• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzen naar een cel naast een teks

Status
Niet open voor verdere reacties.

hendrigroen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jan 2015
Berichten
2
Ik ben bezig met een excel document die automatisch een boodschappenlijst genereert aan de hand van recepten. Hiervoor wil ik graag alle cellen bij elkaar optellen die een kolom naast een cel met een bepaalde tekst staan. En deze zijn bovendien verspreid over verschillende tapbladeren.

Dus laten we zegen dat de tekst 'tomaten' is en daarnaast staat dan hoeveel tomaten. Dit staat in verschillende recepten verdeeld over verschillende tapbladeren. Dan wil ik een commando geven in de trand van: =SOM(alle cellen 1 kolom rechts van woord 'tomaat' in tapbladeren 1-5).

Is dit überhaupt mogelijk met excel en zo ja kan iemand mij vertellen hoe...

Alvast hartelijk dank voor de moeite!
 
Ik denk dat het kan door zelf een functie daarvoor te maken (UDF)
 
Als je even jouw opzetje hier wil plaatsen dan hoeven wij geen voorbeeldje te maken. Bladeren in gerecht kan ik mij nog iets bij voorstellen. Wat tabbladeren zijn?:d
 
Dag VenA,

Dat is inderdaad wel zo makkelijk. Hierbij het document. Het is wel in het Portugees geschreven maar het idee is te begrijpen denk ik.
Het eerste werkblad is een voorbeeld van hoe de recepten er uit komen te zien. Dit zullen in de toekomst meer werkbladeren worden (toetjes, hoofdgerechten, bijgerechten etc .) Het laatste werkblad is een boodschappenlijst die automatisch gegenereerd wordt aan de hand van de recepten. Je vult dan bijvoorbeeld in dat je voor 15 mensen spaghetti wilt maken en voor 5 een chocolade mousse en dan zegt hij wat je moet kopen. Nu kan ik één voor één de formules invullen om alle recepten aan de boodschappenlijst te koppelen. Dus bijvoorbeeld het vakje voor uien bij de boodschappenlijst koppelen aan alle recepten waar ui in voorkomt. Maar dit is een grote klus (er zullen in totaal rond de 70 recepten er in gezet worden). Bovendien is het dan lastig om recepten toe te voegen. Vooral aangezien de gene die er mee gaat werken excel niet beheerst.

Dus vroeg ik mij af of je het vakje bij de boodschappenlijst niet aan het woord zelf kan koppelen. Zodat hij in het document zoekt naar het woord ui en dan alle vakje daarnaast bij elkaar optelt. Weet je of, en hoe dit kan of weet je een betere manier?

Hartelijk dank!

Groeten

Hendri









Bekijk bijlage Receitas.xlsx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan