• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost verwerkingssnelheid van excel

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnevdD

Verenigingslid
Lid geworden
8 mei 2007
Ik werk regelmatig met grote excel bestanden (25 MB) met veel onderlinge relaties. Het wijzigen en/of opslaan van een bestand kost me af en toe meerdere minuten. Ik heb een heel snelle PC. Taakbeheer geeft dan een lage belasting aan maar er worden maar 2 van de 20 processors gebruikt.
Is daar iets aan te doen?

Ben benieuwd

Hartelijke groet
Anne

Vraag één: waarom is je bestand 25 mb?😉

Het bestand is zo groot om dat het alle relaties van een organisatie bevat met gegevens over adressen en relaties met andere gegevens.
Daar heb ik natuurlijk over nagedacht maar kleiner zie ik niet zitten en dit zou gewoon moeten kunne op een zware, snelle PC.

Ga naar Bestand > Opties > Geavanceerd en stel in onder ‘Formules’ dat alle beschikbare processors worden gebruikt en kijk of dat helpt, misschien staat hij daar al op.
Stel berekeningen tijdelijk in op 'Handmatig' (Bestand > Opties > Formules > Berekeningsopties > Handmatig). Dit voorkomt dat Excel bij elke wijziging alles doorrekent. Herbereken met F9 wanneer nodig.

Als je bestand zó groot is door alleen dataopslag, is een SQL server beter. Excel wordt in veel gevallen gebruikt als een database maar is het niet. Excel heeft beperkingen als het gaat om schaalbaarheid.

Ik zie regelmatig zulke grote documenten met niet eens veel data maar wel veel lege regels onder de laatst gevulde regel die volgens Excel in gebruik zijn, maar dat eigenlijk niet zijn. Het verwijderen ervan maakt zo'n document ineens een stuk kleiner.

Dank voor jullie reacties. In Excel-opties staat dat alle 20 processors moeten worden gebruikt, er staan geen lege regels in het bestand en ik denk dat hyperthreading niet van toepassing is hier.
Iemand nog andere ideeën?

Ik lees over de beperkingen bij het gebruik van macro's en X86.

If your excel is 64-bit, and you're using a non-multithreaded plugin or function, you will be limited to its capability.

Ik lees dat je de prioriteit van de toepassing op 'hoog' kunt zetten.
Zou ook eens kijken naar energiebeheer (powercfg.cpl).

Overigens kom ik jouw probleem vaker tegen op internet en een goede oplossing zie ik niet. Het is Excel zelf wat er niet goed mee omgaat.

Laatst bewerkt:
Mijn excel is 64 bit, maar ik weet niet wat je bedoelt met een "non-multithreaded plugin or function" .

Dat is een plugin of functie die niet kan omgaan met multithreading. In mijn laatste zin zeg ik over Excel hetzelfde. N.m.m. kan Excel er ook niet goed mee omgaan. Er is volgens mij nog heel veel software die dat niet goed kan.

Nog enkele oorzaken waarom een excel bestand traag kan zijn:
Veel indirect formules
Veel Voorwaardelijke opmaak formules
Formules die over de gehele rij en/of kolom gaan (vooral somproduct formules e.d.).

Controleer je bestand eens op deze zaken
Probeer deze dan zoveel mogelijk te beperken.

Daar heb ik natuurlijk over nagedacht maar kleiner zie ik niet zitten en dit zou gewoon moeten kunne op een zware, snelle PC.
Daar zal ongetwijfeld naar gekeken zijn, maar TS denkt dat het met een zware, snelle PC sneller moet kunnen. Zou zo moeten zijn. De praktijk pakt anders uit. Ik lees zelfs op internet dat Office 365 zich beperkt tot twee cores!

Zijn er in jouw bestand functies gebruikt in cellen, die zijn geschreven in VBA (User Defined Functions)? Dergelijke functies kunnen slechts 1 core gebruiken want VBA is "single threaded".

Wat gaat er eigenlijk precies langzaam:
  1. Openen
  2. Herberekenen
  3. Opslaan
  4. Wisselen van de ene tab naar een andere (welke is specifiek langzaam bij activeren?)
  5. Gegevens invoeren
  6. Scrollen
Nog wat vragen:
  • Hoeveel externe koppelingen heeft het bestand (Gegevens, Werkmap koppelingen)?
  • Zijn die allemaal terecht?
  • Welke formules maken gebruik van deze externe koppelingen?
  • Is het noodzakelijk om van directe koppelingen gebruik te maken (vaak kan je volstaan met een verbinding die alleen vernieuwd bij openen van het bestand, of bij druk op "alles vernieuwen")?
  • Zijn er tabbladen met veel objecten erop?
  • Hoeveel bereiknamen telt het bestand?
  • Heb je al geprobeerd het bestand op te slaan als .xlsb formaat (helpt bij openen en opslaan)?

Wel allemaal belangrijk natuurlijk, maar dat is niet de oorspronkelijk vraag/probleem. Ik neem aan dat TS wel degelijk naar alle adviezen/opmerkingen gekeken heeft. De vraag is:
Taakbeheer geeft dan een lage belasting aan maar er worden maar 2 van de 20 processors gebruikt.
Is daar iets aan te doen?
Ik denk van niet of de uitvoering van post 14 moet resultaat geven. Dat zou TS dan moeten kunnen vaststellen.

Ben benieuwd

Ik schrijf nergens dat je ergens niet op mag reageren.
Ik werk regelmatig met grote excel bestanden (25 MB) met veel onderlinge relaties. Het wijzigen en/of opslaan van een bestand kost me af en toe meerdere minuten.
Ik lees dat dit een 'vaststelling/feit' is. TS bevestigt dit later ook in de berichten. Neem aan dat ze op de hoogte is van een aantal genoemde zaken en daar wat aan probeert te doen. Ik lees dan toch de samenhang tussen deze 'vaststelling/feit' en 'hoe kan dat het met een dergelijk groot aantal cores/threads/snelle pc en hoeveelheid RAM' Excel zaken niet sneller kan uitvoeren. De antwoorden staan volgens mij in deze topic.

Dank voor alle reacties. Ik probeer hier wat antwoorden en wat meer inzicht in mijn situatie te geven.
Het betreft een verzameling van bestanden die in meerdere "lagen" informatie van elkaar overnemen. De formules om de gegevens over te nemen zijn hoofdzakelijk directe links waarbij direct naar cellen in een bestand in een lagere laag wordt verwezen, soms met een if then else constructie. Functies als verticaal zoeken komen een paar keer maar niet veel voor. Voorwaardelijke opmaak, indirect en sommeren over alle rijen en kolommen komt helemaal niet voor. En zelf ontwikkelde functies ook niet. Ik gebruik geen zelf gedefinieerde namen. Dus eigenlijk alleen erg eenvoudige elementaire functies, maar wel veel.
Het herberekenen, als de onderliggende bestanden geopend zijn gaat ook best wel snel. Het traagheidsprobleem treedt vooral op bij het openen en vooral bij het opslaan en/of sluiten (na een wijziging) van een groot bestand.
De info van blad 15 geeft aardige gegevens maar geen info over mijn probleem. Misschien is de register aanpassing van blad 14 een goede optie maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, dat ga ik misschien op een losse laptop doen om te zien of het werkt. (dat doe ik dan waarschijnlijk volgende week)
Ik heb geprobeerd het bestand als xlsb op te slaan maar dat duurde even lang (ca 5 minuten) als het xlsx bestand.

Ik denk niet dat er echt iets (voor mijn huidige probleem) te verdienen is met aanpassingen van de bestanden. Het wordt voor mij steeds duidelijker dat het echt met het proces van inlezen en opslaan van Excel/Office/Win11 te maken heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan