Verwijzen van vak in subform naar vak in zelfde subform

Status
Niet open voor verdere reacties.

TdsGerard

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2014
Hey allen,
Ik zit met een klein probleempje.
Ik heb een subformulier waarin ik twee combo boxen heb staan.
Verder heb ik een tabel met twee kolommen. In de eerste kolom staat een categorie van een aandoening (bijv cornea aandoening, netvlies aandoening etc). In de tweede kolom staat specifiek om welke aandoening het gaat (gescheurde cornea, losgelaten netvlies, etc).

Nu is het de bedoeling dat in de eerste CBB wordt geselecteerd in welke categorie de patiënt een aandoening heeft, en in de tweede welke aandoening aanwezig is.

Om dit te bewerkstelligen heb ik voor de tweede CBB een query gemaakt bestaande uit twee kolommen. Dit zijn de categorie en de aandoening, waarbij de categorie gelijk moet zijn aan die uit CBB 1. Hiervoor heb ik de volgende verwijzing gebruikt:

Code:
[forms]![17 Subform Remarks]![Cathegory1]

Waarbij [17 Subform Remarks] het formulier is waarin de CBBs staan.

Deze verwijzing werkt binnen het subform wel, maar het gaat mis wanneer ik hem in een hoofdformulier plaats. Weet iemand hoe ik de verwijzing zou moeten aanpassen om hem toch te laten werken?
Zelf ben ik nogal een watje waar het om access draait, dus ik heb een aantal dingen geprobeerd, maar gokken schiet over het algemeen niet echt op wanneer je tegenover een computer staat..

Groetjes,

Gerard

Edit: Ik denk dat de meesten van jullie wel door zullen hebben wat er mis gaat, maar de melding die ik krijg is de standaard melding die opspringt wanneer wordt verwezen naar een niet-bekende parameter. (Enter parameter value, met daaronder een optie om de gewenste waarde in te vullen.)

Laatst bewerkt:
Deze verwijzing werkt binnen het subform wel, maar het gaat mis wanneer ik hem in een hoofdformulier plaats.
Je zou zelf al kunnen zien waarom het fout gaat.Op het moment dat je een keuzelijst gebruikt als filter voor een andere keuzelijst, en je doet dat door het formulierpad te gebruiken, dan moet je goed opletten van waaruit je die code maakt.
Een formulier heeft namelijk niet hetzelfde pad als een subformulier, dat immers op een ander formulier staat. Daarom werkt je code wél als je het subformulier zelfstandig draait, maar niet als je het draait vanaf het hoofdformulier. Er ontbreekt gewoon een stukje van het pad (namelijk het eerste stuk). Het beste is dus als je het criterium verwijdert, het hoofdformulier opent in de Ontwerpweergave, en van daaruit de keuzelijst in het subformulier aanpast. Als je dan de functie <Opbouwen> gebruikt en in <Geladen formulieren> doorklikt naar het subformulier, kun je de complete verwijzing plakken. En dan doet-ie het weer naar behoren.

Let wel: nu zal de keuzelijst weer niet werken als je het subformulier zelfstandig draait :). Nu is het pad namelijk te lang...

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om het zo te doen, maar zelf gebruik ik zelden formulierverwijzingen. Als ik een keuzelijst afhankelijk maak van een ander, pas ik de Recordbron van de tweede keuzelijst aan met VBA. Ik zet dus de filtering hard in de keuzelijst. Dan blijft alles altijd werken, ongeacht op welk formulier of subformulier de keuzelijst staat. De techniek staat beschreven in hoofdstuk 8/9 van de Access cursus :).

Ik zal het zo eens opzoeken, maar voor deze database is het enkel van belang dat het hoofdformulier werkt.

Groetjes,

Gerard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan