Vervangen AMD-Sempron voor AMD-Athlon

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Mijn PC is een Compaq Presario type SY900084 SR1719NL met
AMD Sempron processor 3200+ van het socket 939
Het Moederbord ID is RS480-SB400-6A666M4DC-00 en de naam is
MSI RS480M2 (MS-7093)
Verder is in de PC aanwezig 2 X 512 MB DDRSDRAM geheugen van Kingston (Dualchannel)

Is het nu zo, dat, als ik de Sempron processor vervang voor bijvoorbeeld
AMD Athlon 64 X2 3800+, 2.0GHz, 1MB, S939, tray 12, plus cooler
Zalman CNPS7700-ALCU CPU Cooler S478/775/754/939 24
het multitasking (meerdere programma's tegelijk gebruiken) zeer zal verbeteren;
en is dat eventueel (qua snelheid) uit te drukken in cijfers; en dan uiteraard in tegenstelling tot de huidige in mijn PC aanwezige Sempronprocessor.

Eerst even dit: weet je zeker dat dat het juiste moederbord is. Want op de site van MSI wordt de Sempron niet als ondersteunde processor genoemd.

Vaak hebben de merk-pc's, zoals HP, Compaq e.d. speciaal voor hun gemaakte aangepaste versies van een moederbord van een bekende fabrikant

Ach dat verschil zul je vast wel merken met recoderen van video's, maar de snelheid wordt gemaakt door het complete pakket, waarbij de snelheid van het geheugen en de controller daarvoor veel belangrijker is, die controller zit overigens in de CPU.

Overigens dien je ook de bios te updaten naar minimaal versie 3.8.

Eerst even dit: weet je zeker dat dat het juiste moederbord is. Want op de site van MSI wordt de Sempron niet als ondersteunde processor genoemd.

Vaak hebben de merk-pc's, zoals HP, Compaq e.d. speciaal voor hun gemaakte aangepaste versies van een moederbord van een bekende fabrikant

Het progr. Everest laat - lijkt mij - de juiste computerinformatie; dus, dan mag je er wel vanuit gaan, dat de info over moederbord. processor e.d. klopt. Voor alle duidelijkheid sluit ik hierbij het computeroverzicht bij.

Overigens, met video e.d. doe ik niets. Ik werk met Adobe photoshop 7.0 (TIFF-bestanden, redelijk complexe bewerkingen) en analoge ofwel soortgelijke programma's. Heeft deze aanpassing, snellere processor, dan wel zin.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedoelde eigenlijk beeldbewerking, dus je zou er best wel profijt van kunnen hebben, wel met de juiste geheugeninstellingen in het register, zodat het niet aangesproken wordt alvorens het intern geheugen is opgesoepeerd.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory\\DisablePagingExecutive

Die op 1 zetten indien nog niet, of aanmaken als hij er niet is en op 1 zetten.

En het wisselbestand op een vaste waarde zetten, 500mb b.v. of bij een geheugenuitbreiding naar 2 gig. speciaal voor Photoshop op 50mb., je hebt hem dan immers niet meer nodig.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory management\\DisablePagingExecutive
Die op 1 zetten indien nog niet, of aanmaken als hij er niet is en op 1 zetten.
Gaat dat alsvolgt : zie bijlage jpg (de laatste 0) tussen haakjes op 1 zetten ?

En het wisselbestand op een vaste waarde zetten, 500mb b.v. of bij een geheugenuitbreiding naar 2 gig. speciaal voor Photoshop op 50mb., je hebt hem dan immers niet meer nodig.

Hoe zet je overigens het wisselbestand op een vaste waarde, waarbij je - neem ik aan - bedoelt dat dit alleen nodig is (of is aan te bevelen) bij het werken met het geheugen van 1 Gb ?
En bedoel je daarbij ook, dat bij het werken met 2 Gb geheugen je wisselbestand normaliter nooit aangesproken wordt ?

Volgende week zal ik er wellicht toe overgaan. Ik laat het vervolg uiteraard weten !

Bijlagen

• registeraanpassing.JPG
    registeraanpassing.JPG
    64,2 KB · Weergaven: 27
1e vraag, jeb.:)

2e vraag, jeb.:)

Bij 1 gig. intern is 500mb voldoende, bij 2 gig. is 0 voldoende, alleen wil denkelijk Photoshop een wisselbestand, maar dat zie je vanzelf als hij erom begint te zeuren, dan maak je er eentje van weinig, je kunt die op min. en max. op dezelfde waarde zetten, dan heb je een wisselbestand van een vaste waarde, die kan dan ook niet gedefragmenteerd raken.

Wel de knop "instellen" gebruiken en rebooten.

Bij normaal gebruik en met die registeraanpassing, heb ik ontdekt dat het wisselbestand bij 512mb intern geheugen al zelden wordt aangesproken, bij intern 1 gig. bijna nooit.

Bij 1,5 gig. helemaal niet meer, dus 2 gig. is een beetje overkill, het wordt immers nooit helemaal gebruikt.

Alleen bij beeldbewerking hikt hij tegen de 1,5 gig. aan in gebruik, dus zijn alle genoemde instellingen van hierboeven, redelijk veilig.

Bij 1 gig. intern is 500mb voldoende, bij 2 gig. is 0 voldoende, alleen wil denkelijk Photoshop een wisselbestand, maar dat zie je vanzelf als hij erom begint te zeuren
? ? Dit is mij volstrekt onbekend; hoe merk je dat dan
, dan maak je er eentje van weinig, je kunt die op min. en max. op dezelfde waarde zetten, Waar en hoe doe ik dit
dan heb je een wisselbestand van een vaste waarde, die kan dan ook niet gedefragmenteerd raken.

Wel de knop "instellen" gebruiken en rebooten. Waar en hoe doe ik dit ?

Laatst bewerkt:
Uitleg, en Photoshop geeft gewoon een melding als die het al doet, de nieuwere versies niet, die kun je ook zonder wisselbstand gebruiken.

Lange Pier, ik hou je op de hoogte (komende week).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan