• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verwijzing naar codes

Status
Niet open voor verdere reacties.

smorenburg

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2009
hallo,

ik wil een formule in excel invoeren waardoor een cel eerst naar een code in een andere cel kijkt en dan beslist of er een bepaalde berekening (van gegevens uit andere cellen) uitgevoerd moet worden. ik probeer hieronder een goed voorbeeld te geven:

[table="width: 500, class: dotted"][tr][td]kolom 1 [/td][td] kolom 2 [/td][td] kolom 3 [/td][td] kolom 4 [/td][td] kolom 5 [/td][/tr][/table]
[table="width: 500, class: dotted"][tr][td] a [/td][td] [/td][td][/td][td][/td][td][/td][td] [/td][td] b[/td][td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td] code [/td][td][/td][/tr][/table]

de uitkomst van de de berekening (bijvoorbeeld a-b) moet in kolom 3 komen als de code in kolom 5 W1 t/, W9 is en in kolom 4 als de code M1 t/m M9 of O1 t/m O8 is. Als de code bijvoorbeeld W2 is en het antwoord dus in kolom 3 moet komen te staan, is het de bedoeling dat kolom 4 blanco blijft.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

Alvast bedankt voor de hulp,

groeten,

peter.

Laatst bewerkt:
de uitkomst van de de berekening (bijvoorbeeld a-b) moet in kolom 3 komen als de code in kolom 5 W1 t/, W9 is en in kolom 4 als de code M1 t/m M9 of O1 t/m O8 is. Als de code bijvoorbeeld W2 is en het antwoord dus in kolom 3 moet komen te staan, is het de bedoeling dat kolom 4 blanco blijft.

De ALS-functie dus... ;)

Een cel leeg laten kan je door "" als uitkomst te nemen. De cel bevat dan wel een formule, maar die geeft niets weer in de cel.

Wigi

klopt helemaal wat je zegt;) ben ik ook mee bezig geweest, alleen als ik dan bij de logische tekst in vul:

=ALS(K11=(O1:O9);(C11-A11)*24*60 ;"")
ALS(logische-tekst);[waarde-als-waar];[waarde-als-niet-waar]

(in dit geval staan de codes W1 t/m W9 dus in de cellen O1 t/m O9)

dan geeft hij de fout #waarde!. Ik heb ook geprobeerd om bij de waarde als waar W1 t/m W9 als tekst vorm in te vullen, maar dat mag al helemaal niet van excel:p

En zo?
Code:
=ALS(LINKS(K11;1)="W";(C11-A11)*24*60 ;"")

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dat gaat al de goeie kant op!!:) als ik het goed begrijp zet hij nu alles in kolom 3 als in de cel met de code iets met de W begint? werkt prima!

alleen kan de code in kolom 4 met een M of een O beginnen, is dat ook mogelijk (heb al wat dingen geprobeerd, maar geen succes) of moet ik me codes dan aanpassen, dat is eventueel ook mogelijk.

in ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp, Roncancio en wigi!

vriendelijke groet,

Peter

=als(of(links(k11;1)="m";links(k11;1)="o");(c11-a11)*24*60;"")

Het kan volgens mij ook zo:

Code:
=ALS(LINKS(K11;1)="W";"";(C11-A11)*24*60)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Het kan volgens mij ook zo:

Code:
=ALS(LINKS(K11;1)="W";"";(C11-A11)*24*60)

Dat kan, al hangt het ervan af of er nog andere codes kunnen voorkomen dan die beginnend met W, M of O.

Ik zou de toegelaten codes in 3 aparte bereiken zetten, en testen of de code voorkomt of niet. Want wat doe je bvb. met een code als W0, die begint ook met een W.

Dat kan, al hangt het ervan af of er nog andere codes kunnen voorkomen dan die beginnend met W, M of O.

Ik zou de toegelaten codes in 3 aparte bereiken zetten, en testen of de code voorkomt of niet. Want wat doe je bvb. met een code als W0, die begint ook met een W.

Ben ik volledig mee eens, maar ik meende dat TS alleen de codes W, M en O gebruikt en dat alleen W apart moet.
Wellicht wilde ik de formule te veel versimpelen.:)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik kan inderdaad beide manieren gebruiken, maar ik had de 'moeilijke' versie al gebruikt en die werkt prima. En een klein voordeel is dat mogelijke typefoutjes in de codes sneller te voorschijn komen.

nogmaals bedankt voor jullie snelle hulp:D.

Vriendelijke groet,

Peter

Ik kan inderdaad beide manieren gebruiken, maar ik had de 'moeilijke' versie al gebruikt en die werkt prima. En een klein voordeel is dat mogelijke typefoutjes in de codes sneller te voorschijn komen.

nogmaals bedankt voor jullie snelle hulp:D.

Vriendelijke groet,

Peter

Graag gedaan.
Gaarne nog de vraag op opgelost zetten (rechts onderaan op de pagina).
Bvd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan