• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzen naar een werkblad door middel van gcijfer

Ik dacht een oplossing gegeven te hebben, je kunt in het formuliertje ook een nummer intikken.
Maar ik heb kennelijk iets gemist, waar blijkt uit dat de werkbladen verborgen zouden moeten zijn?

Dat werkt helaas niet, dan krijg ik een foutmelding

En dan ben ik natuurlijk benieuwd naar de foutmelding.

Aha, ik zie het al, je toetst een niet bestaan nummer in, in bijgaande versie is dat verholpen.

Bijlagen

• Voorbeeldbestandje AH.xlsm
    87,1 KB · Weergaven: 4
Aha, ik zie het al, je toetst een niet bestaan nummer in, in bijgaande versie is dat verholpen.
En deze krijg ik als foutmelding in het laatste bestand (de versie waarin je zegt dat het verholpen zou zijn)

Bijlagen

• Schermafbeelding 2024-06-19 om 20.39.20.jpg
    Schermafbeelding 2024-06-19 om 20.39.20.jpg
    26,8 KB · Weergaven: 6
Die melding heb ik er zelf ingebouwd:
Code:
Private Sub ComboBox1_Change()
    On Error GoTo errHandler
    Sheets(ComboBox1.List(ComboBox1.ListIndex, 1)).Activate
    Exit Sub
errHandler:
    MsgBox "Nummer bestaat niet", vbCritical, "Nummer bestaat niet"
End Sub
Kennelijk werkt VBA voor Mac anders dan voor Windows. In mijn versie scrollt de combobox door totdat je een ongeldig nummer hebt ingevoerd:
1718823296894.png
1718823194118.png

combobox1_change zou ik niet gebruiken dan doorloop hij bij elk toegevoegd getal de lijst, zeker als je weet de de bladnamen uit 6 karakters bestaan.

Dit bericht geldt voor beiden:
Is het nodig dat die foutmelding erin staat?
Zover gaat mijn kennis niet, maar als dat een foutmelding oproept, dan zeg ik met mijn boerenverstand: eruit.
Maar misschien kan het niet anders??

En dat is nou juist het fijne van de change event, je krijgt direct terugkoppeling zodra je een niet bestaand nummer intoetst, anders krijg je pas na het zesde cijfer een reactie. Bovendien zie je de combobox meelopen als je hem hebt opengeklikt.

@Beegee59
Dus als je een niet bestaand nummer intoetst en er vervolgens niets gebeurt wil je geen terugkoppeling? Zou het helpen als ik de foutmelding waarschuwing noem?;)

Ik heb voldoende info wanneer ik een niet bestaand nummer invoer, ik dan geen melding krijg.
Of
Dat ik pas de melding krijg nadat ik het 6e cijfer heb ingevoerd.

Dat laatste heb ik het liefst.

Misschien dat je dan hiermee kunt leven:

Bijlagen

87,3 KB · Weergaven: 6
Als je dan toch moet zoeken waarom zoek je dan niet op naam?

Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik wil niet "lastig" overkomen.
Als je dan toch wilt aanpassen, kan het dan ook op naam en/of nummer?

Ach, wat is lastig, je kunt zelfs kiezen uit een gesorteerde lijst met naam of nummer:

Bijlagen

89 KB · Weergaven: 3
Oeps, had sorteren al ingebouwd, kun je verwijderen door deze twee regels te verwijderen:
Code:
    Sorteer cboNaam
    Sorteer cboNummer

Terug
Bovenaan Onderaan