vervangen van kapotte hdd

Status
Niet open voor verdere reacties.

tbill

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2012
Hallo,

Ik heb een, inmiddels aangepaste, Dell XPS studio 8100. Met aangepast bedoel ik ander geheugen, SSD toegevoegd en GPU vervangen. Nu is helaas 1 van de oorspronkelijke HDD's overleden, de ander werkt wel nog. Deze schijven stonden in een soort RAID Array gekoppeld aan elkaar (hier heb ik de balle verstand van). Ik dacht dus simpel de Arrray te verwijderen (Windows stond inmiddels al geïnstalleerd op mijn toegevoegde SSD, dit werkte altijd goed) om vervolgens de overgebleven werkende schijf te formatteren. Klaar is Kees.

Dit werkte niet helemaal. De schijf werd niet herkend in windows, plus kwamen er foutmeldingen van programma's die niet meer konden starten etc. Dus ik dacht even Windows opnieuw installeren. Dus enkel mijn SSD aangesloten op mijn moederbord, formatteren via de windows installatie programma en Windows opnieuw erop zetten. Het gaat om Windows 7 64bit Professional (er stond eerst Home Premium 64bit op). Na de installatie blijft hij hangen op het opstart logo van Windows. Oke misschien Home Premium dan, helaas hetzelfde probleem. 32 bit dan, ja die doet het wel, maar wil ik niet. Alleen al omdat er enkel drivers zijn van mijn Dell moederbord voor 64bit. Ik heb nog geprobeerd om Windows te installeren op de werkende HDD, zonder dat mijn SSD aangesloten was, maar dit gaf hetzelfde probleem.

Vervolgens dacht ik, misschien ligt het aan de installatie cd van Windows die ik heb. Dezelfde HDD aangesloten op een andere PC, formatteren en Windows opnieuw erop gezet. Hier werkte hij wel, dus de cd werkt prima.

Mijn vraag is nu of iemand weet waar het aan kan liggen dat ik het niet voor elkaar krijg om Windows 7 64bit op mijn PC werkend te krijgen? Installeren gaat dus prima, maar na de installatie blijft hij bij de eerste keer opstarten hangen op het opstartscherm met het Windows logo.

Alvast bedankt,
Tim

Ik denk dat de pc nog steeds ingesteld staat op RAID.
Dat moet dan eerst ongedaan gemaakt worden. Daar zijn speciale instructies/key-settings voor tijdens opstart. Hoe dat moet staat in het handboek van de PC (of anders deze downloaden van de Dell website).
Ook in de BIOS zijn er settings om de HD's/SSD in te stellen. Daar staat vermoedelijk de HD ook nog steeds op RAID. Staat ook in het handboek hoe dat moet.

Zou dat 't zijn?
Ik heb het bericht van TS enkele malen doorgelezen en dacht na de eerste keer ook in die richting. Echter, het feit dat de machine wel wil werken wanneer een Windows 32 installatie wordt gedaan, deed mijn vermoeden dat de RAID configuratie in het bios nog geactiveerd staat, weer teniet. Als daar nog een RAID configuratie wordt benoemd, dan zou die 32 bit versie toch ook niet willen installeren?

gast0225, u heeft gelijk. Er is meer aan de hand. Natuurlijk moet er naar die RAID-setting in de BIOS gekeken worden en die goed zetten (EDI of AHCI) al was het maar om dat punt te elimineren.

Even hardop denken: windows 32 bit en 64 bit kunnen wel geinstalleerd worden, maar dan komt 64bit niet verder dan het logo waar 32bit gewoon doorstart.
Het grote verschil tusseN 32bit en 64bit (los van 32 bit en 64 bit LOL) is dat 64 bit meer geheugen gebruikt en meer laadt bij het starten dan 32 bit. Meer geheugen betekent ook meer virtual storage gebruik. Dus 64bit zal meer real geheugen en meer schijfruimte gebruiken bij het starten dan 32 bit.
Zou er iets niet helemaal 100% zijn met de HD/SSD en/of het geheugen?
Dus eerst maar eens beide testen.

Laatst bewerkt:
Allereerst alvast bedankt voor het meedenken :D

Ik heb de installatie uitgevoerd met de bios in zowel raid als ata stand. Dit zijn de enige twee opties in de bios. Verder kan het niet aan de hdd of ssd liggen, want ik heb de hdd aan een andere pc gehangen (een veel tragere). Daar werkte de 64bit na installatie wel gewoon.

Bedankt voor de link.

Echter is het probleem niet helemaal hetzelfde. Bij hem lukte de installatie niet, iets wat bij mij wel gewoon gaat. Daarna loopt hij vast wanneer Windows na de installatie voor het eerst opstart. Daarnaast heb ik zijn oplossing ook al geprobeerd, namelijk installeren met de bios op ATA ipv RAID.

Er wordt in die topic ook gesproken over een driver voor de HDD-controller wat mij bevreemdt want dan zou de 32-bits in principe ook niet moeten werken.
Ik neem aan dat je de BIOS ook al eens hebt ingesteld op "Optimized defaults / Fail-safe defaults" of hoe het bij Dell genoemd wordt..?
Wellicht is een installatie-dvd van Dell een optie of je zou alle drivers van de website van Dell moeten downloaden en deze "slipstreamen" in een originele Win7 64bit image m.b.v. nLite bijv....

Ik zal een memtest doen, al betwijfel ik dat het daar aan ligt. Hij deed het, los van de defecte hdd, immers perfect zonder geheugen problemen.

Het probleem met de drivers is dat ik heel slordig, mijn dell setup disc kwijt ben. Ik had toen ik de 32bit geinstalleerd had al geprobeerd drivers te installeren. Maar de drivers zijn er enkel voor 64bit dus dat ging helaas ook niet.

Mijn vraag is nu of iemand weet waar het aan kan liggen dat ik het niet voor elkaar krijg om Windows 7 64bit op mijn PC werkend te krijgen? Installeren gaat dus prima, maar na de installatie blijft hij bij de eerste keer opstarten hangen op het opstartscherm met het Windows logo.
F8 gebruiken naar het geavanceerde opstartmenu wil dan ook niet?

Een freeze bij het windows logo houdt meestal in dat er een driver probleem is, hoe lang heb je gewacht?

Na een installatie op een andere PC waar erna de chipsetdrivers zijn gedeïnstalleerd indien die schijf/windows niet op wil starten in de Dell kun je nog proberen.

als ik F8 doe blijft hij ook hangen bij het laden van files. Ik heb zeker 5 minuten naar het logo gestaard :P.

Ik begrijp alleen niet zo wat je bedoeld met het laatste?

W7 64bit op die SSD installeren in een andere PC, en daar eerst de chipsetdriver deïnstalleren alvorens je die terug zet in de Dell als die niet wil booten in die Dell.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan