vervanging moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

humpe

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
26 mrt 2001
Hallo,

Ik heb een ander moederbord gekregen voor mijn pc. Ik heb nu een pentium 2 de chaintech 6 btm. Het nieuwere is een pentium 3 ook chaintech maar dat is type CT-6BTM. Werk onder windows XP. Mijn vraag is kan ik het oude moederbord gewoon eruit halen en het nieuwe erin. Kan dus alles overzetten op de nieuwe van wat ik er op heb zitten. Alleen zit hier een intel 600 processor op heb nu 350. Maar doet mijn C schijf het dan nog wel of moet ik alles opnieuw gaan installeren.

Als het moederbord vervangen wordt, zal je Windows opnieuw moeten installeren.
Het vervangen van het moederbord, is een vrij grote hardware wijziging, dat Windows niet goed meer loopt.
Al zou je alles zo aansluiten en opstarten.

Ik zou dus nu eerst de nodige backups maken met je oude configuratie.
(E-mail, documenten, downloads, enz)

De drivers van het moederbord zijn anders, je zult bij 2000 en XP zeker problemen krijgen, bij het installeren van 98 heb je best kans dat je alleen de nieuwe drivers moet installeren.

Uit ervaring kan ik echter adviseren Windows opnieuw te installeren.

Ik ben er tot nu toe achter gekomen dat het ook een pentium 2 moederbord is, eigenlijk misschien een nieuwere versie daar hier inderdaad een agp slot op zit met 1 gleuf. en die ik erin heb zitten is met 2 gleuven. Het verschil tussen de boekjes is op de ene staat CT-6BTM die oude van mij alleen 6BTM. Het geval is dat er wel een pentium 3 processor bij is. Staat er op de onderkant van de processor. Hij is pas uit een andere pc gekomen zoals ik hem nu heb gekregen. Volgens mij is er geen XP mee gedraaid. Weet iemand verder het verschil tussen deze 2 borden. Boekjes vergeleken zijn deze verder precies hetzelfde alleen dus de letters CT. Inhoud hetzelfde.

Het gaat vooral om de chipset op het bord, de onboard geluidskaart (indien aanwezig) enz. Bordjes kunnen sterk op elkaar lijken maar toch totaal anders zijn.

Hallo Tiborv,

Als ik dus in beide boekjes kijk bij chipset staat er precies hetzelfde allebei op blz.29. Boekje en doos zijn correct. Beide boekjes zijn van oktober 1998. Kan zo dus geen verschil zien. Zou dus morgen de kast open moeten maken. Alleen de processor van intel is wel een 3. Het heeft zo gedraaid bij die kennis van mij. Ik was in de veronderstelling dat ook het moederbord een 3 was.

Laatst bewerkt:
Je kunt de gok gewoon wagen hoor, je beschadigt er niets mee. Als ze dezelfde chipset gebruiken (BX chipset?) dan kun je de pentium 600 processor ook gewoon in plaats van de pentium II monteren, veel makkelijker.

In beide boekjes staat dus intel 82440 BX two chip agpset. Heb dat andere moederbord in mijn handen, maar waar kan ik dit vinden kan hier ook nergens de naam chaintech ontdekken.

Chaintech is 'alleen maar' een merk. Het gaat om de Chipset. De BX-chipset ondersteunt zowel de Pentium II als de PentiumIII (slot 1).

Ik zou dus de Pentium III 600 in de plaats van de Pentium II installeren, dan ben je zo klaar.

Oke, hoef ik dan verder niets te updaten, daar in beide boekjes staat dat hij maar tot 450 gaat. Er zit wel een diskette bij waarop staat update voor bios 6 btm 17/8/2000 en als ik mijn pc opstart deze is toen ook geupdated staat er volgens mij nu hetzelfde. Dan zou ik dus de machine opnieuw moeten starten. Dacht alleen dat ik het op het bord de naam terug kon vinden. Zag alleen op een eprom staan de 6btm.

Ik heb het geprobeerd de nieuwe 600 intel op het eigen oude moederbord te prikken dit lukt dus niet. Geeft alleen zwart beeld. Mijn oude moederbord is identiek aan die ik erbij heb gekregen. Nog een keer eruit gehaald en opnieuw erin gestopt. Blijft zwart beeld. Gauw weer mijn pentium 2 er weer in gedaan en dan toch in de hoop dat deze wel pakte dat is dus gelukt. Heb nog geheugen ed. liggen en nog een oude kast staan. Ga daar nu maar eens dat moederbord, waar hij heeft opgezeten in maken en kijken wat hij dan doet. Hij heeft bij mijn kennis gelopen tot vrijdag jl. toen heeft hij hem eruit gehaald.

Let op het geheugen, oudere Pentium II processors lopen op een FSB van 66Mhz, de pentium III op 100Mhz (of 133). Als je PC66 geheugen hebt werkt dit niet samen met de Pentium III

Hoi,
Er zit een 133 mhz in. Standaard was 100.

Als ik naar de jumpers sets kijk dan staan op bijde moederborden gelijk,

De jumpers zullen voor de Pentium III anders moeten zitten dan voor de pentium II, de grondfrequentie kan wel gelijk zijn, maar dan is de vermenigvuldigingsfactor dat niet.

Lees goed hoe de jumpers moeten staan. Op de processor staat of het een FSB van 100 of 133 heeft, anders kun je aan de hand van de processorcode dat achterhalen op deze pagina.

Als de processor inderdaad een FSB van 133 heeft, dan zal het geheugen wat je nu hebt (100Mhz begreep ik) niet geschikt zijn.

Mijn bord is inderdaad 100 mhz, maar het bord waar hij op heeft gezeten is dezelfde als ik heb. Heb de jumperset vergeleken en die is precies zoals hij ook op mijn bord staat. De processor, waar kan ik dit gegeven zien? Ik heb dat ding voor mijn neus, maar zie er alleen op de zijkant wat staan op de achterkant dan pentium !!! en nog een glimmend iets wat bijna niet te lezen is door de spiegeling. Hij heeft het gedaan op het moederbord wat ik erbij heb. Daar zit dus dezelfde upgrade diskette bij als ik ook op mijn bord heb gedaan. Ik weet alleen er is geen XP op gedraaid wat ik dus wel op mijn systeem heb zitten. Of ik moet toch dat moederbord er toch maar eens in zetten. Probeer dit natuurlijk eerst, want ik heb eigenlijk geen zin om alles weer opnieuw te installeren.

De code staat meestal op de bovenkant van de processor.

Jeetje wat een gepriegel, maar ik heb het geloof ik kunnen vinden met een loep. Wat ik als 1e regel heb staan is:
600E/256/100/165V S1
2e regel: 101 503 48-0257 Philippiens
3e regel: 99 SL 44Y
Is dit wat je bedoelde?

Ja, helemaal. Je processor loopt op een FSB van 100Mhz met een vermenigvuldigingsfactor van 6 (600Mhz dus). Als het dus meezit zou het moeten werken met je geheugen.

Hij doet het dus niet Jumpers gecontrolleerd en in bios op 600 gezet, maar beeld blijft zwart Het enige wat ik kan proberen het moederbord waar hij op heeft gezeten even in een andere kast aan te sluiten en kijken of het dan wel loopt,tot zover is het voor mij even einde verhaal. weet het niet meer. Bedankt als er iemand nog wat te binnen schiet hoor ik het graag..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan