• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijder specifieke rij met specifiek gegeven in een datumblok

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter59

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Hallo beste helpers

Ik probeer om in een datumblok waar gegevens staan in kolom B met de tekst "herh" en "basis", de rij met "herh" te verwijderen.
Zie bijlage voor nog meer duidelijkheid, hoop ik.
Iedere oplossing/hint is welkom.
Het origineel, wat ik helaas niet kan uploaden ivm privacy gegevens, is geheel met Power Query tot stand gekomen.

Dank alvast voor jullie suggesties.

Bijlagen

Dus: als er zowel basis als herhaling is, dan alleen basis laten zien?

1. filter op "herh"
  2. rijen selecteren
  3. rechtermuisknop
  4. kies "rij verwijderen"
  5. filter wissen

@AlexCELL
Ja, klopt. Dus in een datumblok waar zowel herh en basis staat alleen de herh verwijderen.

@alphamax
Dat gaat helaas niet op aangezien dan alle rijen met herh worden gewist dus ook de datumblokken waar alleen herh staat.

Hier dienen dus de gele rijen verwijderd te worden
je bedoelt dus iets anders??
Maak dan eens een voorbeeldtje wat het zou moeten zijn.

@alphamax
Nee. In het voorbeeld bestandje zie je dat het geheel is ingedeeld in datumblokken.
De datumblokken met zowel de tekst herh en basis in kolom B dient de rij, geel gemarkeerd, met herh verwijderd te worden.

In bijlage het gewenste resultaat met Power Query. Je bent geen onbekende met PQ denk ik dus bekijk maar eens wat ik gedaan heb...

Bijlagen

@AlexCEL

Ik heb even heel snel gekeken en wat blijkt?
Dat is h'm.
Ik ga deze eens toepassen in het origineel en kom hier ergens vandaag of morgen op terug.

Voor nu alvast heel hartelijk dank.

@AlexCEL

Met jou query is het gelukt.

Nogmaals dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan