Vervangen van externe HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

ginojo

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2010
Hallo allemaal,

Ik heb eindelijk mijn oude desktop vervangen door een nieuwe laptop! Maar nu zit ik mt 1 probleem:
Ik had op mijn desktop (Die nu op zolder staat) een externe harddisk van 2TB aangesloten, die gedeeld werd over het netwerk. En omdat ik altijd op de desktop zat, als er andere mensen op zaten, was de schijf dus altijd beschikbaar. Maar nu zit ik natuurlijk op mijn laptop dus is de schijf niet altijd meer beschikbaar. Ik heb al mt mijn ouders overlegd en zijn tot de conclusie dat er iets aan gedaan moet worden omdat ze niet willen dat de desktop 24/7 aanstaat, i.v.m. brandgevaar enz. :( Dus nu zat ik zelf aan een nas te denken. Maar nu gaan wij ook heel vaak op vakantie en dan zou ik graag al mijn bestanden wel meenemen, en het liefste zonder stopcontact nodig te hebben. Dit zal waarschijnlijk niet gaan zonder stopcontact, maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid. :p ik vond dit een mooi ding en overweeg deze te kiezen. Wat denken jullie hiervan?:confused:
En dan nog een korte 2e vraag: Als ik nu tog die desktop weg ga werken, is er dan ook een mogelijkheid om de printer (die ook gedeeld word) aan te sluiten zonder een computer ertussen? Desnoods een nieuwe printer, maar liever niet... ;)

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal,;)
En alvast bedankt voor jullie hulp,:D
Ginojo

Hoi,

Een harddisk in een netwerk (met een RJ45 aansluiting) kan je niet zomaar gebruiken op een pc met een usb-aansluiting.
De schijf die jij beoogt moet je aansluiten op een router.
Een bestaande printer zonder netwerkkaart kan je - al of niet draadloos - aansluiten middels een (draadloze) printerserver. Google eens op dit laatste woord.
Paradigit heeft op dit moment een draadloze Epson all-in-one voor 69 euri .... google daar eens op :P

@vanveelen: bedankt voor je snelle reactie... Over de printer is het nu duidelijk. Maar over de nas is wel een lastig gebeuren. Weet je misschien hierop dan een oplossing? is er ook niet een soort transformator die van een lan-ingang naar usb-uitgang gaat om daar een hard-drive in te zetten?? want ik wil hem ook graag mee nemen ls ik niet thuis ben en dus niet in mijn thuisnetwerk zit......

Hoi,

Ik heb zelf een externe schijf van Freecom, die zowel een USB- als een netwerk- kabelaansluiting heeft.
Ik heb hem met de bijgeleverde software als netwerkschijf ingericht.
Wanneer ik hem nu achteraf met een usb-kabel op mijn laptop aansluit, geeft hij de melding dat het een ongeldige schijf is, met de vraag of hij geformatteerd moet worden.
Of dat bij de software voor de schijf van LaCie die jij aanhaalt ook zo is weet ik niet zeker, maar ik denk dat hetzelfde geldt.
Je hebt twee mogelijkheden:
  1. FTP inschakelen zodat de schijf ook van 'buitenaf' via internet te benaderen is. Je moet als je niet thuis bent dan wel over een internetaansluiting beschikken op de plek waar je op dat moment bent.
  2. Een router met een USB-aansluiting aanschaffen, waarbij de netwerk-software op de router zit en de schijf gewoon via een usb-verbinding te benaderen is, ook los van de router. Je hebt dan eigenlijk geen NAS nodig.

Hallo,

Ik weet dat het een oud topic is, maar ik zet het er tog maar ff bij, we hebben dus een tijdjd geleden een nieuwe printer gekocht, hp officejet pro ofzow... ;) en gisteren is de synology ds110j binne gekomen. En nu is het hele probleem opgelost. Alles werkt perfect...

Bedankt voor je hulp, en weer een topic opgelost..

Ginojo

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan