Verwijderen Vista na Installatie 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

SjaakVerhoeve

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2007
Beste,

Onlangs heb ik op mijn laptop een upgrade uitgevoerd van Vista naar Windows 7, beide de Home Premium versie. Heb 7 naast Vista op een apparte partitite geinstalleerd.

Windows 7 bevalt mij zo veel beter dan Vista, dus wil ik graag Vista van mijn laptop af halen.

Is het mogelijk om de Vista partitie te formatteren en gedeeltelijk aan de Windows 7 partitie toe te voegen? Blijft Windows 7 dan legitiem?

Als het kan graag ook een korte uitleg over hoe ik te werk moet gaan.

Heb je vista geupgraded naar 7 OF heb je 7 op een andere partitie geinstalleerd?
Ik bedoel als je een upgrade doet ben je vista normaal kwijt...en blijft 7 op C:

Ik zou bijna direct ja hebben gezegd. Tot ik zag dat uw Vista op de C: stond.
En dan zou ik mij zorgen maken over de "boot.ini"... Zeker als je uw C: Partitie zomaar zou verwijderen.

Maar kan zijn dat dit veranderd is met 7 ...

Hoi !

Het gaat je niet lukken de C:-schijf te formatteren !

Inners: daar staan alle benodigde instellingen voor het opstarten van je PC op.

Als je er makkelijk af wilt komen:

Start op in Win 7 , windows-toets + R, msconfig - opstarten.

Selecteer de Vista-opstartregel en klik op: verwijderen.

Verwijder handmatig alle bestanden uit C, behalve: boot en System Volume Information.

Je houd dan een C-partitie over die bijna leeg is.

Verklein die tot het minimale met Easus PM, klaar !

Als je de C-partitie toch verwijderd schep je voor jezelf een hoop problemen !

Dit had je kunnen voorkomen door bij de installatie van Win 7 op te starten van de Win 7 DVD !
Op die manier wordt de Win 7 partitie automatisch C: en kun je de Vista-partitie normaal formatteren.

Greetz,

Harry.

Een schone installatie op C: lijkt mij de beste optie aangezien 7 op D: staat....

Uninstall dualboot

After playing around with Vista for a few days, you may want to remove it from your system, and reclaim the hard drive space. Microsoft has made this step very simple as well.

1. Boot your computer in to Windows XP.
2. Ensure you have the Vista DVD image emulated or in the DVD drive.
3. Go to "Start" and "Run". Type in "e:\boot\bootsect.exe /nt52 ALL /force" (without quotes, and replacing e: with the drive letter of your Vista DVD).
4. Restart the computer, and you will notice the boot selection menu is gone.
5. Format the partition/drive where you had Vista installed.
6. Remove two files (Boot.BAK & Bootsect.BAK) on your XP drive's root folder (C:), these were backup files of your previous bootloader, now no longer useful.
7. Optional: Restart to ensure it still works.
8. Use your partition software to merge your partitions together.

Dit werkt ook voor windows 7 en vista maar dan heb je nog 7 op D: staan.

Wat je wel kan doen is D: clonen naar C: als je vista hebt verwijderd dan hoef je 7 niet opnieuw te installeren. (omslachtig)

Of doe een upgrade van vista naar 7 op C: en verwijder eerst 7 va D: door bovenstaande handelingen uit te voeren

Ik volg de instructies van Harry Snor op.
Gedaan:
Start op in Win 7 , windows-toets + R, msconfig - opstarten.

Selecteer de Vista-opstartregel en klik op: verwijderen.

Verwijder handmatig alle bestanden uit C, behalve: boot en System Volume Information.

Je houd dan een C-partitie over die bijna leeg is.

QUOTE]
Als ik het goed begrijp moet ik de volgende informatie op mijn C laten staan:
C:\WINDOWS\Boot
C:\WINDOWS\system = System Volume Information?

Hoi !

Yep !

Mogelijk zijn er nog 'n paar bestandjes die moeilijk doen, die laat je maar lekker staan !

Greetz,

Harry.

Gewoon de boot.ini aanpassen en deze op je Windows7 partitie plaatsen is toch voldoende?

Je kan die Vista-paritie dan gewoon verwijderen en toevoegen met partition magic of dergelijke.

Niet geslaagd.
Partition mannager heeft mijn windows 7 partitie verplaatst toen ik hem wou vergroten.
Dit vond windows niet leuk en dit leid tot het niet meer opstarten van 7.

Laptop herstel cd erin en Vista opnieuw geinstalleerd.
Hierna zal ik Vista upgraden naar 7, zodat 7 op de C: schijf komt en heb ik toch mijn zin :)

Bedank allemaal voor de reacties.

vr. gr.

Sjaak

Hoi !

Uiteraard niet, want de boot.ini is sinds Win XP verleden tijd !

Sinds Vista en Win 7 hebben we een bootloader.

Greetz,

Harry.

@Harry

IS toch één pot nat? Ik bedoelde dat hij zijn boot moest aanpassen voor dat hij zijn C: gaat aanpassen.

Dat leek mij toch logisch. Aangezien het bestand wat er voor zorgt hoe de pc opstart zich bevind op de C:.

BLijkbaar is het nu toch al te laat voor de TS.

Hoi @!

Is zeker niet: een pot nat !

Win 7 maakt bij installatie in wezen 'n 100 Mb partitie aan, waarin de diverse bootmanagers gestald worden.

Daarop berust in wezen het hele illegale Win 7 en Vista-circuit: er wordt een bootmanager geemuleerd, zodat het OS "denkt " te maken te hebben met een OEM-PC.

Bij XP is dit niet, of na heel veel moeite, mogelijk.

Greetz,

Harry.

Kon hij daar dan zijn bootwijze en paden niet aanpassen zodanig dat zijn besturingsysteem wel nog zou gevonden zijn?

Ik weet dat het uitgebreider is dan boot.ini, maar het idee is toch hetzelfde voor de TS? Of is aanpassen daarbinnen geen sinecure? Je hebt er eenvoudige progjes voor maar dit buitenbeschouwing gelaten?

Hoi !

Mits de PC geen OEM is.... anders staan de recovery-aansturing ook op de C-schijf.

@Wat er bij @TS is misgegaan....hij heeft n.b. de partitie geprobeerd te verplaatsen (?) als ik het goed begrijp.

Dan is dus de hele partitie-tabel naar de jeweetwel.

Daarna is niets meer mogelijk,( behalve met Testdisk), alleen formatteren.

Was allemaal niet nodig; zie m'n post van gisteren 15.25 uur.

Maar op het moment de SystemVolumeInformation gewist wordt blijft alleen formatteren over...

Greetz,

Harry.

Ik weet niet wat hij uiteindelijk gedaan heeft. Hij zei dat hij uw voorstel zou volgen.

Mijn idee was in feite gebasseerd op het feit dat hij die partitie wou verwijderen. Ik weet dat je dan in de problemen zal komen met de "boot-file".

Is blijkbaar niet zo eenvoudig.

Hoi !

Is inderdaad niet eenvoudig !

Te vermijden door op te starten van het nieuwste OS: op die manier wordt de schijf/partitie waarop je dat OS installeert automatisch C:, en heb je bij het verwijderen van het oudere OS geen enkel probleem.

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan