Vervormde afbeeldingen e-mail Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus abc †

Meubilair
Lid geworden
12 feb 2004
Sinds kort heb ik een probleem met afbeeldingen in Word-documenten. Ik kan ze normaal invoegen en ook het afdrukken gaat goed.
Wanneer ik echter vanuit Word een document met afbeeldingen via e-mail verstuur, komen de afbeeldingen vervormd aan bij de ontvanger.
Op http://home.zonnet.nl/g.crone/wordprobleem/ kun je zien wat er gebeurt.
Tot voor kort ging dit wel goed. Ook wanneer ik berichten met afbeeldingen vanuit Outlook Express stuur zijn er geen problemen.
Ik vermoed dat het iets met de codering van het bericht te maken heeft, maar mijn pogingen om het probleem daarmee te verhelpen zijn op niets uitgelopen.

Hoi Guus, :D

Je geeft aan, dat het probleem zich enkel bij Word manifesteerd?

Wat goed mogelijk is, is dat Normal.dot corrupt is geraakt. (het standaard sjabloon van Word voor nieuwe documenten)

Zoek deze even op in jouw map met sjablonen en hernoem deze! Meestal te vinden in: C:\Documents and Settings\"Jou user naam"\Application Data\Microsoft\Sjablonen

Kijk ook even of deze map leeg is: C:\Documents and Settings\Joost\Application Data\Microsoft\Word\OPSTARTEN (dit is overigens allemaal voor XP)

Als je Normal.dot hernoemd hebt, dan zal Word automatisch een nieuwe aanmaken bij de opstart!
(om deze te vinden, moet je wel verborgen bestanden en extensies weergeven aanzetten in de mapopties van de verkenner)

Maar goed, stel dat het niet Word is, heb je de laatste tijd (sinds je het probleem bemerkte), net daarvoor nog iets geinstalleerd/ge-update?

En over updaten gesproken hoe staat het daarmee?

See Yah! :thumb:

Beste Joost,

Die Normal.dot heb ik gevonden in C:\WINDOWS\Application Data\Microsoft\Sjablonen. (Ik heb Windows 98 SE en Word 2000.)
Bedoel je met hernoemen dat ik het een andere extensie moet geven en dan Word opnieuw op moet starten?

Guus.

Hoi,

Idd, je kunt hem Normal.old noemen (vaak gebruikt)

Maar ja, als jij verder geen spannende macro's gebruikt in jouw Normal dan kun je hem ook gewoon in de prullenbak gooien.

Word maakt toch automatisch een nieuwe aan.
(maar hernoemen geeft een veiliger gevoel voor de meeste mensen)

Controleer wel even of idd een nieuwe Normal.dot is aangemaakt in bovenstaande directory!

Succes! :thumb:

Beste Joost,

Dat hernoemen is wel gelukt, maar het probleem blijft.
Het zou natuurlijk ook in Outlook Express kunnen zitten, maar dan begrijp ik niet waarom de afbeeldingen in een bericht dat ik rechtstreeks vanuit dat programma schrijf wel goed worden afgebeeld.
De afbeeldingen zien er in Word zelf ook goed uit en zoals gezegd worden ze vanuit Word ook goed geprint. Maar bij het versturen via e-mail gaat er ergens iets mis.

Guus

Ha guus, :D

Nu snap ik het beter

Ga naar Extra/Opties/Verzenden (in Outlook Express)
Indeling verzenden van e-mail staat hier HTML aangevinkt?
HTML-instellingen staat hier afbeeldingen verzenden met berichten staat dat aan?

Zou jij mij, dat e-mailtje eens willen zenden (knop e-mail)

Ben eigenlijk benieuwd of ie bij mij ook vervormd.

The search continues!

Hallo Joost,

Het heeft weinig zin om je vanuit dit forum een e-mail te sturen. Het probleem zit hem nl. niet in het e-mailen, maar in Word. Ik zou je dus vanuit Word moeten mailen, maar dat kan niet zonder e-mailadres van jou.
Ga nog eens naar

http://www.home.zonnet.nl/g.crone/wordprobleem

Als ik een mail met afbeeldingen verstuur vanuit Outlook Express dan komen de afbeeldingen aan zoals die bedoeld zijn (het bovenste plaatje).

Als ik dit zelfde bericht in Word maak en het verstuur (Bestand, Verzenden naar, E-mailadres) dan komen de afbeeldingen aan zoals op het onderste plaatje te zien is.

Het gaat dus om afbeeldingen die via Invoegen, Figuur rechtstreeks in het document zijn gezet en niet om bijlagen.

Via Extra, Aanpassen..., Alle opdrachten, heb ik de knop Webopties... op een van mijn werkbalken gezet. Ik heb het idee dat het probleem daar ergens gezocht moet worden (tabblad Figuren of Codering), maar alles wat ik tot nu toe probeerde leverde geen resultaat op.

Heb het ook geprobeerd door iets aan de tekstomloop te veranderen, maar dat helpt ook niet.

Ik word hier een beetje gestoord van. Ik begrijp ook niet hoe dit probleem kon ontstaan. Het heeft niets te maken met updates, want alle updates van Windows, Office en IE had ik allang op mijn systeem staan voordat dit probleem zich voordeed. En ik heb ook geen nieuwe software geïnstalleerd die dit zou kunnen veroorzaken. In Outlook Express staat HTML-indeling trouwens aangevinkt, maar zoals gezegd zit het probleem niet daar, maar in Word.

Groeten van Guus.

Laatst bewerkt:

Adres is: joostverdaasdonk@hotmail.com

Ik werd bij het vorige bericht toch een beetje van mijn stuk gebracht omdat jij zelf begon over OE. Dus ja, dacht zal daar eens de relevante opties doorspitten.

Je hebt het over de webopties knop.
Zolang de codering maar op West-Europees Winoows staat, dan staat ie goed.

Ja, als ik naar dat plaatje kijk, krijg ik het gevoel dat het op een of andere manier in elkaar is gedrukt. (een beetje zoals het figuurformaat aanpassen zonder hoogte-breedteverhouding te vergrendelen)

Dit is natuurlijk best een lastig verhaal.

Als je in Internet Explorer kijkt bij: Extra/internetopties/Programmas
Staat Word er dan als HTML-editor
Staat OE er als e-mail

Ik blijf erbij, dit probleem hoeft niet perse aan Word te liggen...Office comuniceerd met verschillende programma's om dingen gedaan te krijgen.

Dus vandaar ook de relaties met OE en IE. Het kan dus alleen voorkomen als deze aan het samenwerken zijn.

Ik ga nog even verder proberen! :thumb:

Hallo Joost,

In IE staat Word als HTML-editor aangevinkt en OE als e-mail.

Ik heb de afbeelding die ik als voorbeeld op http://www.home.zonnet.nl/g.crone/wordprobleem gezet heb ook nog eens bekeken en heb daar iets vreemds aan opgemerkt.
De afmetingen van het afgebeelde venster zijn op het scherm 9,63 x 15,98 cm. Maar wanneer ik die afbeelding in Paint Shop Pro bekijk, geeft dat programma aan dat de afmetingen 12,28 x 20,39 cm zijn, hoewel ook dit programma het plaatje weergeeft op een grootte van 9,63 x 15,98.
Als ik de afbeelding in Word heb gezet en ik klik er met de rechter muisknop op en dan op Figuur opmaken, tabblad Grootte, dan zie ik dit (zie bijlage). Ook daar is te zien dat de oorspronkelijke grootte 12,28 x 20,39 cm is.
Ik heb op dit tabblad ook al een beetje zitten prutsen met verschillende instellingen en percentages, maar dat resulteert alleen in heel grote of kleine afbeeldingen in mijn Word-document. Verstuurd via e-mail blijven ze vervormd aankomen.

Ik blijf het vreemd vinden dat dit probleem "zomaar" ontstaan is en dat het verzenden vanuit OE wel probleemloos gaat. Ik geloof dat ik heel Office maar eens van mijn systeem ga gooien en de hele handel opniew installeer, tenzij jij nog een briljante oplossing vindt.

Groeten van Guus.

Laatst bewerkt:

Begrijp ik jou nu goed, dat het hier maar om 1 plaatje gaat wat elke keer de soep in draait? (of is het gewoon met alle plaatjes?)

Probeer dat plaatje in jouw fotoprogramma te converteren tot webformaat. (lekker klein)
Plak het dan in word, Invoegen/bla bla bla.

En probeer het dan nog eens.

Wat ik wel weet, is dat heel veel mensen met die dure digitale camera's foto's daarvan in Word proberen in te voegen. Men vergeet daarbij, dat deze foto's vaak zo groot zijn dat het gelijk een geheugen probleem met zich mee neemt.

Het is altijd verstandig om afbeelding van te voren te verkleinen alvorens ze in Office te gebruiken. (verkleinen in Office maakt geen verschil omdat de bestandsgrootte daarvan niet kleiner wordt)

P.s, zou nog heel even wachten met het opschonen van Office. (en als je dat toch doet, kun je beter gelijk heel de pc een beurt geven)

Beste Joost,

Toch Office maar even opnieuw geïnstalleerd, maar het probleem bleef.

Om maar eens heel precies te bekijken wat er met de afmetingen van een plaatje gebeurt, heb ik in PSP een paar simpele rechthoeken getekend, waarvan ik precies de grootte in pixels en cm weet.

Op http://www.home.zonnet.nl/g.crone/wordprobleem2 zie je nu twee screenshots.

Op de bovenste Word met het te verzenden bericht en daarnaast OE met het ontvangen bericht.

Daaronder zie je OE met het te verzenden bericht en daarnaast het ontvangen bericht.

De driehoeken zijn allemaal even hoog (100 pix./3,5 cm) en resp. 100, 300 en 600 pix. breed.

Wat hier gebeurt begrijp ik wel: in OE type je in feite op een webpagina en heb je de hele breedte van het scherm, terwijl je in Word op A4 formaat bezig bent. Daarom wordt de lange rechthoek in Word verkleind.
Maar dat verklaart nog steeds niet waarom een afbeelding van 15 cm breed (kleiner dan A4) toch steeds door Word verkleind word tijdens het e-mailen.

Ik heb overigens nog iets vreemds aan die vervormde afbeeldingen ontdekt. Als je die opslaat (rechtsklik, afbeelding opslaan als...) en opent in een grafisch programma, dan zijn ze weer exact hetzelfde als de originele afbeeldingen (zelfde kwaliteit, zelfde bestandsgrootte.)
Het lijkt er nu meer op dat ergens in het proces de afbeelding wordt omgezet van 72 dpi naar 96 dpi.

Verder puzzelen maar weer.

Guus.

Laatst bewerkt:

Ik begrijp jouw frustratie!

Het probleem is alleen, dat ik het niet kan dupliceren bij mij speelt dit niet.

Wat natuulijk altijd een mogelijkheid is. Is conflicterende software. (paint shop pro)
Dit hoeft het niet te zijn, maar het is een mogelijkheid.

Wat je kunt proberen is het volgende:
Ga in de verkenner naar mapopties bestandstypen.

Zoek alle grafische bestandindelingen op (BMP/GIF, enz)

Schrijf even op met welk programma ze nu draaien en verander het programma in Microsoft Photo Editor.

Even rebooten en testen, en als het niet werkt, kun je alles weer terug zetten..

Photo Editor of de windows viewer zijn standaard in Windows/Office dus daarop zijn deze dus ook getest.

Het zou een en ander uit kunnen sluiten.

Hallo Joost,

PSP of Photo Editor maakt niets uit, maar ik heb iets ontdekt waarmee je misschien weer verder kunt.

Het heeft iets te maken met de breedte van de afbeelding.

Op http://www.home.zonnet.nl/g.crone/wordprobleem3 kun je dat zien.

Op het onderste plaatje zie je dat, wanneer ik de helft van de afbeelding verstuur, die goed aankomt. Is niet horizontaal en ook niet verticaal vervormd.

Het bovenste plaatje wordt zowel horizontaal als verticaal in elkaar gedrukt.

Nu nog even uitvinden hoe dat komt

Groeten van Guus.

Tja, als ik dit zie ben ik toch erg benieuwd naar de grootte van dat plaatje!

Hoeveel (kb, mb) is deze?

Hoi Joost,

Dat plaatje is een doodordinaire jpg van 90 kB.

Hier is-ie als bijlage.

Guus.

Laatst bewerkt:

Idd, aan het plaatje ligt het niet.
Heb het reeds meerdere malen aan mezelf gezonden, in verschillende bestandsformaten. Niet 1 keer werd het beeld onscherp of vervormde het plaatje.

Om kort te gaan, heb geen flauw idee, wat wat hier nou bijt!

Ik zoek me een hoedje naar een oplossing, maar dit is toch echt een hele moeilijke!

Hallo Joost,

Ik weet het ook even niet meer. Het allervreemdst vind ik eigenlijk dat het ook nog gebeurt na een nieuwe installatie van Office.

Ik heb nog wel een registerkopie van een paar maanden terug. Misschien moet ik die eens terug gaan zetten.

Maar hoe ging dat ook alweer?

Guus.

Dat is wellicht een optie!

Die register kopie heb jij dat gedaan met:
Run: regedit
En dan de keuze exporteren?

In dat geval kun je nou die back-up met de functie importeren binnen halen.

Doe je eigen even een plezier en doe de huidige situatie ook even exporteren! (je weet maar nooit)

Heb je echter de wizard back-up gebruikt dan werkt het natuurlijk weer anders.

Als ik jouw was zou ik gewoon even op Back-up zoeken in de Help. Dan zie je gauw genoeg op welke manier je het ook alweer gedaan had. (er zijn er namelijk meerdere)

Maar goed, maak sowieso eerst een back-up van deze situatie, voordat je de back-up terugzet! (safety first
:p )

En nou maar hopen dat we olie aanboren!

Hoi Joost,

Voordat ik dit paardemiddel ga gebruiken wil ik eerst nog iets anders proberen.

Kun jij dat plaatje dat ik in een vorig bericht stuurde invoegen in een Word-document en dat vanuit Word naar mij mailen. Niet op mijn Hotmail-adres dat hier onder de knop Mail zit, maar naar g.crone@zonnet.nl

Op die manier ontvang ik het in OE en kan ik definitief bepalen of het probleem in Word of in OE zit.

Alvast bedankt.

Guus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan