• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertzicaal zoeken binnen als formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

marco van duure

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2008
Goedemorgen,

Ik heb een bestand met weeknummers en een bestand met verschillende routecodes. Nu zijn halverwege het jaar de routecodes gewijzigd. Ik wil nu dus als een weeknummer kleiner dan 22 is verticaal zoeken in de oude routelijst en als het weeknummer groter is dan 22 verticaal zoeken in de nieuwe routelijst. Ik krijg echter alleen maar foutmelding en ik kom er gewoonweg niet meer uit.

Wie kan mij helpen. Dit is in elk geval de formule die ik kan bedenken, maar die dus een foutmelding geeft.

=ALS(E4<22;VERT.ZOEKEN(B4;routeschema!B:C;2;ALS(E4>22;VERT.ZOEKEN(B4;routeschema!B:C;2;ONWAAR);"")))

Alvast bedankt voor de hulp

Marco

Hallo Marco,

Wil je een voorbeeld/deel van het bestand plaatsen?

Natasja

Goedemorgen,

Ik heb een bestand met weeknummers en een bestand met verschillende routecodes. Nu zijn halverwege het jaar de routecodes gewijzigd. Ik wil nu dus als een weeknummer kleiner dan 22 is verticaal zoeken in de oude routelijst en als het weeknummer groter is dan 22 verticaal zoeken in de nieuwe routelijst. Ik krijg echter alleen maar foutmelding en ik kom er gewoonweg niet meer uit.

Wie kan mij helpen. Dit is in elk geval de formule die ik kan bedenken, maar die dus een foutmelding geeft.

=ALS(E4<22;VERT.ZOEKEN(B4;routeschema!B:C;2;ALS(E4>22;VERT.ZOEKEN(B4;routeschema!B:C;2;ONWAAR);"")))

Alvast bedankt voor de hulp

Marco

Zo werkt de formule:
Code:
=ALS(E4<22;[COLOR="Red"]VERT.ZOEKEN(B4;routeschema!B:C;2)[/COLOR];[COLOR="Blue"]VERT.ZOEKEN(B4;routeschema!B:C;2;ONWAAR)[/COLOR])

Maar...

De rode tekst en blauwe tekst zijn identiek, dus wat het weeknummer ook is, er wordt in hetzelfde tabel gekeken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Excuses, in het 2de deel van verticaal zoeken is het bereik niet B:C, maar N:O. Bijgaand een klein testbestandje

De formule die jij hebt gegeven Roncancio geeft een #N/B foutmelding

Bijlagen

Excuses, in het 2de deel van verticaal zoeken is het bereik niet B:C, maar N:O. Bijgaand een klein testbestandje

De formule die jij hebt gegeven Roncancio geeft een #N/B foutmelding

Er staat niets ingevuld bij E4 en B4 of mis ik iets?:confused:

Met vriendelijke groet,

Roncancio

In het testbestandje zijn de locaties iets gewijzigd. Dat maakt verder niets uit. Het gaat er om dat als het weeknummer bijvoorbeeld 1 is, hij moet zoeken in de kolommen B:C van het blad routeschema en dan waarde 2 moet pakken, oftewel de routecode. Als het weeknummer 25 is, moet ie zoeken in kolom N:O en dan ook de routecode die daar in staat. het keerpunt is week 22. In week 22 zijn de oude routes nog gereden, vanaf week 23 de nieuwe routes.

In het testbestandje zijn de locaties iets gewijzigd. Dat maakt verder niets uit. Het gaat er om dat als het weeknummer bijvoorbeeld 1 is, hij moet zoeken in de kolommen B:C van het blad routeschema en dan waarde 2 moet pakken, oftewel de routecode. Als het weeknummer 25 is, moet ie zoeken in kolom N:O en dan ook de routecode die daar in staat. het keerpunt is week 22. In week 22 zijn de oude routes nog gereden, vanaf week 23 de nieuwe routes.

Zo moet het werken.
Code:
=ALS(E4<22;VERT.ZOEKEN(A4;Routeschema!B:C;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(A4;Routeschema!N:O;2;ONWAAR))

In de D-kolom staan trouwens uitsluitend kringverwijzingen!

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt voor het kijken in elk geval. Ik ben eruit. De lijst met nummers waarnaar de formule bij het verticaal zooeken naar moet zoeken bevatten vooraan 1 spatie. Duhuh, dan vindt ie niks nooit natuurlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan