Verwijderen USB drive geweigerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

PaulE

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2002
Regelmatig heb ik problemen met het veilig verwijderen van een USB drive. Als ik de optie "veilig verwijderen van hardware" gebruik krijg ik het bericht dat de drive nog door een programma in gebruik is. Helaas krijg ik nooit te zien welk programma dat zou moeten zijn. In taakbeheer kan ik alleen de gewone services terug vinden. Alle andere programma's zijn op zo'n moment niet in gebruik. De enige optie is dan om de PC uit te zetten, de USB drive te verwijderen en opnieuw op te starten. Heel vervelend!

Kan dit door mijn virusscanner (Sophos) komen, of door een andere service?

OS - Windows XP Pro Sp2

Wel grappig, ik trek gewoon die USB sticks er gewoon uit, of ik duw ze er gewoon in, nooit ergens last van gehad.

Die dingen zijn in principe hot swappable

Als je een USB printer aan of uit zet, dan gebeurt hetzelfde, aan, werken, uit, weg.

Het liefste zou ik het toch doen zoals het hoort. USB drives zijn weliswaar hot swappable maar als inderdaad het een of ander programma iets aan het schrijven is op de drive, tijdens het verwijderen, kan het filesysteem om zeep geholpen worden.

Onder WinXP claimt men dat je een USB-stick er zo uit kunt trekken. Onder windows2000 zou ik dat maar niet doen. Inmiddels 2 keer gegevens kwijt geweest en stick opnieuw moeten formateren om die weer te kunnen gebruiken.

Programma's die de stick "in gebruik" kunnen hebben zijn met name de explorer, officeprogramma's indien je net daarvoor een bestand van de stick gelezen of naartoe geschreven hebt. En ook je virusscanner zou de boosdoener kunnen zijn. Controleer daarvan de instellingen. Als die telkens de hele stick gaat scannen als er iets opgezet of afgehaald wordt (er zijn mensen die de scanner zo instellen) dan blijft deze dus in gebruik.

Sluit met name die programma's af, wacht dan nog even om eventuele schrijfacties de gelegenheid te geven alles netjes af te ronden en probeer het dan nog eens.

En scan voor de zekerheid eens op adware en virussen, misschien zoekt die op je stick wel naar mailadressen,e.d.

Bedankt, ik zal inderdaad eens naar de instellingen van Sophos kijken. Deze staan nog default ingesteld. Als ik dan nog geen resultaten boek zal ik services af gaan schieten en kijken wanneer de stick vrijgegeven wordt.

Volgens de bekende cocktail AdAware, Spybot S&D en SpywareBlaster en daarboven op Sophos zou de PC in ieder geval schoon moeten zijn.

Het probleem is opgelost, ik heb het gratis programma Unlocker gedownload en vervolgens dit uitgeprobeerd op een USB-drive die werd geblokkeerd. Blijkbaar wordt de schijf bezig gehouden door soffice.BIN een onderdeel van OpenOffice. Met Unlocker is het nu heel gemakkelijk om de drive weer vrij te geven.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan