• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzing naar een werkblad dat niet aanwezig is.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Smidt

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Beste Helpmij'ers,

Ik ben op zoek naar een formule in een willekeurig Excel bestandwerkblad dat bij een verwijzing naar in mijn geval Werkblad Kassa de formule intact laat wanneer werkblad Kassa later wordt verwijderd.

De formule is: =ALS.FOUT(SOMMEN.ALS(Kassa!$L$224:$L$15000;Kassa!$K$224:$K$15000;Data!$B$6);"").

Ik ging ervan uit dat wanneer je ALS.FOUT gebruikt het systeem de formule negeert, echter wanneer ik het werkblad Kassa verwijder, geeft deze een foutmelding door het woord Kassa in de formule te wijzigen in "#Verw!". Nogmaals is het de bedoeling dat de formule ongeacht wat er gebeurd intact laat.

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken.

Groet, Robert

Je verwacht toch geen uitkomst meer in de functie 'sommen.als' als je het blad verwijdert?

Voor het verwijderen: kopiëren → plakken speciaal → waarden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het betreft een spreadsheet dat ik voor meerdere gebruikers gebruik. Niet iedereen gebruikt het werkblad "Kassa". Daarom verwijder ik deze map expliciet voor die gebruikers.

Nog even ter verduideling: De hele formule ziet er zo uit:
=SOM.ALS(Mutaties!$B$13:$B$1503;"*V*";Mutaties!$N$13:$N$1503)
+Data!L44
-SOMMEN.ALS(Mutaties!$N$13:$N$1503;Mutaties!$F$13:$F$1503;Data!B185;Mutaties!$H$13:$H$1503;Data!E6)
+ALS.FOUT(SOMMEN.ALS(Kassa!$L$224:$L$15000;Kassa!$K$224:$K$15000;Data!$B$6);"")

Alleen de onderste formule wordt in sommige gevallen (nadat werkblad Kassa is verwijderd) niet meer gebruikt. Ik kan dus niet de hele formule verwijderen.

Gebruik Indirect: Staat tussen dubbel quotes en wordt gezien als tekst,
Code:
=ALS.FOUT(SOMMEN.ALS(INDIRECT("kassa!$L$224:$L$15000");INDIRECT("kassa!$K$224:$K$15000");data!$B$6);"")

Ik heb het even getest en tot zover gaat het goed. Ik ga nu alle formules aanpassen.

tot zover super bedankt...:thumb:

Wanneer ik de formule i.c.m. meerdere formules in één cel gebruik, zie mijn vorige bericht, dan werkt het niet. Is hier ook een oplossing voor?

Geen idee, de tijd dat ik zulke formules na ga bouwen heb ik al lang achter mij gelaten.

Gebruik overal INDIRECT of plaats een bestand.

Had ik maar een fractie van jouw kennis... :confused: Maar ik ben eruit. Bij ALS.FOUT had ik "" staan, dat moet een 0 worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan