• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

#VERW! en ik krijg m der niet uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

redfrogmus

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2016
Ik heb een stevige excel met meerdere werkbladen (toolkit, factuur, ontvangsten, kosten, BTW, verlies en winst, klanten bestand) die ik heb aangepast.
Bijna alles werkt. Nu heb ik op tabblad 2 de factuur waarin op een gegeven naam uit tab 7 (klanten bestand) ook automatisch adres gegevens, geboorte datum, BSN nummer, zorgverzerkering en polis nummer worden ingevuld.

Alleen bij de laatste twee krijg ik wat ik ook probeer steeds maar weer die vervelende fout melding #VERW!
=ALS(B16="";"";VERT.ZOEKEN(B16;KlantenTabel;5;ONWAAR)) = Geboortedatum (rij 6) IS DUS GOED!
=ALS(B16="";"";VERT.ZOEKEN(B16;KlantenTabel;6;ONWAAR)) = BSN nummer (rij 7) IS DUS OOK GOED!
=ALS(B16="";"";VERT.ZOEKEN(B16;KlantenTabel;8;ONWAAR)) = Zorgverzekering (rij 8) #VERW!
=ALS(B16="";"";VERT.ZOEKEN(B16;KlantenTabel;9;ONWAAR)) = Polisnummer (rij 9) #VERW!

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan opheffen?

Vermoedelijk is je klantentabel minder dan 8 kolommen breed en dus vindt-ie de onderste niet in kolom 8 en 9.
Je kunt de kolomverwijzingen corrigeren of het bereik van de tabel aanpassen.

Is de tabel groot genoeg gedefiniëerd?
Volg uw formule eens via evaluate in de tab formules.

KLeine opmerking: je doet 4 lookups zoekende naar dezelfde naam, die dus telkens dezelfde rij geven. Dat is inefficient. Mocht je nog meer van dergelijke opzoekingen doen, overweeg dan een hulpkolom met de VERGELIJKEN functie die het rijnummer eenmalig opzoekt en gebruik in de overige cellen de INDEX functie om in de juiste kolom dat rijnummer terug te geven.

@JKP
Moet ik daaruit opmaken dat een index formule minder belastend is dan een verticaal zoekfunctie in Excel?

Een voorbeeldbestandje had je al veel verder geholpen. De definitie van een rij en een kolom in Excel kan je op Google wel vinden.

Iedereen bedankt zover, ik ben nog niet zover om de tips/oplossingen uit te proberen. Mijn bevindingen zullen worden gepost, tot nu, nogmaals bedankt.

Groeten
Marcel/redfrog

@Plongske, Ik had ooit een gaaf YouTube filmpje gezien van Guru Excelisfun met daarin het snelheidsverschil. Helaas kon ik die zo gauw niet meer vinden, maar kwam hier dit bewijsmateriaal tegen (wat zéér tegenstrijdig voelt, maar dus véél sneller is). Overigens wel een andere methode dan JKP aangeeft, maar wat dus des te meer zegt over de traagheid van - volgens mij de meest gebruikte functie - VLOOKUP.

Laatst bewerkt:
@Ginger & JKP
Bedankt voor de verdere toelichting.
Ik had er nog nooit bij stil gestaan.
Moet wel zeggen dat ikzelf meestal de index en vergelijken functie gebruik. En dus zonder het te beseffen goed bezig ben.:)

Geachte dames en heren,

ik voel me een hele kleine jongen bij al dit excel kennis geweld wat jullie hierboven ten toon stellen. Nogmaals bedankt dat jullie met zoveel oplossingen komen maar, ik ben slechts een "handige harry" die door veel kijken, knippen en plakken tot een resultaat komt. Edoch mis ik de inhoudelijke kennis om problemen op te sporen. Daarnaast worden er mij functies verteld, waarvan ik niet weet waar die zitten, b.v. "evaluatie" in de tab formules, of "tabelgrootte wijzigen" Ik weet dan ook niet waar te kijken omdat ook de terminologie me redelijk als Swahili in de oren klinkt, en als ik al iets heb gevonden wat er op lijkt, krijg ik iets totaal anders dan in de aangedragen oplossing staat. (zie de Microsoft oplossing: https://support.office.com/nl-nl/ar...wijderen-e65ae4bb-e44b-43f4-ad8b-7d68784f1165)

Ik gebruik Excel 2016 en de excel die ik heb gemaakt is in oorspronkelijke vorm van het internet af getrokken en aangepast met knip en plak werk.

de groeten
Marcel

Dat je "langzame formules" gebruikt is waarschijnlijk geen probleem, tenzij je enorme datasets gebruikt (meer dan 10.000 rijen).
Beperk je even tot de oplossing uit #2. In je formule wordt verwezen naar "KlantenTabel". Deze tabel of gedefinieerd bereik heeft waarschijnlijk minder dan 8 kolommen.
Hoe je dit moet aanpassen hangt af van of dit een tabel is of een gedefinieerd bereik. Plaats anders een voorbeeld.

Klik ipv op Snel reageren op Ga geavanceerd en vervolgens op de paperclip.

@jkpieterse en @Ginger,
Bedankt voor de nuttige aanvullingen. Heb ik mogelijk bij grote datasets een tussenstapje naar Access niet nodig:thumb:

Voorbeeld Excel met #VERW. fout in werkblad facturen

Bekijk bijlage test IvdM.xlsx

Alhier een voorbeeld van de excel. Overigens heb ik nu al twee keer gehoord dat ik "langzame" formules gebruik, zou iemand een tip van de sluier kunnen oplichten om er "snelle" formules van te maken?

Laatst bewerkt:
- Klik op namen beheren
- klik op Klantentabel
- wijzig de regel in
Code:
=KLANTEN!$B$4:$L$225

De reden dat je VERW# krijgt is omdat het bereik waar je naar refereert maar 7 kolommen heeft. Door het bereik van de naam Klantentabel te vergroten los je het probleem op.
De functie VERT.ZOEKEN() is inderdaad langzamer dan de INDEX() formule, maar volgens mij zou jouw bestand geen snelheidsproblemen moeten hebben en is het aanpassen van alle formules overbodig werk.

- Klik op namen beheren
- klik op Klantentabel
- wijzig de regel in
Code:
=Tabel1
Dan hoef je nooit meer om te kijken naar het bereik.

Nb. Ik zou alle lege regels uit de tabel halen. Is nergens voor nodig om het onnodig groot te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan