Verwijderen SQLserver lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

mfranken

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2007
Berichten
349
Ik heb een computer met Windows Vista64. Vandaag een nieuw boekhoudprogramma geïnstalleerd. Dat wilde na installatie echter niet opstarten. Leverancier gebeld voor dit probleem. Het bleek dat op mijn computer het programma "Microsoft SQL Server Desktop Engine" staat geïnstalleerd. Het boekhoudprogramma heeft echter een nieuwere versie nodig. Daarvoor moet ik eerst de reeds geinstalleerde versie verwijderen. En dat lukt niet :( Zie foutmelding op bijgaande afbeelding.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Vriendelijke groet
Marij
 

Bijlagen

  • desktop engine.jpg
    desktop engine.jpg
    15,2 KB · Weergaven: 130
De melding lijkt erop dat er op de een of andere manier te weinig rechten zouden zijn.
Ik zou het als volgt doen:
Ga naar die map C:\Program Files (x86)\microsoft SQL Server\MSSQL\Install
Rechtsklik op dat instdist.sql bestand, kies Eigenschappen, en dan het tabblad Machtigingen (of Rechten of zoiets: Even geen Vista bij de hand).
Vergelijk wat je daar ziet dan even met de machtigingen/rechten van een ander bestand in een ándere submap van C:\Program Files, bijv. je tekstverwerker of zoiets.

Meld ons terug wat je ziet in beide gevallen. Een schermafdruk van beide tabbladen kan natuurlijk ook.

Tijs.
 
Bijgaand de gevraagde afdrukken.
Wat opvalt is dat bij het tweede bestand meer gebruikers genoemd staan.
Voor zover ik weet is er maar een gebruiker op de computer.
Marij

PS Kan geen volgend bestand toevoegen.
Komt in tweede reactie.
 

Bijlagen

  • instdist.sql 1e.jpg
    instdist.sql 1e.jpg
    28,3 KB · Weergaven: 96
  • instdist.sql 2e.jpg
    instdist.sql 2e.jpg
    12,2 KB · Weergaven: 62
Je schermafdrukken geven niet echt veel informatie.
In het eerste plaatje zul je eerst op Doorgaan moeten drukken om de rechten te zien.
In het tweede plaatje mis ik welke gebruikers(-groepen) welke rechten hebben.

Probeer het volgende:
1. Maak een snelkoppeling op het bureaublad naar CMD.EXE
2. Rechtsklik op die nieuwe snelkoppeling, en kies voor Als Administrator uitvoeren
3. Type in het CMD-venster:
cd /d "C:\Program Files (x86)\microsoft SQL Server\MSSQL\Install"
takeown /F *.*
cacls *.* /G System:F


Laat dat venster nog even openstaan, en probeer opnieuw die software te deïnstalleren.

Succes,

Tijs.
 
Ok, dan zal het Cacls commando moeten zijn:
cacls *.* /G SYSTEEM:F
als je bij het uitvoeren van het commando met /G System:F een foutmelding krijgt.

Succes,

Tijs.
 
Zie resultaat na "takeown /F *.*"
 

Bijlagen

  • takeown.jpg
    takeown.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 80
Bijgaand info die ik kreeg van de software leverancier.
Ik weet echter niet of ik zomaar kan doen wat zij schrijven.
En ook niet hoe ik er achter kan komen welke software gebruik maakt van MSDE

[SEPP238177 15-04-2009 16:15 (GMT +02:00)]
Verwijderen van MSDE geeft een melding dat er onvoldoende rechten zijn om het programma te de-installeren.

U kunt een update doen van de huidige Desktop Engine naar SQL 2005. Deze SQL2005 staat op de laatste cd die u ontvangen heeft.


Dit document beschrijft het updaten van de MSDE naar SQL 2005 op een stand-alone computer. Tijdens het updaten zullen de instellingen van de oude MSDE worden overgenomen naar SQL 2005. Indien de installatie van SQL 2005 hiervan dient af te wijken, verwijzen wij u naar document 15.648.542 - Overstap naar SQL 2005.





Het kan voorkomen dat u uw huidige MSDE moet updaten naar SQL 2005 Express. Dit moet bijvoorbeeld indien de back-up op een andere computer is ingelezen in SQL 2005; bijvoorbeeld bij de boekhouder of accountant. Indien een back-up eenmaal in SQL 2005 is ingelezen, is het namelijk niet meer mogelijk om de back-up in SQL 2000 (MSDE) terug te lezen. U zal dan uw huidige MSDE moeten updaten naar SQL 2005.

]


Hieronder worden de stappen beschreven voor het updaten van de MSDE naar SQL 2005 Express. Zorg ervoor dat u zeker weet dat er geen andere programma's op uw computer draaien die gebruik maken van de MSDE.

De link naar de website doet het even niet. Direct nog eens proberen.

Ik weet niet of u hier iets aan heeft?

Groetjes Marij
 
Laatst bewerkt:
Ze schreven ook nog dit:

Tot en met release 372 leverde Exact Compact altijd de standaard SQL 2000 MSDE mee. Vanaf release 373 wordt op de CD van Exact Compact een nieuwe SQL-Server meegeleverd; SQL 2005 Express. Deze nieuwe SQL-server is tevens geschikt voor Windows Vista. De op cd meegeleverde versie van SQL 2005 Express betreft de 32bit versie. Wanneer u werkt met een 64bit besturingssysteem dient u gebruik te maken van de 64bit versie van SQL 2005 Express. Deze kunt u gratis downloaden van de website van Microsoft.



Ik heb idd een 64bits Vista.
Kan ik die nieuwe SQLserver over die andere heen installeren?
 
Vlgs. mij heb je mijn instructies niet goed gelezen: Ik zie in je schermafdrukt niet in de titebalk staan: CMD.EXE - Als Administrator (of iets dergelijks).

Lijkt er dus op dat je niet op die snelkoppeling naar CMD.EXE rechtsgeklikt hebt en gekozen hebt voor Als Administrator uitvoeren??????? (Oftewel je hebt stap 2 niet goed uitgevoerd) ???


Tijs.
 
En nog even dit: Je hebt momenteel (vanwege de (X86) aanduiding in die foutmelding) de 32-bits versie van MSDE geïnstalleerd staan. Die kun je m.i. niet updaten met een 64-bits SQL Express 2005.

Tijs.
 
In eerste instantie wel. Maar nadat er iets fout ging heb ik het opnieuw geprobeerd, en toen ben ik dit vergeten. Of eigenlijk ging ik ervan uit dat "Als admin uitvoeren" actief zou blijven". Stom van me waarschijnlijk :eek:

Nu gingen de "takeown" en "cacls" opdrachten goed. Maar toen ik probeerde de SQL Server te verwijderen (met CMDscherm nog open) kreeg ik nog steeds dezelfde foutmelding: "The Installer has insufficient privileges to modify this file: ...".

Na de "cacls"-opdracht kreeg ik de vraag: "Weet u het zeker? j/n", die ik met "j" heb beantwoord. Heeft dit verder nog consequentes?


Andere vraag: Zou het helpen als ik in het Register alles verwijzigingen naar een SQL Server zou verwijderen?

Groetjes Marij
 
Ik kwam dit tegen op internet.
Moet ik me zorgen maken als ik versie 2005 ga installeren? :)
 

Bijlagen

  • install woes.jpg
    install woes.jpg
    84,8 KB · Weergaven: 73
En nog even dit: Je hebt momenteel (vanwege de (X86) aanduiding in die foutmelding) de 32-bits versie van MSDE geïnstalleerd staan. Die kun je m.i. niet updaten met een 64-bits SQL Express 2005.

Tijs.

Ok. Zal ik in gedachten houden :thumb:
 
Ik heb zojuist nog een uitgebreid gesprek met, en hulp van, HP gehad. Heeft ook geen oplossing gebracht. Hun advies: probeer nieuwere SQL versie eroverheen te installeren. Misschien haalt die de oude eerst weg. Anders is de enige mogelijkheid: Windows opnieuw installeren :confused:

Daarom ben ik nu een backup aan het maken van al mijn bestanden. Daarna ga ik het bovenstaande doen. Tenminste als bij jullie ook niemand meer een andere oplossing heeft :D

Alvast bedankt
Marij
 
1 laatste suggestie:
Open weer zo'n CMD-venster met Administrator-rechten.
cd /d "C:\Program Files (x86)\microsoft SQL Server\MSSQL\Install"
cacls *.* /G iedereen:F


Eventueel zou het ook /G everyone:F kunnen zijn (indien Engelse versie Vista).

Verder geen tips, helaas.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Nog bedankt Tijs. Ondertussen heb ik mijn computer opnieuw ingericht, en staat de nieuwe versie van SQL server erop. Nu allemaal goed verlopen :thumb:

Vriendelijke groet
Marij
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan