Verwijderen dualboot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulmuisje

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2002
Beste computerhelpers,

Ik heb een PC die een tijdje door iemand is geleend. Die heeft geprobeerd er WinXP bij te zetten naast 98. Nu start de PC niet meer op. Als ik in veilige modus start kan ik kiezen tussen 98 en XP. Bij 98 werkt alles correct. Hoe kan ik e.e.a. van XP verwijderen.

Groetjes

Wanneer XP naast 98 staat kun je in 98 opstarten en dan via dez computer de complete partitie, waar XP staat formateren.
Enige probleem is dan nog je boot.ini die aangepast moet worden om niet steeds de keuze te krijgen.

Dat is nou juist het probleem. WinXp lijkt nergens geinstalleerd te staan en zeker niet op een aparte partitie. Alleen in veilige modus zie ik dat geprobeerd is XP te installeren.

Wanneer de computer niet opstart lijkt je boot.ini beschadigd. Kijk eens wat daar staat en post het hier.

A:\ fdisk/mbr enter. met het command fdisk/mbr schrijf je je bootrecord over .dan zal ie weer gewoon moeten doorstarten van het OS die geinstalt is .dus dan staat er geen dualboot meer in je mbr.wat hij nu doet is waarschijnlijk proberen te booten van xp .

fdisk/mbr uitvoeren met opstartflop .

Hij start nu wel weer op, maar ik krijg een dualboot.

- Windows 98
- Windows Xp setup

Hoe krijg ik die setup weg ?

Groetjes

ga naar start
klik op uitvoeren
typ daar: c:boot.ini

bij mij staat dit er

[Boot Loader]
Timeout=5
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

dus 1 besturingssysteem, bij jou staat er 2 haal die tweede weg en klaar

groetjes michel s.

De enig juiste manier:
Maak een Windows 98 opstartdiskette (of download er een van www.bootdisk.com). Start met deze diskette op en type vanuit de A: prompt het commando: SYS C:
Als het goed is zie je dan: Het systeem is overgezet. Na een reboot zal alleen Windows 98 opstarten, zodat het probleem is opgelost. Je kunt nu de D: partitie formatteren (of handmatig de ongewenste mappen verwijderen). Verwijder ook nog van C: de nu overbodig geworden bestanden: NTLDR, BOOTSECT.DOS, BOOT.INI, NTDETECT.COM en PAGEFILE.SYS

Andere methodes kunnen wel werken, maar dan start je altijd via de bootloader van WinXP op. En dat is niet echt de bedoeling. Door sys c: wordt de Win98 bootsector weer terug geplaatst. En die staat niet in de MBR dus fdisk /mbr is zinloos.

Laatst bewerkt:
TOEVOEGEN dualboot

Hey,

Jullie vragen allemaal hoe je die dualboot kan verwijderen, ik wil graag het omgekeerde:D . Ik heb in m'n comp op 2 schijven XP professional geïnstalleerd. En ik wil graag dat ik tijdens het opstarten kan kiezen welke XP ik wil starten, zodat ik niet elke keer in de BIOS de bootvolgorde moet veranderen....
Bij mij wordt dus nix gevraagd, hij start gewoon XP op van de in de BIOS ingestelde bootdisk:confused: .

Wie weet hoe je dat keuzemenu'tje juist inschakeld?

GreetZ $KLCH

Een bootmenu voeg je toe door in de boot.ini van je 1e WinXP installatie een extra regel toe te voegen met verwijzing naar de 2e installatie. In jouw geval (1e partitie op 2e schijf) zou dat bv moeten zijn:

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Deze regel kun je onderaan toevoegen, en daarna moet je in elk geval dat bootmenu krijgen bij het opstarten. Of het ook inderdaad lukt om op die manier je 2e installatie te starten hangt een beetje van je machine af. Soms kan dat nog wel eens problemen opleveren. Proberen maar.

(Overigens geen geweldige manier om een vraag te stellen door zo'n oude tread ophoog te kicken. je kunt beter zelf gewoon een vraag stellen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan