Vervangen van voeding - tips voor merken & hoe doe ik dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kapotte

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2010
Hallo mensen,

Voor de duidelijkheid: ik ben een absolute leek in de hardware wereld, dus neem het me niet kwalijk als ik foute dingen roep, en corrigeer me zo snel mogelijk! Leer ik alleen maar van:thumb:. Goed, mijn probleem:

Sinds al een geruime tijd maakt mijn pc verschrikkelijk veel lawaai, eerst alleen bij het opstarten van de pc, waarna het geluid verdween, en nu zogauw ik hem aanzet. Na enig onderzoek ben ik erachter gekomen dat dit geluid uit m'n PSU - de voeding dus - komt. Volgens mij is het de ventilator in het rotding. Wat informatie over mijn voeding:

Naam:
Codegen 350W

Model:
200X(PFC)

Foto: (ja, waarom ook niet, ter volledigheid van de informatie :p)
Voeding zelf:
mijnfoto-0002ryfo.jpg

Overicht van hoe de voeding in de behuizing is geplaatst:
mijnfoto-0003k9et.jpg

Goed, het moge dus duidelijk zijn dat mijn Codegen voeding aan vervanging toe is. In de thread over de info over voedingen las ik ook al dat het merk Codegen als 'slecht' aangeprijsd wordt, dus de nieuwe voeding wordt hoe dan ook een ander merk.

Kunnen jullie goede voedingen (prijs/kwaliteit) aanbevelen? Ik heb zelf al wat rondgekeken op Azerty.nl (die winkel zit bij mij in de buurt, goede ervaringen mee), maar ben er niet echt uit welke het moet worden. Maar uberhaupt:
HOE VERVANG IK EEN VOEDING?
Ik zie dat overal draadjes heen lopen (m'n cd-speler, m'n harde schijf, m'n moederbord). Ik heb geprobeerd voorzichtig wat aan de stekkertjes te trekken, maar volgens mij is het niet de bedoeling dat ik die er zo 1, 2, 3 uit kan trekken?

Is er wellicht een stappenplan bij het vervangen van voedingen - of is het eigenlijk toch wel een kwestie van het in-en uitpluggen van wat stekkertjes? Dingen waar ik op moet letten, dingen die ik wel en juist niet moet doen? Alle advies is welkom!

Kapotte

Zorg er voor dat er bij het aansluiten van de nieuwe voeding de stekkers worden aangesloten aan:
- dvd/cd speler/brander
- Harde Schijf
- moederbord(2x zo te zien op je foto)

Voor het los halen. Alle stekkers die uit de voeding komen kun je gewoon los halen en dan de voeding los schroeven. En als ik jouw was zou ik gewoon de voeding meenemen naar de pc boer. Hem daar op de balie leggen en zeggen ik wil hiervoor graag een nieuwe. Zij zullen wel moeten weten welke voeding ze het beste kunnen geven. Vraag dan wel gelijk even om een stille voeding.

Als er dingen niet duidelijk zijn uit mijn tekst hoor ik het wel!

Kijk en luister welke ven het is.
Een vuile ven maakt ook lawaai.

voor de rest is het stekkers van de hd, cd-roms lostrekken. Gaat zo.
Van het moederbord,klipje in drukken.
eventueel van 4 polig ook,met klipje.
Knip de ty reps door,schroef hem los,en kijk naar de ven achter.
Dat is de grootste vervuiler door de aanzuiging.
Laat maar horen,hoe of wat.

Als ik het goed zie,zie ik ook 1 of 2 bolle condensatoren.
Heb je daar geen last van?

Zo Wout,ook snel jij.

Laatst bewerkt:
Daar was hij geweest,Codigen.

Staat ook,voor slechte voeding,Sweex. Moet ik herroepen.
Ik vind hem prima.

Super bedankt voor de snelle antwoorden!

Ik zal eerst warander's advies even opvolgen, ik dacht de voeding redelijk schoongemaakt te hebben, maar nu ik er met een lichtje in schijn zie ik toch een behoorlijke stofboel. Misschien lost dat het een en ander alsnog op! Ik laat van me horen zogauw ik updates heb!

Oke, ff een vraagje voor de zekerheid: hoe maak ik de voeding verantwoordelijk schoon? Ik heb zojuist het rekje eraf geschroefd, blijkt die ventilator als het ware 'los' te zitten. Ik heb weleens gehoord dat er - zelfs wanneer hij niet is aangesloten op het stroomnetwerk, een spanning op kan staan.

Je kunt de voeding open schroeven.
Kap eraf en kijken.
Je hoeft toch niet onder het printje te zijn.
Schroef de ven even los,van het huis,kan je hem vast zetten. OOK stekkertje?
Dan weer dicht.

Laatst bewerkt:
Zo, de hele voeding is zo schoon als het maar kan, zelfs de luchtbedpomp er bij gepakt voor de nodige perslucht:eek:.

Alles in elkaar geschroefd, en op warander's advies de voeding alleen op het moederbord aangesloten. Toen ik vervolgens de pc aanzette, maakte de voeding nogsteeds veel geluid (wel wát minder, maar toch) als eerst. Hij resoneert ook nogsteeds helemaal, dus ik ben bang dat het toch echt m'n voeding is die vervangen moet worden.

Ik ben van plan Azerty even op te bellen/mailen voor advies, maar wil ook zelf wat rondkijken naar voedingen. Moet ik nog letten op volt/watt, of aansluitingen (SATA, moederbord, discdrive, etc)?

Heel erg bedankt voor de hulp tot nu toe.

Nee, gewoon een 350 watt.
Er zit bij jou geen sata op,dacht ik.
Kijk eens op de venbladen goed schoon zijn.
1 plekje op een ven,raakt hij uit balans.
Je kunt ook een nieuwe ven inzetten,hoor.

Heb jij binnen en buiten en ven?
OP foto binnen. buiten ook?

Laatst bewerkt:
Uhm, ik denk wel dat ik een SATA-aansluiting heb, zie de picture:

mijnfoto-0007f1rb.jpg

Als ik een nieuwe voeding haal, is deze dan ook weer vereist? Zo niet, wat is dan het voordeel van het hebben van een SATA aansluiting? Betere compatibiliteit met m'n hdd?

edit: ik heb alleen een ven aan de binnenkant, zegmaar in de behuizing, van de voeding zitten. Weet je zeker dat het vervangen van de ven het probleem ook op zal lossen? :x

Laatst bewerkt:
Na, toch Sata.
Maar je gebruikt ze toch niet.
Is hetzelfde als wat je nu gebruikt.
En,ja,als die ven herrie maakt .
Als het alleen die ven is(enigste mechanische) zou ik zeggen,alleen een ven.
Kost je 5-7,50.euro.

Laatst bewerkt:
de SATA aansluiting was wel ingeplugd in m'n hdd, dus denk wel dat die in elk geval gebruikt wordt? Maar m'n hdd heeft ook een andere aansluiting idd, dus ga er vanuit dat indien nodig, die ook wel gebruikt kan worden.

Kan ik anders de ven uit de voeding halen, eraf schroeven, en dan de pc even voor 1, 2, hooguit 3 seconden aan zetten om te kijken of alles dan wel stil blijft? Of loop ik zelfs met 1, 2 seconden risico op oververhitting van m'n voeding?

de SATA aansluiting was wel ingeplugd in m'n hdd, dus denk wel dat die in elk geval gebruikt wordt? Maar m'n hdd heeft ook een andere aansluiting idd, dus ga er vanuit dat indien nodig, die ook wel gebruikt kan worden.

Kan ik anders de ven uit de voeding halen, eraf schroeven, en dan de pc even voor 1, 2, hooguit 3 seconden aan zetten om te kijken of alles dan wel stil blijft? Of loop ik zelfs met 1, 2 seconden risico op oververhitting van m'n voeding?

Zou ik niet doen.
Zou je zo ook moeten horen.
van de SATA ,had ik niet gezien. Dus ,houden,dan.

Maakt hij toch herrie,gewoon een andere erin.
Worden los verkocht,hoor.
Ik heb er wel liggen,maar dan is verzend even duur dan een nieuwe.
Je kunt op MP kijken. bij jou in de buurt.

Laatst bewerkt:
Hoi ik lees net je vraag en wou je even zeggen dat je op de Azerty site kunt kijken wat voor jou pc de beste voeding is.
ff kijken bij voedingen geloof ik en daar staat een programma waar jij je specs in kunt vullen en daar komt dan gewoon uit wat het beste is voor jou pc.
Heb daar 2 weken terug zelf een Coolmaster voeding van 520 watt gekocht , het voordeel is dat alles kabels los bij de voeding zitten en je alleen maar kabels in je voeding plugt die je nodig hebt dus geen losse kabels meer.
Ben zelf ook niet zo technisch aangelegd maar het plaatsen van een voeding was echt niet moeilijk !! boekje erbij en alles wijst zich vanzelf.
Kun je er echt niet uitkomen en je wilt contact hebben met Azerty adviseer ik je dat te doen via da mail ! daar heb ik zelf erg goeie ervaring mee.

Hoop dat je ook aan mijn inbreng iets hebt gehad

Mvg Erik

Hij kan ook een losse ven kopen.
Kosten haast niets.
Als de voeding nog goed werkt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan