• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzen naar cel; Probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

FrodoB

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2010
Hallo collega's

Zie bijgevoegd bestand. Op blad 2 wil ik in cel B2 de datum hebben staan die op blad1 in cel A11 staat. Maar deze datum veranderd soms en het lukt me niet om de datum die (altijd) in cel A11 staat te zien op blad twee.

p.s. als er in cel A3 wordt getypt en vervolgens op 'tekst invullen' wordt geklikt dat wordt de nieuwe datum uit cel A2 ook de nieuwe datum in cel A11

Bekijk bijlage FrodoB.xls

Helaas

Helaas was het maar zo simpel.

In mijn proefbestand welk ik geupload heb werkt dit...klopt. In mijn originele bestand als ik dit doe verspringt de verwijzing telekens mee met de ingevoegde tekst. Oftewel als ik =blad1!A11 er neer zet, dan veranderd de formule na het invoegen van de tekst naar =blad1! A14 etc. etc.
Ook =Blad1!$A$11 blijft hij veranderen.

Grrrr.

Maak even een nieuw proefbestandje zoals het werkt in je origineel bestandje, en plaats het hier op het forum, als je wil.

Bijgevoegd bestand is het origineel waarin ik mijn rapportagesysteem aan het maken ben.

Wat ik nu wil is het volgende:

Tabblad 'Start'
In cel D9 moet de datum komen te staan van Tabblad 'Algemene Dagrapportage' cel B16.
Het liefst ook dat wanneer deze datum de datum is van vandaag of gisteren dat hij rood wordt en anders gewoon plain de datum.

Het probleem is dat wanneer ik de datum in Tabblad 'Algemene Dagrapportage' in cel B8 verander en tekst typ in het witte veld, enetr geef en klik op raooprtage toevoegen, dat dan wel de juiste datum (uit cel B8) in cel B16 komt te staan maar niet mee veranderd in cel
D9 Tabblad 'Start'

Een mogelijk twee vraag is het volgende.
Achter iedere rapportage (waarvan Tabblad 'Algemene Rapportage een voorbeeld is, er zijn er een stuk of 23) wil ik achter het witte vlak een aanvinkvakje hebben staan dat wanneer dit aangevinkt wordt de daarin beschreven tekst én toegevoegd wordt onder in cel B16 (per verschillend tabblad) én toegevoegd wordt in een pop-up scherm welk te openen is via het 'Tabblad' start met een knop . Maar dat betekend dat bij elkaar in dit pop-up scherm moet komen te staan van de verschillende (23 tabbladen) onder elkaar waarin rapportage getypt wordt.
Als er geen vinkje is moet het wel toegevoegd worden in de cellen op de pagina zelf maar niet in het pop-up scherm.

Lastig hé.

Sowieso was het lastig om dit rapportagesysteem te maken waarin zo veel tekst komt te staan, maar ja we hebben geen acces op het werk.

Ivar

Bekijk bijlage Rapportage Leeg.proef.I.xls

Laatst bewerkt:
Klopt, zeker als het bestand veel en veel te groot is. Dus maar even aangepast en kleienr gemaakt.

Cel D9:
Code:
='Algemene Dagrapportage'!B16

Opmaak > Voorwaardelijke opmaak:
"Celwaarde is" & "Kleiner dan:" & "=Vandaag()". Dan opmaak bepalen.

Verder zie ik geen zit vlak in het rapportagebestand.

Groeten,
Richard

Code:

Dit werkt dus niet. Namelijk hij maakt er na de eerste keer invoegen zelf B19 van ipv B16.

Ook $B$16 werkt niet. Dat is dus ook mijn vraag...hoe dan wel.

Code:

Dit werkt dus niet. Namelijk hij maakt er na de eerste keer invoegen zelf B19 van ipv B16.

Ook $B$16 werkt niet. Dat is dus ook mijn vraag...hoe dan wel.

Ik heb B16 gewoon een naam gegeven namelijk datum en in D9 =datum gezet, werkt prima hier.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met 'Ik heb B16 gewoon een naam gegeven'

Groet, Ivar

Ga in B16 staan, ga dan naar het vakje linksboven in het menu waar ook B16 staat, typ daar een naam, bijvoorbeeld Bep, afsluiten met enter, vanaf dat moment is cel B16 ook bekent als Bep. Typ nu in D9 =Bep en voila

Dit heet een named range, dat kan 1 cel zijn, maar ook een reeks, voordeel is dat bijvoorbeeld validatie wel werkt over verschillende bladen als je namen gebruikt.

Laatst bewerkt:
Ga in B16 staan, ga dan naar het vakje linksboven in het menu waar ook B16 staat, typ daar een naam, bijvoorbeeld Bep, afsluiten met enter, vanaf dat moment is cel B16 ook bekent als Bep. Typ nu in D9 =Bep en voila

Dit heet een named range, dat kan 1 cel zijn, maar ook een reeks, voordeel is dat bijvoorbeeld validatie wel werkt over verschillende bladen als je namen gebruikt.

In mijn bestand als er een nieuwe datum wordt ingevoegd én tekst en ik klik op rapportage toevoegen dan wordt cel B16 (Bep) cel B19 (Bep) en lijkt er een nieuwe cel B16 zijn gekomen.:o

Ligt het misschien aan onderstaande welk gebeurd als ik op de knop rapportage toevoegen klik?

Private Sub CommandButton1_Click()
[B16].Resize(3).Insert xlShiftDown
[B16].Resize(2).Value = [B8:B9].Value
[B9].ClearContents
End Sub

Laatst bewerkt:
In mijn bestand als er een nieuwe datum wordt ingevoegd én tekst en ik klik op rapportage toevoegen dan wordt cel B16 (Bep) cel B19 (Bep) en lijkt er een nieuwe cel B16 zijn gekomen.:o

Ligt het misschien aan onderstaande welk gebeurd als ik op de knop rapportage toevoegen klik?

[B9].ClearContents
End Sub

Ok, even een heel andere vraag dan. Waarom op deze manier invullen, volgens mij is een userform de ideale manier voor wat je wil ?

Ok, even een heel andere vraag dan. Waarom op deze manier invullen, volgens mij is een userform de ideale manier voor wat je wil ?

Het betreft een rapportage-systeem in de zorg voor de rapportage omtrent cliënten. Dat betekent dat er per cliënt iedere dag gerapporteerd wordt op een stuk of vier items. dat betekent dus veel tekst in excel.

Eerder ben ik begonnen met tekstvakken maar deze waren beperkt in hoeveelheid. (moet voor minimaal 1 jaar rapportage in komen, en dan van ongeveer 8 cliënten in één bestand)
Daarnaast moet het makkelijk te typen en terug te lezen zijn.

Wat betreft VBA in excel ben ik pas begonnen met me hierin te verdiepen, vandaar dat ik nog niet alle mogelijkheden ken of handigheidjes.

Hoe zou je dan zo'n userform opzetten?

Het betreft een rapportage-systeem in de zorg voor de rapportage omtrent cliënten. Dat betekent dat er per cliënt iedere dag gerapporteerd wordt op een stuk of vier items. dat betekent dus veel tekst in excel.

Eerder ben ik begonnen met tekstvakken maar deze waren beperkt in hoeveelheid. (moet voor minimaal 1 jaar rapportage in komen, en dan van ongeveer 8 cliënten in één bestand)
Daarnaast moet het makkelijk te typen en terug te lezen zijn.

Wat betreft VBA in excel ben ik pas begonnen met me hierin te verdiepen, vandaar dat ik nog niet alle mogelijkheden ken of handigheidjes.

Hoe zou je dan zo'n userform opzetten?

Frodo, dat zou een lange discussie worden hier op het forum, maar wil graag helpen, vind het wel een leuk project.

Stuur me een mail op mailvanjacques(apestaartje).gmail.com

Frodo, dat zou een lange discussie worden hier op het forum, maar wil graag helpen, vind het wel een leuk project.

Stuur me een mail op mailvanjacques(apestaartje).gmail.com

Ik zal je dan het bestand zoals ik dit tot nu toe heb mailen. Dan snap je waarschijnlijk ook beter wat mijn idee erachter is

groet, Ivar

@ Jacques
Bespaar je de moeite van het bestand te bekijken, FrodoB geeft hier zelf al het antwoord.
Dit is meer dan waarschijnlijk het antwoord op een vraag die hij hier (of elders) vroeger gesteld heeft
Code:
[B9].ClearContents
End Sub

Dit krijg je natuurlijk als je code gebruikt die je niet begrijpt. Deze topic had gisterenmorgen om 9:43 al opgelost kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Dit krijg je natuurlijk als je code gebruikt die je niet begrijpt. Deze topic had gisterenmorgen om 9:43 al opgelost kunnen zijn.

Dat is ook de reden dat ik aan het speuren ben op dit forum, om het wel te gaan begrijpen en kennis op te doen m.b.t. VBA in excel.

Frodo

Dit heb je niet zelf geschreven, dus is het iets dat je in het verleden toch al gevraagd had.
Zoiets van B16 moet drie rijen naar omlaag en in de nieuwe B16 moet de waarde van B8 en B9. Je moet dus toch nog geweten hebben wat er gebeurt als je op die knop klikt ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan