• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verwijzing van een ander blad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dionysos

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2008
Hallo,

Ik ben hier al een paar keer heel goed geholpen, waarvoor mijn dank! Ben hard aan het proberen zoveel mogelijk van de problemen die ik tegenkom zelf uit te zoeken, dmv help en hier zoeken, maar heb er nu weer 1 waar ik niet direct uitkom.

Ik heb 2 bladen, 1 datablad en 1 overzichtblad. Via een een knop en VBA word er data in het datablad ingevoerd, welke ik weer gebruik voor het overzichtblad. Hier zijn al een paar leuke grafieken te vinden, maar ik wil ook graag een overzicht creeren van de 5 laatste toevoegingen aan het datablad.

Wat mijn idee was om de onderste cel te zoeken van de A kolom in het datablad (dus de nieuwste toevoeging), en vanaf hier steeds via een offset/verschuiving de cel die ik nodig heb te selecteren. Ik dacht om dit met de VERT.ZOEKEN functie te doen, maar het probleem waar ik tegenaan liep is dat deze alleen waarden geeft, en ik heb juist de Celnaam nodig om de VERSCHUIVEN functie te kunnen gebruiken. En daarnaast kwam ik er ook niet helemaal uit hoe ik in de vert.zoeken functie aan kan geven dat ik de onderste cel wil hebben.

Wie kan mij hiermee helpen? En zit ik in de goede richting, of kan ik dit beter op een heel andere manier doen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,
Carlo

Laatst bewerkt:
Wanneer het om de laatste gevulde cel gaat kun je in het werkblad
aantalarg (bereik) -5 zetten en met deze cel met vba uitlezen.

Deze link geeft verder een aantal methoden om in vba de laatste cel te zoeken.

mvg leo

Carlo, waarom niet zoals Leo al aangaf de laatstgevulde regel zoeken en dan met een Resize het bereik uitbreiden tot de benodigde regels.

Mvg

Rudi

Via de link van Leo heb ik een aantal manieren gevonden waarop dat inderdaad heel mooi kan, ik kom er nu alleen even niet uit hoe ik deze functie kan implementeren in het excel sheet.

Vanuit andere scripting ervaring zou ik denken dat iets in de trend van =A+functienaam (waarin functienaam dan het nummer van de laatste regel bevat) zou moeten werken, maar alle varianten die ik daarop probeer geven slechts foutmeldingen.

Kan ik deze VB code uberhaupt in een formule op het excelblad gebruiken? En waar kan ik de formule het beste plaatsen, gewoon in een nieuwe module?

Bvd!

Met VBA kan van alles, maar wel weer discipline op zich.
Met Alt + F11 kom je in de editor en daar kun je macro's invoeren.
Handleiding (zelf nog niet gelezen)

mvg leo

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan