• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verwijzing naar leeg geeft 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouter1983

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2009
Ik ben tegen een probleem aangelopen waarvan ik denk dat er geen oplossing voor is.
Echter hoop ik toch dat jullie er wel iets op weten.

Ik heb een 20 tal DBaantal en DBsom formules. In de criteria heb ik 1 vast gegeven per formule. Een ander criteria in de 20 tal formules haal ik via een verwijzing uit bijvoorbeeld werkblad 2 A1. Echter als ik deze cel leeg laat omdat ik die criteria niet wil gebruiken dan wordt er een 0 neergezet. Met deze nul gaat de DB formule aan het werk wat niet moet.

Ik wil dus verwijzen naar een cel en als deze cel leeg is moet de verwijzing ook leeg zijn.

(Met de functie ALS lukt het ook niet. Ik krijg het wel voor elkaar dat ik een "lege" cel krijg doormiddel van "" te plaatsen als resultaat bijv. WAAR is, maar de DB formule gaat dan met de lege waarde "" zoeken)

Groet,

Wouter

Beste Wouter,

Een formule heeft altijd een resultaat, ook al is het "", en een cel met een formule is per definitie niet-leeg.
Dit betekent waarschijnlijk dat jouw DBSOM aangepast moet worden naar:
Code:
=ALS(A1="";"";DBSOM(jouw formule))

Richard

Ik heb een voorbeeld gemaakt van wat ik bedoel.
Het origineel is een stuk groter en uitgebreider maar dit geeft een goed beeld.

Ik wil dus bij de "invoer zoek criteria" niet persee alle cellen willen vullen. Soms wil ik met 1 criteria zoeken, maar soms ook met bijv. 3.

Is dit werkelijk onmogelijk?

Groet,

Wouter

Bijlagen

als bijlage:

in f16 de formule:

Code:
=DBSOM(Export!$1:$6500;Export!F1;E13:J14)

ter controle nog even de formule met subtotalen in het exportblad (cel H).

Bijlagen

Beste Oeldere,

Of ik begrijp jou opzet niet, of jij begrijpt mijn vraag niet :(

Ik zie diverse formules maar ik snap de resultaten niet.

Wat ik eigenlijk gedaan heb is op tabblad export per produkt een criteriatabel neergezet zodat ik hier DB formules aan kan koppelen. Hier kunnen wel voor 50 produkten een criteriatabel staan met wel 30 criteria(kolommen). De export is al gauw 12.000 regels.

Ik wil dus op 1 plek voor alle criteriatabellen de criteria kunnen vullen. Echter wil ik ervoor kunnen kiezen of ik 1 criteria invul of bijv. 10 criteria. Echter als ik nu maar 1 criteria invul en andere leeglaat dan geeft de koppeling een 0 en dus werkt de DB formule niet.

Is wat jij mij heb gestuurd de oplossing hiervoor? want dan zie ik het niet.

Alvast bedankt voor de tijd die mensen hier in willen steken.

Groet,

Wouter

Code:
Echter wil ik ervoor kunnen kiezen of ik 1 criteria invul of bijv. 10 criteria. Echter als ik nu maar 1 criteria invul en andere leeglaat dan geeft de koppeling een 0 en dus werkt de DB formule niet.

Is wat jij mij heb gestuurd de oplossing hiervoor? want dan zie ik het niet.

wijzig in het totalenblad de waarden in E14 tot I14.

je zult zien dat de uitkomst wijzigt. (dus dit is afhankelijk van meerdere criteria).
dit is volgens mij wat je vraagt.

ter controle heb ik met subtotalen de filters erop gezet, zodat je de uitkomsten ook kunt controleren (in export!H1).

Deze gegevens zijn uiteraard ook in het werkblad DB-criteria te zetten. (maar het gaat om het idee).

Heb je er vragen over, laat het gewoon even weten.

Ik heb een nieuw voorbeeld toegevoegd die wat completer is.

Zoals je nu kunt zien heb ik voor elk produkt een criteria tabel toegevoegd op tablad "DB criteria".

De criteria die hier instaat wil ik bij alle criteria tabellen vullen m.b.v. een verwijzing (behalve produkt die blijft hetzelfde) zoals je kunt zien op tabblad "Totalen".

Echter als ik hier bijvoorbeeld criteria "Dag" niet invul geeft de verwijzing op tablad "DB criteria" een nul als uitkomst. Hierdoor gaan de DBAANTALC en DBSOM formules die ik gebruik niet goed want die zoeken dan op dag 0. De DB formules moeten als op tabblad totalen niks is ingevuld bij een criteria ook geen rekening houden met de nul die dan getoond word op tabblad "DB criteria".

@Oeldere
Dit werkt inderdaad maar is (zoals ik het kan zien) geen oplossing voor bovenstaand probleem. Het is puur de verwijzing naar een cel die niks bevat die de DB formules onbruikbaar maken. Als er geen verwijzing wordt gebruikt maar per criteria tabel wordt gevuld dan lukt het wel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
het bestandje geeft volgens mij toch echt de juiste uitkomst.

kijk toch nog eens naar mijn bestand en geef s.v.p. eens aan wat er dan niet goed gaat.

of je wel of geen dagen invult, er komt wel een (juiste) uitkomst (dus je kunt selecteren op verschillende criteria)

of je wel of geen dagen invult, er komt wel een (juiste) uitkomst (dus je kunt selecteren op verschillende criteria)

Dat klopt. En dat is het probleem ook niet. Ik wil dezelfde criteria in meerdere criteriatabellen vullen d.m.v. een verwijzing. Als je dan vervolgens niks invult bij de verwijzing dan geeft de verwijzing 0 weer en werkt de DB formule niet.

Bijv. tabblad "totalen" cel F3. Hier vul ik de dag in waarop ik wil zoeken.
Vervolgens heb ik op tabblad "DB criteria" Cel A2, A4, A6 ect. die een verwijzing naar F3 bevatten. Als ik vervolgens niks invul in tabblad "totalen" cel F3
dan bevatten op tabblad "DB criteria" Cel A2, A4, A6 ect een 0 i.p.v. niks. Hierdoor werkt de DB formule niet juist want die zoekt nu op 0 i.p.v. dat er geen rekening mee wordt gehouden.

De DB formules los heb ik geen moeite mee om werkend te krijgen het gaat om de DB formules i.c.m. verwijzingen. Duidelijker als dit kan ik het niet maken.

Ik heb nog eens goed nagedacht hoe dit op te lossen. En denk dat de beste oplossing een macro is i.p.v. een verwijzing.

Als ik een button geactiveerde macro heb die gewoon de inhoud van een cel kopieert naar een andere cel dan ben ik er.

Dan vul je de Criteria en vervolgens laat je de macro deze criteria weer kopieren naar de diverse cellen.

Echter het schrijven van een macro kan ik niet. Zou iemand voor mij op basis van mijn laatste voorbeeldbestand een opzet kunnen maken van zo'n macro die ik het liefst met een button telkens opnieuw kan uitvoeren.

Ik denk dat het modden van de macro mij nog wel moet lukken om de juiste cellen e.d. erin te krijgen.

Of wellicht mij in de juiste richting sturen waar ik duidelijke info kan vinden hoe ik een macro schrijf?

hoi zo iets?
ik heb iets gedaan met "als" in je voorwaarden
kijk maar

je kan natuurlijk ook zelf als je niet de dagen er in wilt betrekken er zelf als criterium >0 invullen of zo

Ik had helaas het mailtje pas laat gezien dus vandaar de late reactie.

Maar je bent een geweldenaar! Waarom dit wel werkt snap ik niet.
De DB formule kan niet omgaan met een 0 maar wel met een >=0 ?

je kan natuurlijk ook zelf als je niet de dagen er in wilt betrekken er zelf als criterium >0 invullen of zo
Als ik niks invul in F3 dan betrekken de DB formules de dagen toch ook niet? Ik snap deze opmerking niet helemaal. Wat is het verschil?

als je >0 gebruikt zijn alle dagen (groter dan 0) toegestaan.

als je 0 invult is alleen dag 0 toegestaan (als die bestaat)
en als dag 0 niet gevonden wordt er dus geen oplossing

groet sylvester

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan