• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzing naar kolomtitel als bepaalde tekst in die kolom voorkomt

Status
Niet open voor verdere reacties.

DS0624

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 feb 2016
Beste forumleden,

ik heb een lijst met diersoorten in een bestand en in een ander bestand per soortgroep (bijvoorbeeld vogels) een werkblad met als kolomtitels de Natuurdoeltypen (bijvoorbeeld N05.01 Moeras, N09.01 Schor of Kwelder, N10.01 Nat Schraalland etc.) met daar onder de soorten die daar voorkomen.

Nu wil ik in het eerste bestand (werkblad "Soortenlijst" in bijlage) in een kolom achter de diersoorten een opsomming van de Natuurdoeltypen waar die soort in voorkomt (werkblad "Soorten per type" in bijlage) dus bijvoorbeeld de soort Grutto komt voor in de kolom van N09.01 en N10.01. Ik heb al proberen de zoeken naar een juiste formule maar kan deze niet gevonden krijgen, het zal misschien een combinatie van formules moeten zijn?
In de bijlage heb ik delen van de twee bestanden in twee verschillende werkbladen gezet in een bestand.

Bekijk bijlage Voorbeeldforum.xlsx

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp, :D

Groeten Dianne

Zou het zo lukken?

Hallo Cobbe,

dat begint er al wel op te lijken alleen komen sommige soorten in meerdere kolommen voor. Overigens werken de formules niet meer als ik bewerken inschakel bij het bestand wat je mee hebt gestuurd. Dat komt in iedere doelcel te staan "n!et gevonden"

Heb je je macrobeveilging aangepast want dit loopt via een macro?
Als je niet via een macro wil werken hoef ik niet verder te zoeken, anders zoek ik verder in VBA.

Hallo Cobbe,

ik werk op een netwerk PC en kan dus helaas niets veranderen aan de macrobeveiliging. Dus als het kan zou het het handigst zijn om zonder macro's te werken. Anders zal ik het op mijn laptop thuis via macro's moeten proberen.

Zal zien wat ik kan ineenvroemelen. :)

Top, ziet er goed uit en het doet precies wat ik wil (thuis).

Is er hele makkelijke manier om deze macro nu toe te passen op het andere (volledige) document? Als dat lastig is uit te leggen dan zal ik delen van de lijst steeds in dit document kunnen plakken en vervolgens de macro uitvoeren.

Ik moet me toch eens verdiepen in de mogelijkheden en werking van deze macro's en programmeren in het algemeen. :p

Heel hartelijk dank voor je hulp!

Die macro doet ook het werk als je Blad2 uitbreidt naar meer kolommen en rijen - hij bestrijkt het gehele gebruikte bereik van blad2.

De vogels in Blad1 moeten wel in kolom A staan, maar je mag er zoveel bijvoegen als je nodig hebt.
De kolomhoofden worden steeds in kolom B gezet.

Problemen? Dan hoor ik het wel weer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan