• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vervolgkeuzelijst met meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

floorvk1

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2012
Hallo,

Voor mijn zakelijke zzp administratie wil ik een betere koppeling tussen banktransacties en mijn in en uitgaande facturen opzetten.

Ik wil graag naast elke transactie het betreffende factuurnummer vermelden, zodat er automatisch gecheckt wordt of deze af- of bijgeschreven is. Maar het liefst zie ik in het dropdownmenu dan zowel het bedrag, als de klant en het project, zodat ik wel de juiste selecteer. Met bijv vert.zoeken lukt het niet omdat de bedragen niet op volgorde staan en er nogal eens hetzelfde bedrag voorkomt. Met Indirect denk ik het zelf te kunnen bouwen om afhankelijk van het bedrag bij inkomsten of uitgaven te zoeken.

Kunnen jullie mij helpen om drie kolommen zichtbaar te krijgen in de vervolgkeuzelijst?
Op een andere manier de bedragen vergelijken en het juiste factuurnummer erbij zetten vind ik ook goed. Maar niet al mijn klanten noteren mijn factuurnummer netjes, dus ik kan het niet standaard uit de omschrijving halen.

groet Floor

Bijlagen

En hoe komt die lijst "bank" tot stand? Typ je die allemaal over?

Probeer deze eens in F2 en afsluiten met control shift enter(matrix)
Ps: als je data onnauwkeurig is zullen de uitkomsten van de formules ook onnauwkeurig zijn.

Code:
=INDEX(INDIRECT(E2&"!A2:A4");VERGELIJKEN(B2&D2;INDIRECT(E2&"!B2:B4")&INDIRECT(E2&"!C2:C4");0))

Laatst bewerkt:
Dat er aan de inkomstenkant iets aan kan mankeren prima, maar aan de uitgaven kan ik mij niets bij voorstellen.
Je boekt en betaald ze zelf immers.

@AlexCEL Deze download ik uit mijn bankgegevens en plak ik telkens onderaan de bestaande lijst.

@JVeer, hij werkt wel in het voorbeeld, maar ik werk regelmatig voor dezelfde klant, dus dan komt hetzelfde bedrag (uit uren) veel vaker voor. En werkt hij dan nog? (Klant wil wel per project een factuur, dus veel administratie/transacties hieruit.)

@HSV, eens!

Nee. Formule uit #3 gaat niet goed voor als combinatie klant/bedrag meerdere keren voorkomt, alleen eerste waarde wordt getoond.

Is de datum gelijk? Of is de datum op tabblad bank de transactiedatum en op blad In de factuurdatum? M.a.w. mogen we deze gebruiken om te zoeken in de facturenlijst? Dan zou zoiets kunnen:
Code:
H2: =ALS.FOUT(INDEX(INDIRECT(E2&"!$A$2:$A$100");VERGELIJKEN(B2&ABS(C2)&A2;INDIRECT(E2&"!$B$2:$B$100")&INDIRECT(E2&"!$D$2:$D$100")&INDIRECT(E2&"!$E$2:$E$100");0));"niet gevonden")
Matrixfunctie (afsluiten met Control+Shift+Enter)

Laatst bewerkt:
Nee, dat ook al niet, er wordt onregelmatig betaald, daarom wilde ik het juist automatiseren. Met die reden dacht ik via een dropdown met snelle blik op de nog openstaande facturen, dan vind ik hem met het oog sneller dan met een formule.

In je voorbeeld is alles exact gelijk, niet helemaal representatief dus...

Welke office versie gebruik je? In Excel365 kom ik een eind met een hulpkolom (kun je verbergen) en gegevensvalidatie. Heb op blad In ook een controleslag ingebouwd zodat je weet welke facturen zijn betaald.

Kun je je klanten niet vragen om een factuurnummer te vermelden? Scheelt een hoop gedoe.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit is super, dat scheelt me heel veel werk, dankjewel! Ik ga ermee aan de slag...

Het factuurnummer wordt vaak wel vermeld, maar de omschrijving waarmee de bank het aflevert bevat meer dan alleen het factuurnummer, dus dat is altijd weer even zoeken. En ik hou het niet dagelijks bij, dus dan is het telkens veel gedoe. Hiermee bespaar ik mezelf veel gezucht en gesteun :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan