• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verwijderen van tekens voor en na een getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

obionenairobi

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2009
Ik krijg numerieke waarden aangeleverd in een alfanumeriek veld op de volgende wijze:

&&&1200,68&&&

Hoe kan ik er voor zorgen dat het getal van 1200,68 "opgeschoond" in een ander numeriek veld komt ?

CTRL + H
Of even exporteren naar CVS bestand en met Notepad/kladblok aanpassen

Als die waarde in A1 staat kan je in B1 het volgende zetten:
=SUBSTITUEREN(A1;"&";"")
Je kan daarna alle opgeschoonde waarde selecteren --> copieren --> plakken speciaal en dan waarden kiezen

Bedankt voor de snelle respons.
Het wordt nog interessanter.

In een alfanumeriek veld worden meerdere waarden aangeleverd die doormiddel van een (of meer) scheidingsteken(s) worden gescheiden en in meerdere andere velden moeten worden gecopieerd

voorbeeld:
Waarde A1: &&&1200,68&&&500,83&&&11810&&&
B1 = 1200,68
C1 = 500,83
D1 = 11810

is dit mogelijk met behulp van een formule?

Zoek de regelmaat!
Zit er telkens 3stuks & tussen?
Vervang dit dan door een tap

er zitten inderdaad elke keer 3x &&& tussen
Hoe bedoel je vervang het door een tap?
heb ik daarmee de verschillende waarden in verschillende cellen?

Dat klopt, maar mijn voorkeur gaat uit om het bestand te exporteren naar CVS bestand en met Notepad++ aan te passen en dan weer terug te zetten naar M$ Excel

dat is een beetje moeiliijk.
Wat ik misschien had moeten vermelden is dat de data via een ODBC link en MSquery wordt aangeleverd.
Hiervoor zoek ik een formule die ik los kan laten op de cellen

Aha dus meer zoiets..
=SUBSTITUEREN(A1;"&&&";"")
of een macro of in VBA gaan stoeien

Niet zo moeilijk.

a) Eerst zoeken en vervangen. Zoek naar &&& en vervang door &

b) Daarna de Range selecteren en via Data --> Tekst naar kolommen uitsplitsen op basis van de ene &

Zie voorbeeldbestand

Bijlagen

Als er een echte regelmaat is in de aangeleverde gegevens (dus ook de getallen zijn altijd even lang), dan kun je ook werken met de formule 'DEEL'
Bijvoorbeeld:
Code:
=DEEL(A1;4;7)
Daarmee haal je een bepaald deel uit een langere tekst. Bekijk mijn voorbeeldbestandje ook maar eens.

:)

Laatst bewerkt:
Zet het gesplitste resultaat in een ander werkblad anders overschrijft de methode refresh al je werk.
Pas de 4 aan naar het aantal kolommen dat je na splitsing verwacht.

Code:
sub simpel()
  for each cl in sheets(1).columns(1).specialcells(xlcelltypeconstants)
     sheets(2).cells(rows.count,1).end(xlup).resize(,[COLOR="Red"]4[/COLOR])=split(cl,"&&&")
  Next
End sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan