verwijderd bericht ook écht weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Een bevriende relatie stelde mij een vraag waar ik het antwoord niet op wist.

Casus.

Een krant heeft een website en op een van de onderliggende pagina's kunnen lezers reageren op artikelen of geplaatste stellingen (zoals op vele plaatsen op het w w w mogelijk is)

Stel een lezer plaatst een reactie op een reeds geplaatste reactie of reageert op het oorspronkelijke artikel.
Stel dat de beheerder van de website van de krant de laatst geplaatste reactie kwetsend / niet goed, of whatever niet ethisch vindt en de beheerder haalt die reactie weg.

Stel dat iemand die het verwijderde bericht gezien heeft vóór dit door de beheerder verwijderd werd en die persoon wil het bericht graag alsnog lezen of hebben.

Vraag:
Is dat bericht dan defintief weg en kan dit niet meer worden teruggehaald (door die beheerder van die website) of betekent verwijderen voor het oog van de wereld nog niet dat het ook voor de beheerder van die site weg is?

Is dit software afhankelijk en valt er geen zinnig woord over te zeggen zonder te weten met welke software de reactiepagina is gemaakt, of is het vergelijkbaar met de prullenbak van Windows en is het nog wel terug te halen, of is het net zoals het vervolg op een opruimactie van de prullenbak in Windows (dus ook verwijderen uit de prullenbak) écht weg, en kan het bericht dan alleen nog maar door het gebruiken van "moeilijke software" worden teruggehaald?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat dat inderdaad alleen door de beheerder zelf te beantwoorden is.
Die bepaald zelf of oude berichten wel of niet bewaard worden.
Bij een nieuwssite zal dat veelal gearchiveerd worden, maar een nutteloos verwijderd bericht wordt misschien wel gewoon definitief wegegooid.
Of het dan ook echt weg is valt op het WWW eigenlijk niet te zeggen, daar het al ergens anders gebruikt of gekopieerd kan zijn.
Soms geeft een beetje handig geGoogle daar antwoord op.

mvg leo

Hoi,

Het al of niet 'definitief' zijn is bij jou vraag inderdaad provider- én software afhankelijk.
De software kent al of niet een 'prullenbakfunctie'. Zo niet, dan is die info inderdaad verdwenen.
Veelal draait dergelijke software bij een hostingbedrijf (maar bij Helpmij beheren ze die zelf geloof ik ....). Dan zou evt. die informatie via dat bedrijf nog teruggehaald kunnen worden.
Hostingbedrijven draaien altijd met zeer grote frequentie backups. Mogelijk dat de door jou gewenste info via die backup nog teruggehaald zou kunnen worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan