• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwerking op verschillende tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marco Hoeksma

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2006
Hallo,

nadat ik goed ben geholpen bij mijn vorige vraag op dit forum wil ik graag weer vragen om jullie hulp. Ik ben bezig met een klanttevredenheidsenquête waarbij meerdere kantoren enquetes verspreiden onder klanten. Nu wil ik via een invoerblad de antwoorden toevoegen aan het betreffende kantoor. Voor een duidelijkere uitleg zie het toegevoegde bestand.
Wie zou mij hier bij kunnen helpen?? Alvast bedankt voor de moeite!

N.B. Dit is een vereenvoudigd bestand, omdat ik liever niet het originele wilde verspreiden.

Marco

Bijlagen

Marco,

hehe toch nog de oplossing voor jou vandaag...

zie bijlage.

Er is verschillende code. Zo zal bij het openen de Listbox met de kantoren (tabbladen) zichzelf vullen. Verwerken doet wat je wou. En er zijn 2 knoppen om de Listbox leeg te maken en opnieuw te vullen.

Veel plezier ermee.

Als er iets nog niet snor zit, laat het mij / ons weten.

Wigi

Bijlagen

Hallo Wigi,

Ik ben altijd geintreseerd in vragen en antwoorden, daar leer je van, dus ook de bovenliggende vraag en je antwoord, prima maar deze keer kreeg ik een foutmelding toen ik op de knop verwerken drukte.

Gr, Justes

Bedankt Justes!

De macro produceerde een foutmelding aangezien hij gegevens moet wegschrijven op een tabblad (kantoor), maar de gebruiker in de Listbox bovenaan geen kantoor had geselecteerd. Uiteraard is dit mijn fout, ik had er een IF conditie moeten inbouwen. Dit is gebeurd in onderstaande bijlage. Nogmaals bedankt

Wigi

Bijlagen

Wigi,

dank voor je uitwerking! Werkt op zich prima! Alleen met jou uitwerking loop ik weer op tegen een oud probleem aan.

Dit probleem is dat een klant bij sommige vragen meerdere antwoorden mag geven. In het invoerblad komen bij zo'n vraag dus meerdere keuzemogelijkheden. De klant geeft alleen niet altijd meerdere antwoorden waardoor sommige keuzevakken dus leegblijven. Dit is te vergelijken met jouw laatst bestand en dan bijvoorbeeld vraag 2 leeglaten. Als ik dan op verwerken klik loopt de verwerking mis! Dit had ik opgelost met hoe ik de macro had geschreven in het bestand dat ik bovenaan in mijn vraag bij had gevoegd. Zou je hier misschien ook nog even naar willen kijken! Dat kan ik zelf namelijk maar niet verhelpen! Tot nu toe iig veel dank!

Marco

Hallo Luc,

Dan wel even de knop wis kantoornamen verwijderen, anders heb je een probleem.

Gr Justes

Hallo Justes,

Valt best mee,met de andere knop kun je de lijst weer vullen.

Ben er nog niet helemaal uit, maar ik wil zelf even proberen :) Wil alleen nog even vragen hoe ik die kantoorkeuzes in de listbox krijg? Mocht ik het ECHT niet meer weten kom ik wel weer bij jullie vragen! :) Hebben jullie misschien ook nog een tip voor een boek om wat handiger te worden met VBA?

Groeten, Marco

Via

Code:
Sub Fillkantoren()
    Worksheets("Invoerblad").ListBox1.Clear
    Dim wsh    As Worksheet
    For Each wsh In Worksheets
        If wsh.Name <> "Invoerblad" Then
            Worksheets("Invoerblad").ListBox1.AddItem (wsh.Name)
        End If
    Next
End Sub

De code gaat alle tabbladen af: als de naam niet Invoerblad is, komt het in de Listbox (via AddItem)

Wigi

Volgende vraag (sorry...)

hoe krijg ik meerdere bladen in die IF functie om tabbladen weg te laten... Ik heb namelijk 3 tabbladen die niet hoeven mee te worden genomen in de ListBox

Bedankt alvast!

Groeten,

Marco

Bij klein aantal niet op te nemen bladen, vul dan hierin aan:

Code:
If wsh.Name <> "Invoerblad" Then

BV

Code:
If wsh.Name <> "Invoerblad" And wsh.Name <> "abc" And wsh.Name <> "xyz" Then

Probeer de syntax te begrijpen, dan kan je zelf wel wat uitproberen en leer je meer bij dan dat het hier gezegd wordt. Geen verwijt hé, maar ik zie dat je wel geïnteresseerd bent...

Wigi

Wigi,

ik ben idd wel geïnteresseerd om dit te leren! Ben alleen nog niet erg bewust van de Functies. Heb je misschien een tip voor het aanschaffen van een boek om VBA te leren?

Dank je wel weer voor het antwoord! Het werkt wederom! :) Super!

Groeten, Marco

1. Wat mensen dikwijls aanprijzen, is
Excel 2000 Power Programming with VBA by John Walkenbach

Werkelijk schitterend, naar verluidt, heb het zelf nog niet.

2. Een ander goed boek is
VBA and Macros for Microsoft Excel - ISBN 0-7897-3129-0
Authors Bill Jelen and Tracy Syrstad
Het Excel forum www.MrExcel.com wordt gerund door Bill Jelen.

3. Nog een goede referentie is
"Definitive Guide to Excel VBA" Second Edition door Michael Kofler

Het volgende is geen uitleg over VBA, maar algemeen Excel boek:
Excel hacks van Dave and Raina Hawley
is ook aan te bevelen.
Het Excel forum www.ozgrid.com wordt gerund door Dave Hawley.

Voor de rest, zoek via Amazon of zo en ga de info na over de schrijver en het onderwerp. Je mag er zeker van zijn dat als de schrijver een Excel Most Valuable Professional (MVP) is (zoals Walkenbach) dat de inhoud zeer degelijk is.

Wigi

Laatst bewerkt:
Hallo Marco,

Macro`s programmeren met VBA, voor Excel, Word en Powerpoint.
Door Wim de Groot

Gr Justes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan