verwijderen van 1 van de 2 windows xp versies

• Onderwerp starter Onderwerp starter lexus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lexus

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2005
Hoi,

na een hoop gezeur door spyware, en virussen kreeg ik een BSOD, die niet ik niet opgelost kreeg. Toen heb ik per ongeluk voor de 2e keer windows xp op m'n computer geinstalleerd. Deze nieuw versie werkt prima. Hiermee wil ik dus verder gaan.

Nu heb ik de volgende vragen.
1. Hoe verwijder ik de slechte xp-versie, en zorg ik dat er niets van blijft hangen?
2. Hoe zorg ik er dan voor dat al m'n oude bestanden niet verloren gaan? Ik heb geprobeerd de optie "bestanden en instellingen overzetten"te gebruiken, maar hier heb ik niet genoeg schijfruimte voor. Daarnaast ben ik ook bang dat ik alles dan dubbel op m'n pc heb staan.
3. Is er een manier waarop ik niet alles (bijv. office en m'n virusscanner) opnieuw hoe te installeren?

Ik ben niet zo geweldig handig met computers, dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt.

groet,

Lexus

1. Je verwijderd al de oude bestanden van de oude installatie. Ik weet niet of je de nieuwe XP op een andere partitie hebt gezet.
Als dit wel het geval is kan je dus heel de oude partitie formateren.
Daarna moet je ook nog de boot.ini aanpassen, dan zie je bij het opstarten niet meer uit welke besturingssystemen kan kiezen.
Als dit niet het geval is, moet je de mappen: Documents and Settings, Program Files en Windows van de oude installatie verwijderen.
Hierbij moet je ook de boot.ini aanpassen.
2. Kopieër de map Documents and Settings voordat je de oude installatie weggooid. Hierin staan al je persoonlijke instellingen opgeslagen. (Favorieten, documenten ed)
3. Dat is niet mogelijk als je de oude installatie echt weg wilt gooien.

HG,
Simon

PS. Als je al de mappen weggegooid hebt help ik je wel ff met het aanpassen van de boot.ini

Hoi Simon,

helaas staan beide windows versies op dezelfde partitie. Alles staat dus door elkaar.
De map van de oude windows verwijderen is geen probleem. De oude heet windows, en de nieuwe windows.0 Helaas is dit niet zo voor programm files en Documents en settings. Zij hebben allebei maar 1 map.
Voor de D&S is dat niet zo'n probleem, want hier zijn de oude en nieuw mappen wel duidelijk uit elkaar te houden, dus met een beetje creatief knippen en plakken kom ik hier wel uit.
Bij programm files kan ik alleen geen onderscheid ontdekken tussen de ouden en de nieuwe mappen. Ik neem tenminste aan dat de nieuwe windows ook gebruikt maakt van deze map?
Moet ik simpelweg verwijderen, of iets anders doen?
Daarnaast vraag ik me af hoe 't zit met de"vervuiling"van m'n pc. Normaal moet je unistall programma's gebruiken zodat er niets achterblijft. Is dat nu dan niet zo?
Wel alvast bedankt voor je hulp.

groet,

Lexus

Hey,

Dan kijk je bij de eigenschappen van een bepaald bestand, kijk waar deze zich bevindt. Dus bijvoorbeeld van MSN Dan weet je welke Program Files van de oude versie is.
Over de vervuiling hoef je je geen zorgen te maken. Dit gaat meer over bestanden die je in Windows plaats. Maar deze gooi je toch weg.

Simon

Hoi Simon,

ik heb geen 2 programm files, maar 1...Wat jij zei over eigenschappen kan dan toch niet, of begrijp ik het verkeerd? Is het een optie om binnen deze map alles wissen wat na m'n nieuwe installatie niet meer is gewijzid? Daar is wel redelijk makkelijk op selecteren.
Is dit een mogelijke oplossing?

groet,

Alex

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan