• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzing naar cel in ander tabblad kan ik niet automatisch opbouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

snijdm

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 aug 2013
beetje lastige titel keus :)

Ik heb 2 tabbladen
tabblad 1: daar wil ik een grafiek gaan plaatsen en die grafiek bouw ik op, uit gegevens die ik eronder zet
tabblad 2: complex tabblad met heel veel kolommen en berekeningen als basis voor de grafiek

in tabblad 2, heb ik weeknummers staan, met daaronder, totaal X, Totaal Y, totaal Z en dat dus 52 x

nu wil ik in tabblad 1, alle weeknummers hebben staan, dus dan zet ik eenvoudig week 1 tm 52 naast elkaar
daaronder wil ik een verwijzing per week naar totaal Y uit tabblad 2.

dus dan doe ik bij week1 simpelweg, ='Tabblad2'!BL$18
echter, week 2, zou moeten verwijzen naar: ='Tabblad2'!BP$18
week 3 zou dan moeten zijn: ='Tabblad3'!BT$18

echter wil ik dat niet met de hand verwijzen, maar simpelweg de formule naar "rechts trekken"
Ik dacht, dat snapt excel wel, omdat er steeds 4 kolommen tussen zitten voor de verwijzing naar de volgende week
maar dat snapt excel dus niet, en om nu 52 weken, 1 voor 1 te verwijzen is niet echt handig (ook omdat 8x zou moeten doen)

hoe verwijs ik naar een cel, en geef ik aan dat bij de volgende week, excel die rij moet hebben + 4 naar rechts???

ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is

Probeer het eens met de volgende functie:
Code:
=VERSCHUIVING('Tabblad2'!BL$18;0;4*RIJ(A1))

Probeer het eens met de volgende functie:
Code:
=VERSCHUIVING('Tabblad2'!BL$18;0;4*RIJ(A1))

tnx! al kom ik er niet helemaal uit, want
als ik deze functie onder week 2 zet, dan telt hij inderdaad 4 rijen op tov week 1, dit klopt
echter als ik de functie dan naar rechts trek, dan verwijst hij niet nog eens 4 kolommen naar rechts
wat betekent de *rij(A1) ook in deze formule? de rest begrijp ik wel

bedankt voor de hulp

RIJ(A1) geeft het rijnummer weer van cel A1. Dit wordt in de formule gebruikt als een teller. Door de formule naar beneden te kopiëren wordt het rijnummer telkens met 1 verhoogd. Dit getal wordt vermenigvuldigt met 4, waardoor de positie telkens 4 kolommen opschuift. Als je de formule wilt gebruiken om naar rechts te kopiëren, dan zou je RIJ(A1) kunnen vervangen door KOLOM(A1).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan