• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzingen volgen niet mee als de broncel wordt verplaatst.

Status
Niet open voor verdere reacties.

swedjam

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2012
Ik heb binnen één werkmap celverwijzingen tussen twee werkbladen. Als ik de broncel in het bronwerkblad verplaats door bijvoorbeeld een rij in te voegen, volgen de verwijzingen in het doelwerkblad netjes mee. Via sorteren in de bronwerkmap volgen de verwijzigingen in het doelwerkblad niet mee. Daar ik geen oplossing vond op het forum stel ik de vraag hier.
Is er iemand die een idee heeft hoe dit is op te lossen zonder de vele honderden verwijzigingen handmatig bij te werken?

Alvast bedankt. Olaf

Beste Olaf,

Er zijn verschillende oplossingen mogelijk. Is het mogelijk om een voorbeeldbestandje te uploaden zodat we ook weten hoe de formule werkt waar je verwijzing in zit en hoe je brondata wordt gesorteerd?

De verwijzing is simpel: =B9*rav!C83
In werkblad 'rav' staat in cel C83 een getal. Kolom B van dit werkblad wil ik door sorteren een andere volgorde geven. Hierdoor komt bijvoorbeeld de waarde van C83 in C20 te staan. In de verwijzing staat daarna nog steeds rav!C83 ipv rav!C20.
Het bestand kan ik niet uploaden vanwege de info.

maak een hulpkolom met hierin unieke nummers op tab rav en maak je verwijzing naar deze kolom.
Nadien kan je op kolom c sorteren.

Als je nu eens niet met verwijzingen werkt, maar de volgende formule in B1 zet:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A1;bron!$B$1:$C$9;2;0)
Dan maakt de volgorde van je bron niet meer uit.

De vertikaal zoeken functie lost mijn probleem geheel op!
Bedankt voor het meedenken.

Olaf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan