• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verwijzing in een formule samen te stellen uit de waarden van andere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ramblor

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2004
Is er een mogelijkheid om een verwijzing in een formule samen te stellen uit de waarden van andere cellen?

Voorbeeld van een simpele verwijzing in B1:

=C1

In A1 staat de waarde 1

Is er een manier om de bovenstaande verwijzing/formule zo te maken dat de waarde van A1 de rij in de verwijzing bepaald?

Dus iets in de trent van;

=C(A1), wat dan gelijk zou staan aan =C1

Ik wil hiermee bereiken, dat de rij in een aantal formules aanpast, zodra ik de waarde van 1 bepaalde cel verander.

Zou ik de waarde van A1 wijzigen naar 10, zou de formule in B1 gelijk staan aan =C10

Kan dit?

Groeten

Chris :rolleyes:

Misschien begrijp ik de vraag niet helemaal, maar zou dit iets zijn in de goede richting?

Plaats in bijv C1
=INDIRECT(ADRES(a1;b1))

In a1 wordt de rij aangegeven en b1 de kolom.
Wil je dus permanent kolom C gebruiken, vul je voor b1 de waarde 3 in, dus: =INDIRECT(ADRES(a1;3))

Succes,
deSmid.

Stel ik wil dit in een verwijzing naar een ander werkblad gebruiken:

='Sheet2'!A1

In dit geval wil ik dat de waarde van de rij, hier 1, bepaald wordt door een andere cel op het blad waar de formule staat.

Het doel is dat bepaalde rijnummers in een aantal formules wijzigen, zodra ik in de 'broncel' een andere waarde geef. Ik verander de waarde in deze cel van 1 naar 10 en de formules veranderen:

='Sheet2'!A1 wordt ='Sheet2'!A10
='Sheet2'!G1 wordt ='Sheet2'!G10
='Sheet2'!K1 wordt ='Sheet2'!K10

Kan dit in combinatie met de INDIRECT konstruktie?

Groeten
Chris

De formule is te plaatsen waar je wil. De volgende staat op blad2 in A1

=INDIRECT(ADRES(Blad1!A1;Blad1!B1))

Op blad1 in A1 komt de waarde voor de rij en in b1 de kolom.
De waarde in deze cellen kunnen overal vandaan komen. Zijn dit gegevens uit blad 3, bijv C3 voor de rij en blad4 bijv G7 voor de kolom, dan staat op blad1 in A1: =Blad3!C3
en in B2: =Blad4!G7

Maar even terzijde, is dit wel enigszins wat je bedoeling is of zoeken we geheel in de verkeerde richting?

Succes,
deSmid.

Met INDIRECT ben ik nu al een heel eind gekomen :thumb: Ik zoek nu de syntax om INDIRECT in mijn verwijzing te plaatsen. Deze ziet er nu zo uit zonder INDIRECT:

=ALS('Sheet1'!$L9="";"";'Sheet1'!$L9)

Nu moet dus de waarde 9 in deze formule bepaald worden door de waarde in een andere cel. Dmv een makro wordt die waarde dan later veranderd.

Het ziet er zo uit dat op blad1 informatie ingevoerd wordt. Op dit blad wordt op de ingevoerde info een aantal van formules losgelaten die verkoop/inkoopprijzen, looptijden etc berekenen. Op Blad 2 wordt deze data dan in een printbaar blad geplaatst.

Dmv een knop op blad1(makro) wordt blad2 gekopieerd en moeten de formules in die kopie van blad2 dusdanig worden aangepast dat ze naar de volgende rij in de tabel van blad1 verwijzen.

Ik heb het nu zo opgelost dat ik in blad2 in een verborgen gedeelte een kopie van blad1 heb gezet en dat daar dmv verwijzingen de waarden uit blad1 staan. Dan wordt mbv de INDIRECT konstruktie van daar de data gehaald. In onderstaand geval staat het rijnummer in C46 en is de kolom vast op M.

=ALS(INDIRECT(ADRES(C46;13))="";"";INDIRECT(ADRES(C46;13)))

Kan ik nu hier een verwijzing naar een ander blad maken, maar zo, dat rijnummer en kolomnummer uit het blad komen waar de formule zelf staat? Het volgende werkt uiteraard niet :D

=ALS('Sheet1'!INDIRECT(ADRES(C46;13))="";"";'Sheet1'!INDIRECT(ADRES(C46;13)))

Groeten
Chris

Goeie morgen, middag, avond. De beste wensen en begin zelf met griep. Ben net uit bed en ga er met de nodige middelen direct weer in. Misschien is er iemand die je verder helpt met je vraag. Tot gauw in dit forum.

deSmid.:(

Je kan de gewenste bladtekst in adres toevoegen:

=INDIRECT(ADRES(A1;B1;;;"blad2")), waarbij in A1 op het blad de rij voorstelt en B1 uiteraard de kolom.

Deze formule werkt uiteraard ook:

=INDIRECT("blad2!" & ADRES(A1;B1)).

Je kan ook de naam van het blad waar je naar verwijst in een cel zetten en dan daarnaar verwijzen.

Bedankt voor de hulp, werkt perfect! :thumb:

Groeten
Chris

:) Weer enigszins present.
Hier had ik zeker niet aan gedacht en had ook het antwood schuldig moeten blijven. Heel goed Hans123, hier leer ik ook weer van.

grt,
deSmid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan