• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzing naar kolom in SOM.ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruhe

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2007
Ik ben op zoek naar de volgende oplossing:

In excel heb ik een draaitabel met verticaal datums, horizontaal bewerkingen en in deze tabel staan aantallen. In een cel tel ik voor een bewerking de aantallen voor een periode op d.m.v. SOM.ALS. De voorwaarde is samengesteld uit een verwijzing naar een andere cel ("<="&E$7) en dat werkt prima.

In de tijd zullen er echter ook bewerkingen bijkomen en blijkt dat de kolom die ik optel niet meer de juiste is. D.m.v. de formule VERGELIJKEN weet ik wel altijd in welke kolom de op te tellen bewerking zich bevind en die wil ik graag incorporeren in SOM.ALS, zodat de formule de juiste kolom optelt ook als er bewerkingen bijkomen.

Ik dacht een rijtje te maken met:
42 AP
43 AQ
44 AR

En dan door de combinatie VERGELIJK (geeft bijvoorbeeld nu 42, maar over een maand 43) en die vindt AP en daarmee maak ik "Draaitabel2!$AP:$AP" als kolom om op te tellen. Werkt helaas (nog) niet. :mad:

Wie weet raad?

als je weet in welke kolom de data zich bevindt kun je toch met de formule kolom() de juiste kolom benoemen (variabel bereik).

Druhe,

Je haalt gegevens uit een draaitabel.

Daarvoor bestaat de formule : Draaitabel.ophalen
Kijk daar eens naar.

Of plaats een voorbeeld bestandje.

Opgelost

Ik heb het ondertussen opgelost.

In een ander tabblad haal ik de gegevens uit de draaitabel op (sommeert bepaalde delen van kolommen met de waarden die tussen twee datums vallen). Daarbij haal ik ook de bewerkingsnaam op. In een volgend blad zoek ik naar de bewerkingsnaam die ik nodig heb met verticaal cq horizontaal zoeken en hoef dan niet meer te sommeren.

Dank voor de input!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan