vertraging door dvd-rom?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Saviour

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2004
Wanneer ik een dvd of cd in de dvd-rom speler stop, bijvoorbeeld om te rippen dan gaat alles zeer traag, ik kan nauwelijks nog een toepassing starten. Ook het rippen gaat heel traag en het branden van een dvd-tje (1op1) duurt meer dan een uur op 4 speed.... Wanneer ik vanaf de harde schijf brand gaat het wel goed.

Ik vermoed zelf dat het probleem hardwarematig is, omdat het wanneer ik via mijn brander rip, wel goed gaat en het systeem niet vol moet werken. In het taakbeheer kan ik zien dat het cpu gebruik wanneer ik met de dvd-rom rip of brand 100% is! Ik krijg ook de indruk dat de cd/dvd een stuk langzamer draait dan normaal (aan het gezoem te horen)...

Weet iemand misschien hoe dit komt, voordat ik voor niets een nieuwe speler koop...

Laatst bewerkt:
Kijk of de DMA-ondersteuning voor die drive ingeschakeld is, hoe dat moet hangt van de Windowsversie af.

DMA?

Wat is DMA ondersteuning en kan dit zomaar veranderd zijn dan, want ik heb deze pc nu een half jaar en het werkte altijd goed... Ik gebruik Win XP pro btw

DMA=direct memory access, hierdoor is de communicatie tussen moederbord en drive sneller.

ga naar > start > instellingen > config.scherm en open 'systeem'

Klik op het tabblad hardware en dan op de button 'apparaatbeheer'.

In de lijst met apparaten zie je 'IDE ATA/ATAPI-controllers staan', klik op het plusje.

Dubbelklik op 'secundair IDE-kanaal' en ga naar het tabblad 'geavanceerde instellingen'.

Zet bij de overdrachtmodus de instellingen op 'DMA, indien beschikbaar' zowel voor apparaat 0 als voor apparaat 1.

Ditzelfde kun je ook doen bij het primair IDE-kanaal.

Als e.e.a. al op DMA staat moet je dat maar even laten weten.

Ik ben helaas nu niet thuis, ben aan het werk :( maar ik zal vanavond even kijken en ik laat het weten. iig bedankt, denk je dat als alles goed staat dat het toch hardwarematig is, ik heb nl niets veranderd... en heb 1024 mb ram.

Laatst bewerkt:
Kan aan van alles liggen, maar als je niets veranderd hebt is een hardwaredefect niet uit te sluiten.

Ik heb het gecontroleerd en apparaat 1 stond niet op DMA, ik heb zowel primair als secundair er op gezet, maar helaas heeft het geen effect gehad. Zou de IDE kabel kapot kunnen zijn? Als iemand nog andere suggesties heeft hoor ik ze graag

:cool:

Een kabel gaat niet zo snel stuk, tenzij je telkens de kabels er in en uit haalt.

Dat is ook niet het geval :(

Zal ik dan toch maar een nieuwe dvd speler kopen???

Laatst bewerkt:
het was de dvd-speler, ik heb ff een nieuwe gekocht en hij loopt weer als een trein :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan