vervang in een tekstveld symbolen door teskt

Status
Niet open voor verdere reacties.

mispelhage

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2010
Weet iemand hoe ik in een vrij opmerkingenveld, de symbolen ♂ en ♀ kan vervangen door tekst m en vr?

Voorbeeld:
"3 en 5 onderscheiden, zitten in referentiecollectie"

moet in de nieuwe tabel worden:
"3m en 5vr onderscheiden, zitten in referentiecollectie"

ik heb wat zitten vervelen met de functie REPLACE, maar dat werkt geloof ik voor complete velden, niet een willekeurig deel ervan.

Laatst bewerkt:
maar dat werkt geloof ik voor complete velden, niet een willekeurig deel ervan.

Zoek even in de Helpfunctie van Access op "Replace", daar kan het wel met een deel van de tekst:

Replace werkt met tekens, niet met volledige tekst. Wel moet je het juiste teken opgeven dat moet worden vervangen.

bedankt,

ben er nu mee bezig. Ik ga nu een functie maken waarin twee keer een REPLACE functie in komt en 1 keer een IIF functie voor het geval dat het veld leeg is.

Ik probeer om te beginnen twee REPLACE-functies te nesten, maar het wil maar niet lukken:

Code:
opmerking_Taxon: IIf(IsEmpty(2b!opmerking_taxon),"",Replace(Replace(2b!opmerking_taxon,"♀","vr"),2b!opmerking_taxon,"♂","m"))

2b! betreft een allias-naam voor een tabel. De uitkomst van deze functie blijft in alle gevallen leeg. Zien jullie zo een fout staan in bovenstaande formule?

Probeer deze eens:
Code:
opmerking_Taxon: IIf([2b!opmerking_taxon]="♀";"vr";IIf([2b!opmerking_taxon]="♂","m";""))

Ik heb het geprobeerd, maar dat is het ook niet. Het zou wel werken als we niet met delen van velden werken. Ik wil de bewuste tekens indien ze voorkomen op een willekeurige plek in het veld, vervangen door tekst.

Dus zoeken en vervangen binnen een tekstveld, niet het hele tekstveld.

Probeer eens:

Code:
IIf(IsNull([2b!opmerking_taxon]);"";Replace(Replace([2b!opmerking_taxon];"♂";"m");"♀";"vr"))

Rebmog

rebmog: je suggestie werkt!

probleem opgelost. Ik blijf het wel een vreemde manier van functie-nesten vinden. Je geeft namelijk maar één keer de tekst waar de te vervangen symbolen in staan, terwijl je twee REPLACE-functies nest. Maar het werkt!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan