Verwijderen Windows 7 indien nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Xtinction

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2009
Hallo, ik ben hier nieuw.
En ik ben van plan windows 7 beta te downloaden, alleen ik heb nog een paar vraagjes als zekerheidje :D

1. Ik las dat de meeste mensen dual boot hebben? Ik heb maar 1 harde schijf, kan ik Win7 dan laten draaien vanaf mijn externe harde schijf?
1b. zoja, kan ik dan als ik het eraf wil hebben gewoon mijn externe harde schijf leeggooien, en is dan dat opstartscherm waar je je OS kan kiezen ook meteen weg?
2. Kan ie niet op extern, kan ie dan ook zonder dualboot?
2b. Zoja, hoe verwijder ik dan alles (dus inclusief gemengd opstardscherm)
3. Ik las dat het een .iso bestandje is, kun je het dan gewoon uitvoeren met bijvoorbeeld Daemon Tools?

Alvast bedankt
~Xtinction

Laatst bewerkt:
eens kijken of ik kan helpen ;)

1. nee, zover ik weet is het niet mogelijk om een OS op een externe harde schijf te laten draaien. Wat je kunt doen is je huidige harde schijf in 2 partities te delen, waarbij je op de 1 je huidige OS hebt, en op de ander windows 7
1b. goed, het werkt wel hetzelfde als je windows 7 van de partitie afwilt hebben. Dan kun je die partitie formatteren, en dan is ook het keuzescherm bij opstarten weg.
2.hij kan ook zonder dualboot, maar dan heb je alleen nog Windows 7, en ben je de huidige bestanden en instellingen kwijt. Vandaar dat de meesten via een extra partitie een dual boot maken. Je moet dan ook een installatie cd/dvd hebben van XP of Vista
2b. als je het als enige OS hebt, kun je via het (op)nieuw installeren van XP of Vista.
3. Ja, als je de beta van Windows 7 download via microsoft (wat ik ook heb gedaan), krijg je het als .iso "geleverd". Ik weet niet zeker of het via Daemon Tools gaat; ik heb via Nero de iso gebrand op een dvd, die ik heb gebruikt als installatie-dvd

Zo genoeg info? laat maar weten als je meer wilt weten :)

Bedankt voor je reactie.

Alleen ik heb dus alleen 1 C schijf waar Vista op staat, kan ik dan zegmaar een deel van de C afhalen en een nieuwe schijf maken, waar ik dan windows 7 opzet?

Of heel iets anders, als je windows 7 installeert, moet je dan ook een mapje kiezen waar je het neer wilt zetten of installieert ie gewoon op 1 van de schijven?

Het schijnt in vista zelf al te kunnen om een deel van je C: schijf af te halen; ik heb zelf Paragon Partition Manager gebruikt. Hiermee heb ik een 60gb schijf gemaakt.
Als je de .iso van windows 7 op een dvd hebt gebrand, en je start op via je dvdrom-drive, kom je automatisch in het installatiescherm van windows 7 terecht. Je kunt dan een schijf kiezen (dus geen map)

Ik heb zelf die partitie Windows 7 genoemd, en bij het installeren van Windows 7 staan de namen van de schijven/partities ook weergegeven (iig bij mij wel) dus dan kun je daarop klikken.
Dan installeerd hij Windows 7 op die schijf.

Dus als ik mijn externe HDD erin plug, komt er te staan verwisselbare schijf.
Dan met die windows 7 instalatie dvd, kan ik dan dus de externe HDD kiezen.
En als ik die inplug dat ie windows 7 opstart?

hm, ik weet niet of Windows 7 geinstalleerd kan worden op een externe HD. Ik denk eerlijk gezegt van niet..
Misschien dat iemand anders hier een zekerheid kan geven?

Hm, dus als ik die Paragon ook wil gaan gaan gebruiken, kan ik bijv 40 gig overzetten naar een nieuwe schijf.

En moet ik dan de echte kopen of kan ik er gewoon de trial voor gebruiken?

Titel aangepast "Verwijderen.....>.<" zegt niets over je vraag/probleem.

Hm, dus als ik die Paragon ook wil gaan gaan gebruiken, kan ik bijv 40 gig overzetten naar een nieuwe schijf.

En moet ik dan de echte kopen of kan ik er gewoon de trial voor gebruiken?

Het kan met de trail heel goed, heb ik ook gedaan ;)

Als ik windows 7 dan zat ben, en ik formatteer de gemaakte partitie.
Kan ik dan er ook voor zorgen, dat het weer 1 HDD wordt?

Edit: Ik heb een vraag of het dvd'tje geschikt is:
Het is een Philips DVD+RW en heeft 4.7 GB data.

En wanneer moet ik het dvd,tje er dan indoen. als ie opstart?

Laatst bewerkt:
En op de win7 site zeiden ze dat hij eindigt op 1 augustus.
En dat je eventueel je eerdere versie opnieuw moet installeren.
Ik heb dus een laptop gekocht, en daar zat Vista standaard al op. Ik heb dus geen cd.
Wat moet ik doen als het fout gaat, en ik het opnieuw moet installeren?

die DVD van je is goed, zo uit mn hoofd is de iso van windows 7 iets groter dan 3gb.
Je kunt als het goed is de partities ook weer samenvoegen, dit kan met bijvoorbeeld paragon, maar ook met andere partitiemanagerprogramma's. Of het met de trail van paragon gaat weet ik zo niet; ik heb zelf nu de volledige versie.

Je kunt in je BIOS aangeven welke boot-order je computer moet aanhouden. Oftewel, van waaraf hij moet opstartten. Standaard staat dit meestal op 1-cd/dvdrom, 2-HDD, 3-maakt niet uit.
Als je, zodra je de computer aanzet, de dvd erin doet, zal de computer waarschijnlijk bij opstarten aangeven: "druk op een toets als je via de cd/dvd wilt opstarten" of iets in die trant.

De beta van windows 7 is inderdaad geldig tot augustus, daarna kun je het niet meer gebruiken. Als het zover is, kun je de partitie formatteren en bij je primaire voegen; als je vista nog gewoon op je systeem laat staan, is dat veilig. Je hoeft dan geen vista-dvd te hebben. Wat ze bedoelen is als je windows 7 als enige OS op je systeem hebt, je de dvd moet aanschaffen, en een nieuwe installatie moet uitvoeren.
Als je windows 7 wilt houden straks, kun je dit doen, en moet je dus opnieuw windows 7 installeren.
Het heeft neits te maken emt vista; zolang je het niet deïnstalleerd zal windows 7 er niets aan doen.

Succes!

Als ik de DVD erin doe tijdens het opstarten, komt er even een zwart scherm met een wit knipperend streepje. Daarna start ie gewoon op.

als het goed is krijg je, bij het opstarten van de computer, bijna gelijk een kort scherm met een aantal F-keys, waarmee je verschillende dingen kunt doen. 1 ervan is de BIOS. Als je daarin bent, kun je de Boot-order veranderen, zodat de computer eerst kijkt naar de cd/dvd, en dan pas naar de harde schijf.
Welke toets je moet indrukken verschilt per bios. bij mijn 1e computer is het f1, bij een andere weer delete, en bij mn laptop is het geloof ik tab. Het verschilt dus per bios.

Bedankt, ik hem hem nu en hij draait goed :D

Coole Les Paul trouwens in je ava.

Vraag opgelost.

Mooi dat het is gelukt!
mocht er nog iets zijn, laat maar weten :thumb:

de ava zelf heb ik op internet gezocht; het is eenzelfde als dat ik zelf heb :P
maar daar heb ik geen low-res plaatje van :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan