Verwijderen duplicaten uit tabel zonder PK via query

Status
Niet open voor verdere reacties.

TdsGerard

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2014
Hallo allemaal,
Ik heb een tabel met 4 kolommen, Patient_Number, Visit, OD/OS en IOP.
Ik zou graag dubbele records verwijderen zodat er nog maar een van elke record over blijft. Wanneer ik op google zoek zijn de twee mogelijkheden die ik vind ten eerste het creëren van een tijdelijke tabel waarin je een primary key maakt, om vervolgens je eerste tabel hierheen te kopiëren. Maar omdat geen van de kolommen unieke waarden bevat is dit volgens mij niet mogelijk. De andere mogelijkheid is natuurlijk om handmatig de records te verwijderen, maar ook dit lijkt me niet praktisch. Is er een manier om dit probleem op een andere wijze op te lossen?

Groetjes,

Gerard

Access kent een ingebouwde query Dubbele records. Die vindt, je raadt het al, de dubbele records. En die kun je dan simpel verwijderen.

Ik heb het geprobeerd met de dubbele records query, maar wanneer ik die omzet naar een deletequery is hij vastbesloten om alle records die ik in mijn oorspronkelijke tabel heb ingevoerd te verwijderen. Ook niet echt een geschikte oplossing dus. :(

Je kunt hem ook als basis gebruiken voor een verwijderquey. Overigens kun je hem best omzetten naar een verwijderquey als je het criterium maar niet verwijdert.

Op deze manier lukt het wel, maar hoe zorg ik dat hij 1 record laat staan wanneer er een duplicaat aanwezig is?

Als je een autonummerveld in de tabel hebt is het simpel. Filter ofwel op de min-waarde van het veld (je laat de laatste staan) ofwel op de max-waarde (je laat de eerste staan).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan