.zoeken is het van belang de volgende volgorde aanhoudt:
1. wat zoek ik?
2. waar zoek ik? (waarbij de unieke zoeksleutel altijd links moet staan)
3. Stel ik heb gevonden, in de hoeveelste kolom staat dan de terugkomwaarde (waarbij de zoeksleutel-kolom altijd de 1ste kolom is).
4. Moet ik de absolute zoekwaarde hebben (onwaar) of mag ie er op lijken (waar)

Succes!!

Ps. ik ben zo vrij geweest om gelijk een voorwaarde in te bouwen dat als de artikelgroep niet gevonden worden de korting van 0% wordt vermeld.

Bijlagen

Ik begrijp niet helemaal wat je met kolom D wil in het tabblad "Artikel". Daar staat de VERT.ZOEKEN formule, maar geeft alleen maar foutwaardes?

Opmerking 1: artikelgroep "0" bestaat niet in het tabblad "Condities".
Opmerking 2: Je doet in de kolom "D" van "Artikel" zoeken in A:A en je formule is niet compleet.

De formule in cel D79 van tabblad "Artikel" zou kunnen zijn:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A79;conditie!A2:E10;4;ONWAAR)

Die vindt wel de goede waarde.

Is dit wat je bedoelt of zit ik er helemaal naast?

volgens mij is dit de formule
alleen als ik nu de formule wil kopieren naar de andere regels geeft hij weer een fout melding aan
hoe los ik dat op

conditie!A2:E10

zijn relatieve celverwijzingen. Met een $ teken kan je rijen en/of kolommen vast zetten, absoluut maken:

conditie!$A$2:$E$10

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan