Vervanging geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

laniwati

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2006
Het huidige RAM-geheugen van mijn computer met Windows XP bestaat uit 512 MB (2 x 256 MB). Ik ben in het bezit gekomen van een geheugenmodule van 512 MB, dat ik zo mogelijk zou willen plaatsen ter vervanging van een van beide hieronder gespecificeerde modules.

Het op de module van 512 MB geplakte etiket vermeldt onder meer het volgende:
merk: Infenion
64Mx64
512MB,DDR,333,CL2.5

De (via AIDA 32 verkregen specificaties) van beide geplaatste modules van 256 MB zijn als volgt:

Modulenaam Micron Tech. 8VDDT3264AG-40BGB
Serienummer 69830216h
Fabricagedatum Week 6 / 2005
Modulegrootte 256 MB (1 rows, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC3200 (200 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh
Maximale CAS Snelheid 3.0 (5.0 ns @ 200 Mhz)
2e Maximale CAS Snelheid 2.5 (6.0 ns @ 166 Mhz)

Modulenaam Corsair VS256MB400
Serienummer Geen
Modulegrootte 256 MB (1 rows, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC3200 (200 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh
Maximale CAS Snelheid 2.5 (5.0 ns @ 200 Mhz)

Bij beide geheugenmodules wordt de Differential Clock Input ondersteund.

In dit verband heb ik de volgende vragen:

1. Is de module van 512 MB geschikt om te worden geplaatst? (Ik ga ervan uit, dat 333 de effectieve kloksnelheid van 333 Mhz betekent, die overeenkomt met de specificatie van het moederbord.)

2. Welke van de modules van 256 MB dient te worden vervangen, of is er geen verschil?

3. Wat is de betekenis van CL2.5? Heeft dit iets te maken met de Maximale CAS Snelheid, waarvan ik de betekenis ook niet ken?

4. Verdient het aanbeveling om een tweede module van 512 MB aan te schaffen?

Bij voorbaat dank

Je kunt natuurlijk gewoon proberen die 512 (op het eerste slot, dus het dichtst bij de positie van de processor) te combineren met een 256 module.
Welke maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Persoonlijk zou ik gaan voor een tweede 512 module.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken ....

Hier een paar voorbeelden w.b. de prijs:

http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00556021
http://www.zercom.nl/index.php?p=35&c=2208&f=1&h=2&s=1&a=87400
http://www.funprice.nl/a/geheugen/pc-geheugen/crucial/crucial-ddr-333mhz-512mb

Hartelijk dank voor de bijzonder snelle service (met doorkliklinks) en gedegen informatie!

Inmiddels het verkregen geheugen Infenion 512 -na verwijdering van de module Micron Tech 256- geplaatst, conform de aanwijzing in het eerste slot. De Infenion functioneert voortreffelijk tezamen met de Corsair, waardoor het totale RAM-geheugen op 768 MB is gekomen.

Ook een aparte video-kaart van 256 MB (eveneens een krijgertje) geplaatst, en dit alles betekent een substantiële update. (De oorspronkelijke configuratie bestond uit een RAM-geheugen van 512 MB, dat N.B. met video moest worden gedeeld.)

Wat specificaties betreft zijn er verschillen tussen de Infenion 512 en de Corsair 256. AIDA 32 (ik ben zeer tevreden met dit programma, dat inzicht biedt in de eigenschappen van een computer) geeft voor de Infenion aan: a) 2 rows, 4 banks (bij modulegrootte van 512 MB), en b) een geheugensnelheid van PC2700 (166 Mhz). Op de module zelf vermeldt het etiketje een waarde van 333.

Ad a) Het gegeven van 2 rows valt mij op t.o.v. de Corsair en ook de verwijderde Micron Tech, die beide 1 rows aangeven.

Ad b) Voor de Corsair en Micron Tech (op de module zelf vermeldt het etiketje een waarde van 400) wordt/werd bij beide een ogenschijnlijk hogere geheugensnelheid opgegeven, namelijk PC3200 (200 Mhz).

Voor mij onbegrijpelijke gegevens, maar de hoofdzaak is, dat alles naar behoren functioneert. En, in het verleden ben ik eens goed de mist ingegaan met het bijplaatsen van geheugen. Vandaar het verzoek om advies, dat thans is gehonoreerd.

Wellicht, dat ik t.z.t. nog aparte vragen zal stellen om verduidelijking van vorengenoemde gegevens; de kwestie met als onderwerp Vervanging geheugen kan echter worden beschouwd als afgedaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan