• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijderen inhoud bereik; in Excel 2000

Status
Niet open voor verdere reacties.

Irma ter Horst

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Hallo lezers.

Ik ben nieuw op dit forum en ik wil graag een vraag stellen.

Ik wil gegevens invoeren voor een enquête. De respondenten beantwoorden vragen doormiddel van een cijferwaardering van 0 t/m/10.
Ik voerde handmatig alle gegevens in, maar moest dan steeds zelf een cel met 1 ophogen. Dat was erg veel werk en ik maakte snel fouten.

Ik heb nu een invoertabblad gemaakt. Na het invoeren van de gegevens van de eerste respondent wil ik een schoon invoerblad maken. Daarna kan ik dan de gegevens van de tweede respondent invoeren.
Kan ik een formule gebruiken om de inhoud van een bepaald bereik te wissen?

Misschien is deze vraag al eens beantwoord, maar ik kan het niet op het forum vinden.
Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.
Al vast hartelijk bedankt voor het bantwoorden van mijn vraag.

Irma.

Een voorbeeldbestandje verhindert het gokken.

Cobbe

Ik zal een voorbeeldje geven van een door mij gemaakt formulier waar de chauffeurs alles wat binnen het document in de witte cellen ingevuld is kunnen wissen met een waarschuwing voor het wissen
De range is aan te passen met Alt F11

Bijlagen

Hallo Cobbe en Trucker10.

Dank jullie wel voor het beantwoorden van mijn vraag. En zo snel.
Ik ben wel weer een stapje verder, maar het lukt me nog niet.
Ik heb nu een invoerblad kunnen maken waarbij ik alleen het betreffende vakjes hoef aan te klikken. Dus de volgende stap is het overbrengen van de aantallen naar het verzamelblad in een tweede document.

Ik heb nu een boek gekocht met een vervolgcursus Excel.
Ik ben druk aan het oefenen met een voorbeeldbestandje.

Vriendelijke groeten van
Irma.

Beste Irma, welkom op dit forum. Zoals Cobbe al aangaf is de vraag naar een voorbeeldbestandje 1 van de meest voorkomende vragen op dit forum. Verwijder eventuele gevoelige informatie zodat de helpers een idee krijgen van wat je hebt en wat je wil bereiken. Mijn idee is dat je vraag dan reeds lang beantwoord zou zijn.

Mvg

Rudi

Wissen inhoud bereik Excel 2000

Hallo.

Sorry, dat ik niet sneller gereageerd heb, maar ik was druk met een invalfunctie op mijn werk.
Uit de reacties begrijp ik dat ik een voorbeeldbestandje kan insturen.
Ik heb een gedeelte uit het invoerblad van de enquete meegestuurd. Ik hoop dat dit voldoende is.

Op dit tabblad voer ik de gegevens in, die de respondenten hebben ingevuld. Tijdens het invoeren worden de gegevens direct overgebracht naar het verzamelbestand. Daarna wil ik weer met een schoon invoerblad beginnen.
Hoe kan ik een schoon invoerblad maken? Ik dacht aan een formule of opdracht waarbij de inhoud van de ingevoerde cellen gewist wordt.

Groeten van
Irma.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met onderstaande code wis je de inhoud van het bereik. Pas dit aan naar de werkelijke situatie aangezien je spreekt van een gedeelte van de vragenlijst. Je kan deze dan activeren dmv een knop te maken op je invoerblad of een sneltoetscombinatie die je toewijst aan de macro. Bij problemen horen we het wel.

Code:
Sub wissen()
    [D4:P28].ClearContents
End Sub

Mvg

Rudi

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Ik ben druk met het bestuderen van jullie opties. Elke dag kom ik iets verder in de materie.
Maar ik ben er nog niet. Excel is een erg leuk programma met heel veel mogelijkheden; ik ben nog lang niet uitgekeken.
Ik ga nu eerst drie weken met vakantie en daarna zien we weer verder.

Ik wens jullie ook een fijne vakantietijd.
Groeten van
Irma.

Hallo.

Ik ben weer terug van vakantie en ben weer druk met het bestuderen van Excel.

Mijn vraag is:
Welk boek kan ik het beste kopen waarin ik leer enquètes te maken en te verwerken in Excel?

Ik heb nu het boek 'VBA voor Word, Excel en Acces' gekocht, maar ik loop vast omdat de enquètes hierin niet behandeld worden.

Wie kan mij adviseren?

Groeten van
Irma.

maar ik loop vast omdat de enquètes hierin niet behandeld worden.

Je moet naar mijn mening al veel geluk hebben dat een boek zoiets helemaal gaat uitspitten, laat staan dat dan is hetgeen jij wenst. De bedoeling van boeken is dat zij de basisbegrippen behandelen, en daarmee de bouwstenen aanleveren waarmee de lezer dan aan de slag kan. Niet alleen voor enquêtes, maar alle toepassingen die de lezer wenst te maken.

Bijvoorbeeld: zoek informatie over keuzerondjes in Excel als je die wil opnemen in je enquête. Zoek informatie over hoe je de data zou opslaan in een tabblad in Excel. Zoek informatie over het maken van een grafiek als histogram. Enz.

Dit zijn deelstappen van een groter geheel (enquête maken). Het grote geheel zal wellicht niet als dusdanig behandeld worden in boeken, deelstappen heel vaak wel.

Wigi

Hallo Wigi.

Dank je wel voor je reactie.
Ik had inderdaad gehoopt op een boek waar enquetes verwerken in staat beschreven.
Jouw advies volg ik al een flink aantal weken. Ik ben met de basis van Excel en VBA bezig en leer elke dag nieuwe onderdelen die ik kan gebruiken.

Wil je nog een vraag beantwoorden?
Kan ik Excel gebruiken zonder VBA? Kan ik alles onderbrengen in formules of heb ik VBA gewoon nodig?
Ik heb af en toe het gevoel de verbanden nog niet genoeg te zien tussen het een en ander.
Dit is natuurlijk het probleem van meiden; die willen eerst alle details weten voor ze verder kunnen :)

Vriendelijke groeten
Irma.

Wil je nog een vraag beantwoorden?
Kan ik Excel gebruiken zonder VBA? Kan ik alles onderbrengen in formules of heb ik VBA gewoon nodig?

Uiteraard kan dat. Maar vanaf dat je één en ander wil gaan automatiseren, zal VBA toch handig blijken te zijn.

Hallo.

Inmiddels ben ik veel verder met mijn ontwerp van de enquete met keuzerondjes.
Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van het voorbeeld op de site van Wim.
Mijn bestand is nu helaas te groot om als bijlage mee te zenden.
Ik hoop dat ik mijn vragen duidelijk genoeg kan verwoorden.

Enquete:
Ik heb de keuzerondjes van het invoerblad ingevuld om te kijken hoe ze reageren.
Ik wil dit ontwerp graag als een sjabloon opslaan, maar dan moeten de keuzerondjes weer blanco worden en de naastgelegen cellen weer leeg.
Hoe kan ik dit realiseren?

Tijdens het invullen van de keuzerondjes worden de keuzes d.m.v. gekoppelde cellen doorgevoerd naar het resultatenblad. Alle gegevens staan dan in dezelfde rij naast elkaar op dit resultatenblad.

Wanneer het invoerblad helemaal ingevuld is, wil ik op het resultatenblad de doorgevoerde regel 1 regel naar beneden verschuiven, zodat de lege regel erboven vrij komt voor de nieuwe gegevens.
Daarna wil ik een nieuw, leeg, invoerblad laten verschijnen.

Hoe kan ik dit realiseren?

Al vast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Irma.

Keuzerondjes leegmaken kan je met onderstaande door de 10 te wijzigen in het juiste aantal
Code:
Sub tst()
For i = 1 To 10
Sheets(1).CheckBoxes("Check Box " & i).Value = False
Next
End Sub

Een rij invoegen met volgende
Code:
Sub tst1()
Sheets("Resultaatblad").Rows(3).Insert
End Sub

Voor wat betreft je resultaten behouden spreek je over gekoppelde cellen. Als je dus je broncellen wist zijn al je resultaten ook weg, lijkt mij. Je zal deze resultaten dus eerst absoluut moeten maken. Dit kan je met kopieëren en dan plakken speciaal waarden of met onderstaande
Code:
Sub tst2()
Sheets("Resultaatblad").Rows(3)
.Value=.Value
End Sub

Hallo Warme bakkertje.

Dank je wel voor deze drie opties. Een nieuwe rij invoegen gaat heel goed.
Plakken speciaal waarden gaat ook heel goed. Ik wil de programmacode hiervoor later nog uitproberen.

Ik heb een kleiner bestand gemaakt, maar deze wordt ook niet als bijlage goedgekeurd.
Komt dat omdat ik de programmacode van Wim Gielis gebruikt heb?

De eerste programmacode, die je gegeven hebt, lukt niet. Ik krijg een foutmelding 438 (De eigenschap of methode wordt niet ondersteund door dit object).

Aan elke vraag zijn 10 keuzerondjes gekoppeld.
Voor rij 9 heb ik het volgende geprobeerd:

Sub oButtonsLeegMaken()
For i = 1 T0 10
Sheets("Invoerblad").Rows(9).OptionButtons("Option Button"& i).Value = False
Next i
End Sub

Waar zit nu de fout?
Vr.gr.
Irma.

Uit welke reeks heb je option-buttons genomen ? Uit de formulieren-reeks of de Werkset besturingselementen

Hallo Warme bakkertje.

Ik heb gebruik gemaakt van het voorbeeld van Wim Gielis.
Via zijn site, www.wimgielis.be (Excel, VBA, Multiple Choice, Multiple Choice), heb ik de programmacode "OptionButtonsGroeperen" gebruikt.
Ik neem aan dat de option-buttons via de Werkset ontworpen zijn. Heb ik dit goed?

Gr. Irma.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan