verwijderen dualboot fake Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Borstlap

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
2.297
Na een wanhopige, maar mislukte poging Windows op G: te installeren krijg ik een dualboot: Microsoft Windows XP Home Edition en Windows (standaard). Deze laatste is in feite helemaal niet geïnstalleerd. Deze Windows (standaard) is geselecteerd, pijltjestoetsen werken niet maar XP wordt gestart!
In de boot.ini vind ik hier niets van terug.
Hoe kom ik er van af?
 
Klik eens rechts op Deze Computer, kies Eigenschappen>Geavanceerd>Opstart en Herstelinstellingen. Kijk bij instellingen wat onder het standaardbesturingssysteem staat. Klik de juiste aan en haal eventueel het vinkje weg bij: List met besturingssystemen ....weergeven.
 
Net als in de boot.ini staat er bij de lijst van besturingssystemen alleen de XP die opstart.
 
En als je die G: partitie eens formatteerd?
 
In de boot.ini stond aanvankelijk nog een regel, nl.:
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
Deze regel had ik weg gehaald, zonder effect dus.
Moet ik hem terugzetten en iets anders doen?
 
Dit staat er bij mij (noguiboot is niet noodzakelijk)

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /noguiboot
 
Aha! Dus die regel hoort er in.
Nou dan zet ik 'm maar terug.
Veel functie lijkt ie niet te hebben.

Ondertussen zit ik met die dualboot...
 
Krijg nou wat!
Ik heb die regel teruggezet en de non-descripte Windows (standaard) is verdwenen!!
Die formattering heeft waarschijnlijk toch goed gedaan.

Bedankt voor de hulp!
 
Even ter verduidelijking: die default= regel in boot.ini heeft uiteraard wel degelijk een bedoeling. Die geeft namelijk aan welke regel onder [operating systems] standaard wordt gestart. Zelfs als er maar een regel aanwezig is moet toch de default aanwezig zijn. Ontbreekt deze regel, dan gebeurt wat je hierboven hebt beschreven: NTLDR bedenkt er zelf een regel met "Windows (Standaard)" bij.

Zie voor verdere info: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;314081
 
Binary,
Ik begrijp nu dat dit zo is.
Echter, het begon met die dualboot. Toen ging ik, ten onrechte dus, die regel weghalen. Hetgeen overigens aanvankelijk niets uitmaakte, zo leek het althans.
De dualboot zal wel door die formattering ongedaan gemaakt zijn, plus het herstellen van de boot.ini, denk je ook niet?
 
Door het formatteren wordt het bootmenu niet beïnvloed. Het enige dat dat kan doen is boot.ini, dus daar zal toch de oorzaak hebben gezeten. Hoewel ik het ook een beetje vreemd vind, maar ik weet dat computers soms gewoon niet te vertrouwen zijn. Laten we het dus maar op een klein bugje houden als verklaring..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan