vervangings-upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

meelman

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 okt 2002
ik heb nu een ALDI-pc. Werkt prima, maar niet overclockbaar, geen functies, krappe kast, enz. Ik wil dus iets anders. Nou hoef ik helemaal niets beters. Ik wil hem eigenlijk verkopen en dan ongeveer hetzelfde kopen, maar dan met goed materiaal ipv vage onderdelen zonder boekjes e.d.

Voor wie te lui is om bij de specs te kijken, ik heb nu een:
p IV 1800
384mb SDR-DRAM
Geforce 3 ti200
brandertje
dvd-tje
sound en LAN onboard

Ik wil overstappen op AMD om wat meer te kunnen overclocken. En dan een Tbred B 1800 of hoger (maar dat is duurder en geld uitgeven is nou net niet de bedoeling...)
Verder wil ik DDR geheugen gaan gebruiken. Ik heb al een nieuwe videokaart ( Radeon 9500) dus dat hoeft niet meer. Ik wil er een brandertje in, DVD hoeft niet. Ik wil er ook een ruime kast bij, maar het hoeft geen decoratief elemant in het interieur te zijn. Gewoon een miditower met 350 watt erin.

En dan natuurlijk nog het moederbord. Goed overclockbaar is een voorwaarde. Nforce2 is goed maar duur en ik weet niet of het 't geld waard is. Liefst sound en LAN onboard, dan heb ik minder kaartjes in mijn kast.

't allermoelijkste vind ik waar ik het wil kopen. Liefst wil ik alle onderdelen los kopen en het zelf assembleren. (ik heb al veel prutswerk voorbij zijn komen en doe het liever zelf)

Wie heeft er dus tips over waar ik wat moet kopen??? (of aanmerkingen op de keuze

Hou er wel rekening mee dat je nooit geld genoeg krijgt voor je huidige PC om een nieuwe (vergelijkbare) PC te kopen.
Voor zover ik weet zitten er de laatste 2 jaar geen vage onderdelen meer in een ALDI pc, maar zijn het allemaal redelijk goede merken.

Overclockbaar is leuk, maar levert weer heel andere problemen op, het is dus maar de vraag of dat het allemaal waard is.

Paradigit is een redelijk goede systeembouwer (tenminste ik heb er goede ervaringen mee). Hij zit o.a. in Eindhoven. Als je je oude kwijt wil doe maar een leuk aanbod........

Geplaatst door Bassie
Hou er wel rekening mee dat je nooit geld genoeg krijgt voor je huidige PC om een nieuwe (vergelijkbare) PC te kopen.
Voor zover ik weet zitten er de laatste 2 jaar geen vage onderdelen meer in een ALDI pc, maar zijn het allemaal redelijk goede merken.

Overclockbaar is leuk, maar levert weer heel andere problemen op, het is dus maar de vraag of dat het allemaal waard is.

Idd, tegenwoordig boek je met zo'n systeem niet veel snelheidswinst meer.

Ik weet dat ik geld bij moet leggen. Jammer, maar het is logisch dat het geld kost om mindere producten te vervangen door betere.

Ik weet dat overclocken problemen oplevert. Ik doe het ook niet echt voor de performance-winst, meer als hobby.

Ik wil duidelijkheid over de onderdelen in mijn pc en vooral het moederbord moet veel functies hebben. Wat ik nu heb is echt minimaal, ookal komt het plankje zo uit de fabriek van MSI rollen. (dus met de kwaliteit is niets mis) Heeft iemand tips over welk moederobrd ik moet nemen?

Als je je oude kwijt wil doe maar een leuk aanbod......
ja, daar dacht ik dus aan. Wat zou hij waard zijn??

Ik wil per se RAID. Dat maakt de keuze aan moederborden een stuk makkelijker. Ik vind de nForce2 mobo's wel errug duur, dus ik ben nu aan het twijfelen tussen de

Asus A7N8X (145 bij mycom)
Gigabyte GA-7VAXP (135 bij maxpc)

met een AMD 2000+ (104 bij maxpc, boxed)

en dan 2X de Western digital 40gb 7200 8mb voor de RAID configuratie (89 bij maxpc)

geheugen, 512mb DDR2700 zal wel iets van 80 euro kosten. Dan ga ik nog even een standaard kast kopen bij mycom, 350w voeding, voor 50 euro een brandertje erin en dan ben ik er wel...

Heeft iemand ervaring met 1 van deze 2 moederborden ??

Ja, ik zou voor de gigabyte gaan, ben al jaren een tevreden gebruiker van dit merk, de bordjes zijn stabiel, goed te over clocken, een jarenlange support en net iets betaalbaarder.
Ik moet hier nog ergens een gigabyte bordje (m'n eerste) met een 486dx2 66 hebben liggen die probleemloos het hele spul op 100mhz liet lopen.
Van mij hoor je geen kwaad woord over gigabyte :D

ow, en ik bedoel natuurlijk de Asus a7V8x

voordeel van die gigabyte is dat hij pci-lock heeft. Voordeel van dat Asus-bordje is dat ik het hier in de buurt kan kopen en er dus makkelijk mee terug kan als er problemen zijn.

gigabyte heeft een mooiere kleur. Maar wel actief gekoeld. En geen gaten rond de socket. Asus heeft S-ATA

owkee, ik ben toch weer over de nForce2 chipset gaan twijfelen omdat die toch erg goed presteert. Er zijn alleen geen nForce2 bordjes met onboard raid, dus om de kosten beperkt te houden moet ik dan voor één van de twee kiezen. Òf raid met Kt400, of geen raid met nForce2. (het scheelt namelijk 120 euro en dat is toch wel erg veel voor een raid configuratie, al kan ik ook gewoon even doorsparen)

En dan heb ik nog een vraagje over geheugen. Hoe belangrijk is de CAS latency van het geheugen als ik wil overclocken? En is speciaal overclockgeheugen, zoals dat van Corsair of Kingston die hogere prijs waard?

Ik zou voor de asus a7v8x deluxe gaan, goede mogelijkheden qua overklokken, ide raid, 6.1 geluid gigabit lan en nog wat toeters en bellen. Wel wat duurder maar stabiel als een huis. CAS latency is gewoon sneller geheugen als die cas laag is. Altijd leuk. Speciaal overklokbaar geheugen is beter van kwaliteit dus kyunnen ze hogere snelheden aan, is een aanrader als je vooral met je fsb gaat overklokken.

succes

je bedoelt een A7N8x of niet.

Een a7v8x overclockt namelijk als een krant. Een kennis van me heeft dat bordje, maar nadat ik daarmee gewerkt heb ben ik snel iets anders gaan zoeken...

Waar verkopen ze een a7n8x met IDE-raid?? Nog niet gezien namelijk. Ik ga voor een Epox 8RDA+. Die is ietsje sneller dan het plankje van Asus, goedkoper en heeft een hele berg overclockmogelijkheden.

Het geheugen weet ik nog niet. Het gaat in prijs stijgen vanwege Irak, dus ik moet snel zijn. Ik twijfel nog tussen Kingston HyperX pc2700 of pc3000. Cas 2.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan