• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzing maken naar cel links

Status
Niet open voor verdere reacties.

Micheltje13

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2011
Hallo,

We zitten met een vraag. We hebben in Word een tabel met een formule geplaatst. Nu is deze tabel een uitvoer van Exact Synergy. Op het moment dat ik dus een offerte maak van 3 producten komt er een tabel met 3 regels met daarin informatie. We willen de aantallen zoals ze in Exact Synergy met een formule x1000 doen. Dit is ons al gelukt. Echter is het ons nog niet gelukt om dit per rij door te trekken. Wat we nu krijgen is het volgende

A B
Aantal x1000
100 =A2*1000 (100.000)
200 =A2*1000
300 =A2*1000

Dit gebeurt omdat we alleen de eerste regel in het word template kunnen vullen. We moeten dus eigenlijk een verwijzing hebben van de cel links van de cel waar het resultaat in moet komen. Hij vult de regels automatisch uit exact en pakt letterlijk wat er in de eerste regel staat. Zo komt bij het 2e product dus niet A3*1000 te staan en bij het 3e product niet A4*1000 maar ook gewoon A2*1000. Hier moet dus de cel links gepakt worden. Echter komen we er niet uit hoe we dit kunnen doen?

Kort maar krachtig willen we de cel links van de huidige cel x 1000 doen.

Kunnen jullie ons helpen?

Is het een Word- of een Excelbestand?

Post eens een voorbeeldje met daarin wat je wanneer wil bereiken.

Nou het moet uiteindelijk in Word, maar ik gok als het al niet in excel zou kunnen dan kan het ook niet in word..

Beetje lastig om een voorbeeld te posten. Het gaat namelijk om de eerste regel die gevuld is met xml koppelingen in een tabel van word. Het enige wat ik in Kolom B wil is dat hij Kolom A in dezelfde rij *1000 doet. Maar omdat ik alleen de eerste rij in kan vullen kom ik niet verder dan =A1*1000 het nadeel is dat ie dezelfde formule in de volgende rijen pakt in dus niet op rij =A2*1000 pakt. Vandaar dat ik "A2" wil vervangen voor een variabel als in huidige cel +1 naar links.

Snap het niet, zal zeker aan mij liggen.:)

Probeer dit dan eens:
Code:
=indirect("A" & rij()*1000)

Ik snap 'm wel. Het is een Word vraag in een Excel forum.

Als je in een Word-tabel een formule invoegt en je kopieert deze door naar beneden dan wordt de referentie ogenschijnlijk (in tegenstelling tot Excel) niet automatisch aangepast. Dus hij blijft vermenigvuldigen met de eerste waarde. Die om de verwarring compleet te maken wordt aangeduid met referentie A2.

Als je echter alles selecteert en je werkt de geselecteerde velden bij dan gaat het wel goed.

Kortom, Word reageert net zo alsof het "Automatisch berekenen" in Excel uit staat.

Laatst bewerkt:
Nee dit mocht niet echt helpen. Ter verduidelijking heb ik een word bestand bijgevoegd. De Input tabel is de tabel zoals ie in de wordtemplate in exact wordt geupload. De output is hoe ie er dan uit komt. In de cel Pieces / Pallet moet dus een formule komen.

Bekijk bijlage Input.docx

Ik snap 'm wel. Het is een Word vraag in een Excel forum.

Als je in een Word-tabel een formule invoegt en je kopieert deze door naar beneden dan wordt de referentie ogenschijnlijk (in tegenstelling tot Excel) niet automatisch aangepast. Dus hij blijft vermenigvuldigen met de eerste waarde. Die om de verwarring compleet te maken wordt aangeduid met referentie A2.

Als je echter alles selecteert en je werkt de geselecteerde velden bij dan gaat het wel goed.

Kortom, Word reageert net zo alsof het "Automatisch berekenen" in Excel uit staat.

Het nadeel is is dat in rij 2 de formule =A2*1000 staat en in rij 3 en 4 en 5 enz ook. Omdat deze rijen niet bij de input in te geven zijn maar wel bij de output eruit komen. De input bestaat namelijk maar uit 1 rij die uit koppelingen wordt ingevoerd.

Nu snap ik er geen chocolade pepernoot meer van.

Je wilt iets laten gebeuren op basis van wat? Je hebt een inputbestand met 1 regel en "plotsklaps" een outputbestand met 3 regels?

Ja zoals aangegeven werken wij met exact. Deze template uploaden wij in exact synergy. Op het moment dat wij dan een offerte maken met meerdere producten komen er dus meerdere regels in de tabel uit. Maar ik kan dus maar 1 regel in de input tabel creëren.

Het is op zich geen exact probleem. Want we hebben de juiste formule al voor elkaar echter weten we niet welke formule we moeten gebruiken om van cel A2 de cel links van de huidige cel te maken zodat er niet meer wordt gekeken naar A2 maar naar de cel 1 naar links. Volgens mij moet dit geen groot probleem zijn..

Volgens mijn bescheiden mening is er links van A2 niets te zien dan misschien het rijnummer.

Ja. Maar in die ene tabel staat altijd de cel links maal 1000? Wat is dan de toegevoegde waarde van deze ene regel? Dan kun je toch gewoon een tabel maken met de formule * 1000?

Oke,

Ik zal het nog een keer helder proberen uit te leggen.

Er zijn 4 kolommen in mijn bestand:

1 met NumberFreeField1
1 met NumberFreefield1 * 1000
1 met NumberFreefield3
1 met NumberFreefield3 * 1000

In mijn template hoef ik maar 1 regel toe te voegen van deze tabel. Door de xml koppelingen die zijn gemaakt wordt er in Exact gekeken hoeveel producten er zijn toegevoegd en wat de specs van deze producten zijn. Vervolgens worden deze onder elkaar in een tabel vermeld tot oneindig veel producten. In NumberFreefield1 en NumberFreefield3 staan aantallen en deze staan als volgt in ons systeem: 0,450 = 450 en 2,600 = 2.600. Door de verkeerde invoer in ons systeem moeten we deze aantallen *1000 doen. Omdat we in onze template slechts 1 regel kunnen invullen kan ik alleen bedenken om een formule erin te gooien die verwijst naar de tweede regel en de goede kolom. Dan krijg je dus iets als =A4*1000. Echter omdat hij deze regel kopieert voor elk product komt er bij het volgende product dezelfde formule te staan. Terwijl hier dan juist =A5*1000 moet komen te staan, en op de volgende regel =A6*1000. Ik wil dus een verwijzing maken naar een cel, in dit geval links van de cel waar het resultaat in moet komen. Zonder deze cel concreet te benoemen. Hij moet dus eigenlijk kunnen zien, uit welke cel moet ik mijn input halen ten opzichte van de cel waar het resultaat in moet komen te staan.

Ik hoop dat het hiermee iets duidelijker is.

Gevonden, in excel tenminste: =VERSCHUIVING(INDIRECT(ADRES(RIJ(); KOLOM()));0;-1)

Daarmee bereik ik in excel wat ik wil. Echter bied word de ondersteuning voor deze functie niet. Hebben jullie hier oplossingen voor?

Een functie die wel in word werkt is =SUM(LEFT)*1000 echter pakt ie dan alle kolommen links. Is het ook mogelijk om hier een kader aan te hangen?

Aangezien het mij toch intrigeert ben ik nog even aan het zoeken/ puzzelen geweest.

Als je de volgende formule gebruikt pakt deze alleen kolom F. In de eerste rij moet je wel de waarde +1 doen omdat je een kolomheader hebt (seq start altijd met 1). De {} moet je maken door de toetscombinatie <Ctrl>+<F9>:
Dus:
Code:
In G2: { = { quote "F{ = 1+{seq row} } } * 1000 }
In G3 en verder: { = { quote "F{ = {seq row} } } * 1000 }

Als dit onvoldoende is stel ik voor dat je een verzoek doet om deze vraag te laten verplaatsten naar het Word forum. Dit kan via "Attendeer moderator"

Super man! ik heb je eerste code van G2 geplakt in de eerste rij in de juiste en dit werkt voor alle regels. Echter hebben we nog een kolom waar ditzelfde trucje moet gebeuren. Als ik dezelfde formule dan in een tweede kolom zet maar dan de letter F vervang voor een andere letter gaat het niet goed meer.

Het probleem is dat bij iedere aanroep van seq de variabele die erachter staat steeds met 1 wordt opgehoogd. Tenzij je in de tweede kolom (bv. H) de volgende code gebruikt:
Code:
{ = { quote "F{ = {seq row \c} } } * 1000 }

Met de "\c" zorg je dat de teller niet nogmaals wordt opgehoogd.

Nee dan gaat het nog niet helemaal goed.

Waarde1; formule1; waarde2; formule2;
2,90; 2900; 101.50; 0;
2,90; 260; 101,50; 101500;
0,26; !D6 is niet in tabel; 3.83; !F5 is niet in tabel;

In de eerste kolom formule 1 heb ik deze staan:

{ = { quote "D{ = 1+{seq row} } } * 1000 }

In formule 2 heb ik je formule zoals je deze zojuist noemde gezet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan