Verwijderen kenmerk "Alleen-lezen"

Status
Niet open voor verdere reacties.

mathijskraan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 jun 2008
Berichten
3
Dag allemaal, sinds kort heb ik het probleem dat nagenoeg alle mappen op m'n computer het kenmerk "alleen-lezen" hebben. Daardoor kunnen sommige programma's geen gegevens opslaan.

Ik krijg het via Map aanpassen/Eigenschappen niet weg; het vakje is aangevinkt, maar met een waas bedekt (wat je ook ziet als je een aantal bestanden selecteert, waarvan een deel alleen-lezen is en een deel niet). Als ik het vakje leeg maak en dat laat gelden voor alle bestanden/submappen, lijkt het te helpen, maar als ik dan opnieuw naar Eigenschappen ga is het weer als voorheen.

Met een opdrachtprompt kom ik niet veel verder. Het kenmerk verwijderen met ATTRIB -R geeft geen foutmelding, maar als ik de map bekijk is het vakje opnieuw aangevinkt.

...Iemand enig idee?
 
Da's redelijk standaard, ook bij mij zijn alle mappen read only, zelfs de mappen in mijn documenten die ik binnen Excel en Word heb gemaakt.
 
Zinvoller om de bestanden te ontdoen van het Alleen-lezen attribuut.

Zover ik weet, namelijk, geeft het read-only attribuut van een map alleen aan dat er bestanden staan in de map (of in een submap ervan) die het read-only attribuut hebben.

Via commandprompt, inclusief bestanden in submappen ontdoen van het Alleen-lezen attribuut:
attrib -r -s <mapnaam>\*.*

Succes,

Tijs.
 
Misschien wel, maar waarom / wat is het nuttig effect ervan? Ik heb Vista geïnstalleerd en er op dat punt geen tierelier aan veranderd en alles werkt probleemloos.
 
Fijn dat het gewerkt heeft! :thumb:

Graag de vraag op Opgelost zetten.
Dat kun je doen door te klikken op "Vraag is opgelost" (rechts onderaan deze webpagina, in vakje "Status van de vraag").

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan